Renault 5 oficiálně: Slibuje retro design, dostupnou elektromobilitu a originální řešení
Renault 5 je ikonou francouzské automobilky už od dob ropné krize. Dnes ho značka reinkarnovala v nové elektrické podobě.
Téměř současně s tím, když se její model Scenic E -Tech 100% elektrický stal evropským Autem roku 2024, představil Renault další elektromobil. Renault 5 má být na pohled retro, zevnitř moderní bezemisní automobil s řadou originálních řešení.
Když se v roce 1972 zrodil Renault 5, zaujal svým moderním, nekonvenčním designem. Plastové nárazníky, šest zářivých barev a světlomety mu dodávaly rošťácký, téměř lidský vzhled. Díky svému postavení v souladu se společenským vývojem si okamžitě získal Francouze, zejména ženy a mladé lidi, což byla na tehdejší dobu nová zákaznická skupina.
Tím vším se inspirovali designéři letošní nejnovější verze: výrazné barvy, rošťácké světlomety, svislá zadní světla, vystouplé blatníky, barevná střešní lišta, mřížka na kapotě a další. Renault 5 E-Tech 100% elektrický je plný odkazů na svého předchůdce.
Mřížka na kapotě původního modelu byla přepracována tak, aby držela krok s dobou. Nahradil ji indikátor dobíjení v podobě symbolického čísla 5, který se rozsvítí, když se řidič přiblíží k vozidlu. Dalším příkladem humanizovaného rozhraní je uvítací sekvence v podobě mrknutí LED světlometů ve tvaru zorniček. Aerodynamické doplňky, které v původním Renaultu 5 chyběly a které jsou dnes nezbytné pro optimalizaci účinnosti vozidla, zůstaly skryté, stejně jako zaoblené sklo zakrývající zadní světla pro optimalizaci proudění vzduchu.
Renault 5: Emoce i uvnitř
Emoce vyvolané vnějším designem se odrážejí i uvnitř. Zvláštní pozornost byla věnována uvítání řidiče. Renault 5 E-Tech 100% elektrický je vybaven velkým 10″ multimediálním dotykovým displejem s efektním a plynulým rozhraním. Jeho součástí je grafická a zvuková uvítací sekvence navržená ve spolupráci se společností Ircam a Jeanem-Michelem Jarrem. Umělec, skladatel a autor, průkopník elektronické hudby s vášní pro technologie, vyvinul také zvukovou kulisu na palubě a VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), vnější výstražný zvuk, který elektromobil vydává při rychlostech nižších než 30 km/h, aby varoval chodce.
Renault 5 E-Tech 100% elektrický je prvním vozem postaveným na nové platformě AmpR Small určené pro elektromobily segmentu B. To z něj činí jedinečné vozidlo na trhu s jasnými konkurenčními výhodami: rovná podlaha, dlouhý rozvor (2,54 m), optimalizovaný vnitřní prostor a objem zavazadlového prostoru (326 litrů), nižší těžiště, nízká hmotnost (méně než 1 500 kg) atd.
Elektromotor pod kapotou vozu Renault 5 E-Tech je kompaktnější než motor vozů Mégane E-Tech 100% elektrický a Scénic E-Tech elektrický, z něhož je odvozen. Zůstává věrný technologii, kterou Renault preferuje: synchronní s vinutím na rotoru. Díky absenci permanentních magnetů nepoužívá žádné vzácné nerosty, čímž snižuje svůj dopad na životní prostředí. Tento motor, který z hlediska životnosti těží ze zkušeností svých předchůdců, bude nabízen ve třech výkonových úrovních: 110, 90 nebo 70 kW.
Palubní nabíječka umožňuje nabíjet střídavým proudem o výkonu 11 kW, nabíječka na stejnosměrný proud pak výkonem 80 nebo 100 kW. Renault 5 E-Tech 100% elektrický bude mít k dispozici dvě lithium-iontové baterie. Větší baterie, která bude nabízena jako jediná při uvedení vozu na trh, má kapacitu 52 kWh a dojezd až 400 km podle WLTP. Druhá má kapacitu 40 kWh pro dojezd až 300 km WLTP. Obě využívají chemii NMC (nikl-mangan-kobalt), která v současnosti nabízí nejlepší energetickou hustotu na trhu. V tomto segmentu městských elektromobilů je raritou, že může táhnout i přívěs o hmotnosti až 500 kg.
Motor poskytuje tři úrovně výkonu: 110 kW (150 k / 245 Nm), 90 kW (120 k / 225 Nm) nebo 70 kW (95 k / 215 Nm). Motor o výkonu 110 kW je kombinován s baterií o kapacitě 52 kWh, zatímco motory o výkonu 90 kW a 70 kW jsou kombinovány s baterií o kapacitě 40 kWh. Při uvedení vozu na trh bude k dispozici pouze první motor, ostatní přijdou na řadu o něco později.
Zavazadlový prostor 326 litrů
Ačkoli se svou délkou 3,92 m řadí mezi vozy Clio II a Clio III, nabízí Renault 5 E-Tech 100% elektrický díky své platformě AmpR Small a rozvoru 2,54 m prostor pro cestující blízký Cliu V, zejména pokud jde o šířku interiéru: 1,38 m vpředu a 1,36 m u třímístné lavice vzadu.
Baterie je umístěna pod podlahou, což zajišťuje velkorysý objem zavazadlového prostoru 326 litrů (277 dm3 VDA). Tím se řadí na špičku segmentu elektrických městských vozů a dokonce před některé větší tradiční městské vozy se spalovacím motorem. Tento objem zavazadlového prostoru zahrnuje 27 dm3 VDA úložného prostoru speciálně vyhrazeného pro nabíjecí kabel. Zavazadlový prostor je snadno přístupný díky vysoké podlaze a lze jej také upravit sklopením třímístné lavice, kterou lze rozdělit v poměru 60-40.
Různé úložné prostory rozmístěné po celé kabině poskytují celkový objem 19 litrů, který je vysoce konfigurovatelný a přizpůsobitelný prostřednictvím 3D tištěného příslušenství.
Martin Šidlák, zdroj. Renault