Nafta je opět levnější než benzín. Do Polska se už nevyplatí jezdit
Doba příhraničních nákupů benzínu a nafty v Polsku momentálně skončila. Česko má totiž v průměru levnější pohonné hmoty než všechny okolní země. Nafta zlevnila dokonce ještě víc než benzín a mnohde je tak na stojanech levnější.
Srovnáme-li úvod letošního roku se začátkem toho loňského, jsou pohonné hmoty levnější. S průměrnými asi 36 Kč/l benzínu nebo nafty je Česko dokonce nejlevnější zemí v porovnání se svými sousedy. Podle odborníků se zatím výraznějšího zdražování nemusíme obávat, trh je nicméně citlivější a náchylnější k větším výkyvům. Plošné ceny nafty, které obvykle naznačují další vývoj standardních cen pro koncové zákazníky, s příchodem nového roku dokonce klesly pod úroveň plošných cen benzínu.
Jak vyplývá z aktuálních dat publikovaných Evropskou komisí, Česko patří v případě benzínu a nafty ke čtvrtině nejlevnějších zemí EU. Paliva jsou dražší ve všech sousedních státech, a to včetně tradičně levnějšího Polska. Dráže natankujete například i v Maďarsku, kde je třeba cena litru nafty vyšší o 2 Kč. Oproti začátku minulého roku je nyní benzín v Česku dle Českého statistického úřadu levnější asi o 40 h/l a nafta asi o 1,40 Kč/l.
Ceny benzínu a nafty k 1.1. 2024, zdroj: ČAPPO
Litr paliva v průměru za 36 korun
V průměru nyní stojí litr paliva asi 36 korun a pokles z předchozích měsíců se zřejmě zastavil. Odborníci nevylučují, že paliva zase zdraží – geopolitická situace může tlačit ceny nahoru. Ivan Indráček, předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů, předpokládá v nejbližší době spíše stagnaci, ovšem s možnými většími výkyvy, než bývalo zvykem. „Trh je v současnosti mnohem citlivější na globální informace Třeba okamžitá ekonomická data z USA nebo Číny změní trend na trzích okamžitě, doslova jako lusknutím prstu. Nemluvě o nečekaných událostech, jako jsou jemenští ozbrojenci v Rudém moři nebo odstávky rafinérií v Evropě,“ říká Ivan Indráček, podle kterého se i díky aktivní účasti Unie nezávislých petrolejářů podařilo prodloužit výjimku na dovoz paliv ze Slovnaftu, takže odpadl jeden z faktorů, který by tlačil ceny nahoru.
Také tzv. plošné ceny pro firemní zákazníky naznačují konec zlevňování. „Plošná cena nafty u našich tankovacích karet klesla v návaznosti na předchozí vývoj v prvním týdnu letošního roku o celou jednu korunu za litr. Aktuálně se ale výraznější pokles zastavil, další trend by mohly naznačit plošné ceny, které petrolejáři vyhlásí v dalším týdnu,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon. Připomíná, že plošné ceny, které platí v celé síti čerpacích stanic bez ohledu na lokální cenové výkyvy, reagují zpravidla bezprostředně na vývoj na trzích. Lze tak podle nich odhadovat, kam se následně vydají standardní ceny na výdejních stojanech, které mají obvykle určitou setrvačnost.
V úvodu roku se rovněž takřka smazal cenový rozdíl mezi benzínem a momentálně dražší naftou. Zatímco v předchozích dvou letech byl cenový rozdíl na litru paliva střídavě až více než 5 Kč ve prospěch benzínu, resp. více než 6 Kč ve prospěch nafty, letos se ceny obou paliv liší už jen o nízké desetihaléře. „Plošná cena nafty byla po několika měsících opět nižší než u benzínu hned v prvním týdnu letošního roku. Aktuálně tankují držitelé našich tankovacích karet litr nafty za 34,39 Kč, benzín je už o 80 haléřů dražší,“ popisuje Damir Duraković s tím, že nižší cena u nafty by se brzy mohla propsat i na totemy čerpacích stanic.
Zdroj: Axigon, ilustrační foto Pixabay