Elektromobily soutěžily v jízdě na 1000 kilometrů. I s nabíjením dojel do cíle nejrychleji Citroën ë-C4
Citroën ë-C4 bývá občas kritizován za malou baterii. Při jízdě na dlouhou vzdálenost, kdy je potřeba několikrát dobíjet, z toho ale výrobce dokázal udělat výhodu.
Při dlouhé cestě elektromobilem je kromě aktuální dopravy pro výsledný čas rozhodující kombinace spotřeby, velikosti baterie a rychlosti dobíjení. Citroën ë-C4 dokázal v tomto směru udělat ze své kompaktnější baterií výhodu a zvítězil ve speciálním „závodě“ na 1000 kilometrů.
Možnost absolvovat dlouhé cesty v naprostém klidu je jedním z hlavních faktorů, které brzdí nákup elektromobilů. To vedlo mnoho výrobců k nabídce modelů, které deklarují dlouhý dojezd, ale jsou vybaveny bateriemi, jež jsou těžší, dražší a energeticky náročnější. Citroën zvolil jinou cestu a rozhodl se pro baterie, které jsou přiměřeně velké, kompaktní, lehké a cenově dostupné. Tato volba se ukazuje jako výhodná pro každodenní dojíždění, kdy je těžká baterie handicapem. V kombinaci se schopností rychlého nabíjení 100 kW a účinným motorem to znamená, že dlouhé cesty lze zvládnout s naprostým klidem.
Aby to Citroën prokázal, že jeho volba kompaktní a lehčí baterie ve schopností nabíjení 100 kW není výhodou jen při krátkých popojížďkách po městě, obrátil se na UTAC, přední světově uznávanou skupinu pro testování, ověřování a schvalování automobilů, a zadal jí úkol změřit čas ujetí 1000 kilometrů včetně zastávek na nabíjení.
„Závodu“ se kromě Citroënu zúčastnily také Renault Mégane e-Tech, Volkswagen ID 3 a MG 4. Nutno říct, že podmínky byly tak trochu přizpůsobeny zadavateli, protože bylo nařízeno 5 zastávek na dobíjení, což by vozy s velkou baterií na takové trase nedělaly. Ale sonda do způsobu užívání elektromobilu to je, a jak říkají elektromobilisté „změnit je třeba především myšlení“.
Citroën ë-C4: 1000 km za 11 hodin a 57 minut
Nejrychleji ujel 1 000 km Citroën ë-C4 X s celkovým časem včetně dobíjení 11 hodin a 57 minut. Konkurenti potřebovali k ujetí stejné vzdálenosti o 14 až 67 minut více. Podle výsledků UTAC lze tyto výsledky vysvětlit nižší spotřebou energie a optimalizovanou dobou nabíjení, což potvrzuje správnost technických řešení zvolených u modelu ë-4 X a následně i u modelu ë-C4.
„Test provedený s UTAC potvrzuje správnost strategické volby Citroënu: baterie přiměřené velikosti, která při dojezdu více než 400 km snižuje náklady a spotřebu a díky účinnosti rychlého nabíjení umožňuje bez obav absolvovat dlouhé cesty. Jako člověk, který jezdí s vozem ë-C4, mám možnost tuto účinnost denně ověřovat v reálných podmínkách během svých cest.“ T. Koskas , generální ředitel společnosti Citroën.
Na okruhu Mortefontaine testoval UTAC následující 4 modely:
Model | Citroën ë-C4 X | MG 4 | Renault Mégane | Volkswagen ID 3 |
Baterie (využitelný výkon) | 54 kWh | 64 kWh | 60 kWh | 58 kWh |
Dojezd WLTP (kombinovaný cyklus) | 420 km | 435 km | 450 km | 425 km |
Pohotovostní hmotnost | 1 603 kg | 1 694 kg | 1 670 kg | 1 790 kg |
Tyto modely byly testovány po dva dny (za stejných povětrnostních podmínek) podle stejného protokolu:
- Jízda ustálenou rychlostí 120 km/h na rychlostním okruhu Mortefontaine.
- Na začátku testu bylo vozidlo nabito na 100 % SOC baterie.
- Jízda se zastavila při 10% úrovni nabití baterie.
- Vozidlo bylo dobito na 80 % (dobíjení probíhalo střídavě na nabíjecí stanici o výkonu 100 kW a na nabíjecí stanici o výkonu 50 kW podle kapacity místa).
- Tato sekvence dobíjení se opakovala až do dosažení celkové vzdálenosti 1 000 km.
- VÝSLEDKY
Každých 100 km řidiči zaznamenávali průměrnou spotřebu (kWh/100 km):
Poznámka: Spotřeba se zvyšuje s klesající teplotou ke konci dne.
Celkem museli řidiči udělat 5 zastávek, aby dobili baterie, střídavě na nabíjecích stanicích 50 kW a 100 kW, což vysvětluje rozdílnou dobu nabíjení.
Citroën ë-C4 X | Konkurent 1 | Konkurent 2 | Konkurent 3 | ||||||
čas (min) | vzdál. (km) | čas (min) | vzdál. (km) | čas (min) | vzdál. (km) | čas (min) | vzdál. (km) | ||
Fáze jízdy | Jízda 1 (ze 100% na 10% SOC baterie) | 127 | 243 | 129 | 240 | 124 | 237 | 130 | 239 |
Jízda 2 (z 80% na 10% SOC baterie) | 98 | 185 | 102 | 187 | 99 | 180 | 99 | 186 | |
Jízda 3 (z 80% na 10% SOC baterie) | 92 | 173 | 96 | 176 | 91 | 173 | 100 | 185 | |
Jízda 4 (z 80% na 10% SOC baterie) | 90 | 169 | 90 | 166 | 89 | 169 | 91 | 172 | |
Jízda 5 (z 80% na 10% SOC baterie) | 89 | 167 | 89 | 165 | 88 | 167 | 94 | 180 | |
Roulage 6 (z 80% do 1 000 km) | 36 | 63 | 39 | 66 | 42 | 74 | 23 | 38 | |
čas (min) | čas (min) | čas (min) | čas (min) | ||||||
Fáze nabíjení | Nabíjení 1 (z 10 % na 80 %) | 48 | 40 | 35 | 32 | ||||
Nabíjení 2 (z 10 % na 80 %) | 30 | 59 | 50 | 55 | |||||
Nabíjení 3 (z 10 % na 80 %) | 47 | 42 | 35 | 31 | |||||
Nabíjení 4 (z 10 % na 80%) | 30 | 57 | 52 | 57 | |||||
Nabíjení 5 (z 10 % na 80%) | 48 | 41 | 36 | 31 | |||||
% baterie v cíli | 55 % | 52 % | 51 % | 65 % | |||||
střídavě na nabíjecích stanicích 50 kW a 100 kW | |||||||||
Shrnutí | celková doba jízdy | 8 hod. 52 min. | 9 hod. 05 min. | 8 hod. 53 min. | 8 hod. 58 min. | ||||
celková doba nabíjení | 3 hod. 05 min.* | 3 hod. 59 min. | 3 hod. 28 min. | 3 hod. 26 min. | |||||
celkový čas pro ujetí 1 000 km | 11 hod. 57 min. | 13 hod. 04 min. | 12 hod. 11 min. | 12 hod. 24 min. | |||||
* přepočítaný čas (vůz byl častěji na nabíjecí stanici 50 kW) |
Martin Šidlák, zdroj: Citroën