Test Volkswagen Touareg: Nejlepší spalovací Volkswagen současnosti
Test Volkswagen Touareg. Velké SUV s dieselovým šestiválcem pod kapotou není v dnešní době zrovna sexy auto. Ale Volkswagen Touareg je zkrátka nejlepší současný Volkswagen se spalovacím motorem.
Touareg nebyl nikdy jen luxusním velkým autem, ale vždy disponoval opravdu velkými terénními schopnostmi. První generace se začala prodávat od roku 2002 a model jako takový si od té doby připsal řadu rekordů. Například v roce 2005 vyjel Touareg v Chile až do nadmořské výšky 6081 metrů nad mořem, o roku později utáhl Boeing 747. Stále jde o jedno z nejuniverzálnějších aut na trhu – nabídne dost prostoru pro rodinu, zároveň může být i reprezentativním manažerským vozem. Je maximálně komfortní na dálnici, ale nelekne se ani toho nejtěžšího terénu.
Aktuální třetí generace z roku 2018 se loni po pěti letech dočkala modernizace. Facelift je možná trochu silné slovo, zase až tolik se toho nezměnilo. Ale modernizace auto osvěžila a v pár věcech vylepšila. Mírně je pozměněná přední maska, ve které mohou být nové HD LED Matrix světlomety. Ty se vyznačují lepší a větší svítivostí, před autem vytvářejí doslova světelný koberec, ale naopak díky vykrývání jednotlivých segmentů neoslňují protijedoucí řidiče. Trochu viditelnější změna je vzadu díky souvislé příčné liště s LED diodami zadních světel a červeně osvětleným logem Volkswagen, což bylo dřív povoleno pouze na trzích, jakými jsou Čína nebo USA.
Test Volkswagen Touareg: 3x silnější USB
V interiéru pak všechny verze mají digitální přístrojový štít a 15palcovou centrální dotykovou obrazovku s vyšším rozlišením, integrovanou navigací a hlasovým ovládáním. USB-C vstupy mají 3x silnější výkon než dřív, takže rychleji nabíjejí různé elektronické přístroje. Dost mi ale chybělo klasické ovládání klimatizace fyzickými tlačítky. Naporoučet si můžete snad veškerý v koncernu dostupný komfort jako masážní sedadla, automatické parkování nebo noční vidění. Volkswagen si za to samozřejmě nechá dobře zaplatit, ale třeba elektricky ovládané páté dveře jsou standardem všech verzí. Pod nimi se skrývá zavazadlový prostor o velikosti 810 litrů, po sklopení zadních sedadel až 1800 litrů.
Pod kapotou může být motor benzínový, dieselový nebo plug-in hybridní. Díky vysokému točivému momentu se diesel do aut této velikosti stále hodí. Naftový šestiválec v testovaném Touaregu má maximální výkon 210 kW (k dispozici je i slabší verze 170 kW), 600 Nm točivého momentu a ve srovnatelné výbavě je jen o 12 tisíc dražší než benzínový šestiválec TSI o výkonu 250 kW.
Diesel jako skvělá volba
Diesel si s autem rozumí, jede plynule a má dostatek síly na předjíždění. Jen v některých situacích – například při rozjezdu nebo náhlém prudkém stlačení plynového pedálu – ho poněkud tlumí 8stupňová automatická převodovka. Vozu zkrátka chvíli trvá, než pořádně zabere. Ale nastavení převodovky naopak pomáhá stlačit spotřebu někam mezi 8 a 9 litrů na 100 kilometrů, s benzínovým TSI byste se pod 10 dostali asi jen těžko. Standardem je 75litrová nádrž, takže dojedete celkem daleko. Motor je i kvalitně odhlučněný, takže v kabině vás obtěžuje maximálně lehkými vibracemi. Zvenku ale zvuk dieselový pohon nezapře.
Jestli chcete od nějakého Volkswagenu, aby byl vaším korábem silnic, tak v Touaregu ho najdete. Je to vlajková loď, jak se patří, a proveze vás v podstatě všude a většinou s nadprůměrným komfortem. Zvláště pokud si do auta tak jako my poručíte podvozek se vzduchovým odpružením včetně adaptivní regulace tlumičů, automatickou regulací světlé výšky, systémem adaptivní stabilizace náklonu karoserie a natáčením kol zadní nápravy. Mimochodem – stojí to 75 000 korun.
Pak ale dostanete auto, které se na rovném asfaltu drží silnice jako přibité, nebezpečné náklony v zatáčkách se ho netýkají a v terénu ho budou jako první limitovat silniční pneumatiky. Auto má ty nejlepší dispozice i k precizně komfortní jízdě na rozbitém povrchu, ten ale v našem případě nebyl úplně bez chybičky konkrétně kvůli sice efektním, ale zbytečně velkým 22palcovým kolům.
Touareg je po dlouhá léta moje oblíbené auto. Poctivé auto se silným motorem, v aktuální generaci s vrchovatou měrou komfortu a moderní techniky, ale současně vůz přesně pro ty, kteří si něco takového můžou dovolit a zároveň nechtějí okázale dávat najevo, že na to mají, nebo si hloupě něco dokazovat. Volkswagen si ale za to všechno nechá samozřejmě dobře zaplatit. Konkrétně nejlevněji koupíte Touareg za 1 699 900 Kč s DPH, cena testovaného kousku včetně příplatků pak vyšplhala až na hranici 2,5 milionu.
Martin Šidlák
Technické údaje: Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI
Cena: 1 599 917 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 210 kW
Max. točivý moment: 600 Nm / 1750-3250 ot.
Maximální rychlost: 236 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,3 s
Kombinovaná spotřeba: 8-8,2 l/100 km
Emise CO2: 211-215 g/km
Délka/šířka/výška: 4878 / 1984 / 1646 mm
Rozvor: 2899 mm
Zavazadlový prostor: 810 l
Pohotovostní hmotnost: 2118 kg