Test Alfa Romeo Stelvio: Láska s kompromisem
Test Alfa Romeo Stelvio. Alfa Romeo Stelvio už není nejmladší, ale pořád jde o jedno z nejlépe jezdících SUV. S faceliftem dostalo hlavně upravenou palubní desku a nabídku motorizací. Přestože je tohle auto ze staré školy, mohli byste si ho zamilovat. Nebo možná právě proto.
Alfa Romeo toho za posledních deset let moc nepředvedla, ale v poslední době je jako pokropená živou vodou. Nedávno představila kompaktní SUV Tonale, chystá malý crossover Milano. Základem prodejů jsou ale dlouhodobě jen dva modely – sedan Giulia a velké SUV Stelvio. Oba se ale začaly prodávat už v roce 2016. Od té doby prošly pár modernizacemi, tou poslední v roce 2023.
V případě Stelvia se toho designově moc nezměnilo, přesto auto vypadá stále zajímavě. Typická trojúhelníková maska chladiče zvaná Trilobo má novou povrchovou úpravu. Nové jsou standardně dodávané adaptivní Matrix LED přední světlomety. Trojice modulů v každém světlometu zahrnuje i dynamický ukazatel směru. Modernizací prošla také zadní LED koncová světla, která jsou nyní v kouřovém provedení s leskle černou úpravou.
Test Alfa Romeo Stelvio: 525 litrů v základu
Největší slabinou Stelvia je interiér, a to jak z hlediska velikosti, tak provedení. Prostorově to není rozhodně žádná tragédie, ale konkurenti, za které – když budeme Alfě Romeo fandit – můžeme považovat třeba Mercedes GLC nebo BMW X3, nabídnou víc prostoru zejména pro lidi. 525 základních litrů Alfy je přibližně na úrovni BMW 3 nebo Audi Q5, jakkoli Mercedes GLC převeze 620 litrů zavazadel. Ale na zadních sedadlech Alfy si budou dospělí cestující na delších cestách připadat přece jen trochu stísnění hlavně v oblasti kolen.
Interiéru dominuje velký masivní volant s integrovaným startovacím tlačítkem, to se k Alfě Romeo hodí, stejně jako velký volič automatické převodovky a opravdu velká pádal pod volantem. U nich už ale narazíte na první drobný problém – nepohybují se s volantem, ale jsou na tubusu volantu umístěna napevno. V tubusech před řidičem je nově umístěn digitální přístrojový štít s pěkným zobrazením i grafikou.
Totéž už se ale bohužel nedá říct o centrální dotykové obrazovce, které nejenže není moc velká, což by až tak nevadilo, ale má hlavně v oblasti mapových podkladů poměrně zastarale vypadající grafiku a pomalejší reakce. Komu nevyhovuje mačkat virtuální tlačítka na obrazovce, může infotainment stále ještě ovládat i přes kruhový ovladač na středovém tunelu. Zůstal i klasický panel klimatizace.
Špičkové jízdní vlastnosti
Jestliže na interiéru jsou poněkud negativně znát léta, po která už je Stelvio na trhu, v oblasti jízdních vlastností se vůz stále drží na špičce mezi všemi konkurenty. Jde o SUV, které se do zatáček vrhá jako sportovní hatchback. Strmé řízení a preference zadního náhodu k ostřejší jízdě doslova svádí. Na prázdných okreskách je tak s autem opravdu radost jezdit.
Podvozek je pečlivě odladěný a jeho sportovní potenciál není na úkor komfortu. Solidně žehlí všechny nerovnosti, ať už zvolíte kterýkoli z jízdních režimů s písmeny D, N nebo A – od nejkomfortnějšího po nejsportovnější. Je vidět, že tohle auto bylo postaveno pro šoféry, co každý den rádi řídí, a právě takoví ocení Stelvio nejvíc a budou každý den usedat za jeho volant s radostí.
Pro pohon můžete zvolit buď diesel o objemu 2,2 litru a výkonu 118 nebo 154 kW či benzín o maximálním výkonu 206 kW. Až na nejslabší diesel jsou agregáty vždy spojeny s pohonem všech kol. My jsme měli ten silnější naftový motor o výkonu 206 kW nebo-li 280 koní. Auto má rozhodně podvozkově na víc. Ale od toho je v nabídce vrcholná varianta Qudrifoglio. S testovaným čtyřválcovým dvoulitrem Stelvio zrychlí na stovku za velmi slušných 6,6 sekundy, ale motor je na dnešní dobu celkem hlučný, hlavně zvenku. V kabině to už tak hrozné není, ale většina dnešních SUV je zkrátka už akusticky komfortnějších. Na stovku kilometrů si ale umí říct o méně než 7 litrů paliva.
Stelvio si stále zachovává to nejlepší ze světa vozů Alfa Romeo – nadčasový designový styl a výborné jízdní vlastnosti. Proti soupeřům sice poněkud pokulhává v ergonomii a prostoru na zadních sedadlech, ale pokud vás nudí německá auta, chcete něco trochu stylovějšího a k Alfě Romeo máte aspoň trochu srdcový vztah, Stelvio by i přes svůj pokročilý věk mohlo být řešením. V základní výbavě Sprint se prodávají jen dieselové motory, základní zadokolka stojí od 1 299 000 Kč, čtyřkolka se silnějším motorem je pak o 100 tisíc dražší.
Martin Šidlák
Technické údaje: Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm
Cena: 1 156 198 Kč (bez DPH)
Naftový pohon
Maximální výkon: 154 kW / 3500 ot.
Max. točivý moment: 470 Nm / 1750 ot
Maximální rychlost: 215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,6 s
Kombinovaná spotřeba: 6,1-6,3 l/100 km
Emise CO2: 159-166 g/km
Délka/šířka/výška: 4686 / 2163 / 1693 mm
Rozvor: 2818 mm
Zavazadlový prostor: 525 l