Ideální elektromobil pro Čechy, co v něm nikdy neseděli: Velikost Octavie, dojezd 500 km a cena do půl milionu

ideální elektromobil, Arval

Ideální elektromobil pro Čechy zatím ještě nikdo nevyrobil. Čistota provozu je spíš „cool faktor“, rozhoduje cena.

Elektromobilů jezdí po českých silnicích méně než ve většině jiných evropských zemích. Češi jsou totiž ve svých požadavcích nároční. Aby elektromobil akceptovali, musel by být nikoli srovnatelně drahý jako spalovací vůz, ale dokonce levnější.

Konkrétně v ideálním případě velký jako Škoda Octavia, s cenovkou pod půl milionu korun a s dojezdem alespoň 500 kilometrů. Vyplývá z bleskového průzkumu leasingové společnosti Arval.

Ideální elektromobil: Velikost Octavia, ale cena nižší než Octavia

Elektromobil velikosti Škody Octavia by chtělo 37 % dotázaných. 44 % dotázaných v průzkumu si představuje, že elektromobil by měl stát do 500 tisíc korun – přitom aktuálně nejlevnější Škoda Octavia stojí 619 000 Kč. Pro 37 % dotázaných je cenová dostupnost elektromobilu srovnatelná s auty na konvenční pohon hlavním argumentem pro jeho pořízení a pro 22 % dotázaných je vysoká cena elektromobilu hlavním důvodem, proč by ho nikdy nechtěli.

O pořízení elektromobilu také rozhoduje zvýšení dojezdu na jedno nabití, to by si přálo 30 % oslovených řidičů, a to na hranici kolem 500 kilometrů. Nejvíce se čeští řidiči obávají předčasného vybití baterie, uvedlo to téměř 40 % dotázaných. Životnost baterie po několika letech provozu pak řeší 26 % řidičů. Přitom řidičskou zkušenost podle průzkumu nemá 63 % z dotázaných, 27 % jej sice řídilo, ale jen na krátkou vzdálenost.

„Elektromobily se v poslední době běžně blíží v dojezdu k hranici 500 kilometrů na jedno nabití a česká síť dobíjecích stanic patří vzhledem k počtu elektrických aut k jedné z nejhustších v Evropě,“ vysvětluje konzultant pro elektromobilitu společnosti Arval, Tomáš Kadeřábek. „Z našich dat také vyplývá, že elektromobily mají po jednom cyklu operativního leasingu, který trvá průměrně 4–5 let, kapacitu baterie na hodnotě 85–90 %, což je dokonce lepší, než opotřebení motoru u vozidel s konvenčními pohony,“ konstatuje Kadeřábek.

Čistší provoz a nulové emise považuje většina oslovených pouze za „cool faktor“, ale rozhodující pro pořízení elektroauta pro ně není. Skladba vozidel, která řidiči v průzkumu nejčastěji uváděli, nahrává benzínu – takové auto má 50 % dotázaných a naftě, auto s tímto pohonem řídí 35 % respondentů. Elektromobil podle průzkumu řídí necelá 2 %, což odpovídá i jejich prodejům.

Martin Šidlák, psáno pro Autosalon.tv