Test BMW 520d xDrive: Diesel, pohon všech kol, dojezd 1000 km a veganský interiér
Test BMW 520d xDrive. Benzín, diesel, plug-in hybrid nebo elektrika – vše v jedné karoserii. Tak by měl vypadat svět, ve kterém si každý může vybrat pohon, který je mu nejbližší. Nové BMW 5 právě tohle nabízí.
BMW 5 se prodává už půl století v sedmi generacích a koupilo si ho víc než 10 milionů zákazníků. Tedy lepší by bylo říct, že se prodalo více než 10 milionů kusů, protože mnoho lidí si určitě koupilo BMW 5 opakovaně. Unikátní kombinaci výkonu, elegance a technologických inovací, díky které se model drží na vrcholu zájmu ve svém segmentu, přináší i ta nejaktuálnější osmá generace.
BMW 5 je zatím k dispozici jako sedan a dosahuje skoro parametrů, které relativně nedávno nabízelo BMW 7. Nová generace „pětky“ totiž hodně vyrostla. Do délky o 97 milimetrů na 5060 mm, do šířky o 32 milimetrů na 1900 mm a do výšky o 36 milimetrů na 1515 mm. Rozvor náprav byl prodloužen o 20 milimetrů na 2995 mm. Výrobce naštěstí nepodlehl lákání udělat ledvinky na přední masce co největší, jako jsme to u pár modelů BMW z nedávné doby viděli. Mřížka chladiče je jen o něco větší než dřív, nově tvarované jsou přední světlomety, ale celkově je jasně patrný odkaz předchozí generace. Zboku vynikne tradičně hodně dozadu posunutá kabina, což v kombinaci s dlouhou kapotou působí opravdu dynamicky.
Test BMW 5: Veganza je veganská
Větší vnější rozměry se pozitivně projevily i v interiéru, který je jednoduše velkorysý. Tradičně pro prémiovou značku působí vše velmi elegantně a moderně a použité materiály jsou kvalitní. Novinkou je výplň Veganza. Název ne nadarmo odkazuje na veganství. Veganza je materiál s vlastnostmi podobnými kůži. Je použit na sedadla, palubní desku, výplně dveří a dokonce i na volant. Přiznávám, že kdybych nevěděl, že jde o umělý materiál, nepoznal bych to.
Opěradla zadních sedadel jsou nyní sériově dělená v poměru 40:20:40. Zavazadlový prostor má celkový objem 520 litrů. Tento objem je k dispozici také u plug-in hybridních verzí, jen u elektrické varianty je to 490 litrů.
Na palubní desce toho z minulé generace moc nezbylo, naopak ze „sedmičky“ je toho tady víc než dost. Zmizela naprostá většina tlačítek a skoro vše se ovládá dotykem. Dominuje zde 12,3palcový přístrojový panel za volantem a centrální displej s úhlopříčkou 14,9 palce, které jsou propojené do jedné digitální zobrazovací jednotky s vysokým rozlišením.
Na to si stávající zákazníci budou muset asi chvilku zvykat, ale digitalizace tady proběhla s rozumem. Byť většina ovladačů je dotykových, tak třeba ty pro ovládání klimatizace mají své pevné místo pod středovou obrazovkou a není tak třeba složitě proklikávat v menu. Funkce infotainmentu jde kromě dotyku na obrazovku ovládat i přes tradiční kulatý ovladač mezi sedadly. Je zde i nový volič převodovky a klasický ovladač hlasitosti autorádia.
Seznam delší, než je obvyklé
Výčet pohonných jednotek je delší než je dnes obvyklé. Základem nabídky jsou sice dva ryze elektrické pohony, z nichž jeden označený sportovním písmenem M nabídne výkon 440 kW, nechybí ale ani klasické benzínové a dieselové čtyřválce, chystá se i vznětový šestiválec, plug-in hybrid a elektrická varianta s pohonem všech kol. Standardem všech verzí je nová osmistupňová sportovní převodovka Steptronic.
Oblíbenou fleetovou verzí určitě bude motorizace označená jako 520d, nebo-li nový čtyřválcový diesel o maximálním výkonu 147 kW/197 koní a točivým momentem 400 Nm. Stejně jako všechny ostatní spalovací motory i tenhle je doplněn 48voltovou mild hybridní technologií. Ta poskytuje podpůrný výkon 8 kW/11 k a generuje maximální točivý moment 25 Nm. Jednoduše řečeno – pomáhá spořit palivo a naopak přidávat výkon v případě potřeby.
Oproti elektrické variantě je logicky diesel o něco hlučnější, ale naopak se odvděčí spotřebou bez problémů začínající pětkou. Elektrický pohon je rovněž dynamičtější, ale i základní diesel se rád nechá vytočit do vyšších otáček a pomůže vám bezpečně zrychlovat a předjíždět. Čeští zákazníci ale asi přece jen raději sáhnout po šestiválci.
Nejtěžší úkol čekal tradičně podvozkáře – sladit zákazníky očekávaný prémiový komfort se sportovními ambicemi některých z nich. Ve srovnání s předchozí generací se zvětšil rozchod kol na přední i zadní nápravě, hmotnost se rozložila v poměru téměř 50:50, podvozek se odlehčil a zároveň zpevnil. Pro každou motorovou verzi se proto podvozek ladil zvlášť.
Přední náprava s dvojitými příčnými rameny i zadní pětiprvková náprava prošly mezigeneračně rozsáhlým vývojem. Na výběr pak jsou i sportovní, adaptivní nebo adaptivní podvozek s aktivními stabilizátory. Standardem je sportovní řízení s velmi strmým převodem, měnícím se podle úhlu natočení volantu. To ale nemusí vyhovovat každému. Elektrická verze mi přišla o něco komfortnější, dieselová díky nižší hmotnosti víc hravější v zatáčkách.
BMW řady 5 se stalo automobilovou legendou. Proto musí bavorský výrobce s každou další generací vycházet vstříc vkusu a požadavkům nejen stávajících, ale i nových zákazníků. A nové generaci se to podařilo – hrdě může nosit modrobílou vrtuli na kapotě. Zaplatíte za ni nejméně 1 467 700 Kč za variantu 520i. Diesel 520d pak stojí od 1 524 900 s DPH, s pohonem všech kol 1 587 300 Kč. Nejlevnější elektrický pohon pak dostanete za 1 749 800 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje: BMW 520d xDrive Sedan
Cena: 1 311 818 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 145 kW
Maximální výkon: 145 kW
Max. točivý moment: 400 Nm / 1500-2750 ot
Maximální rychlost: 228 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,3 s
Kombinovaná spotřeba: 5,5-6,0 l/100 km
Emise CO2: 144-157 g/km
Délka/šířka/výška: 5060 / 1900 / 1515 mm
Rozvor: 2995 mm
Zavazadlový prostor: 520 l
Provozní hmotnost: 1905 kg