Nový Volkswagen Golf se blíží. Dostane umělou inteligenci i silnější verzi GTI
Rok 2024 bude ve Wolfsburgu rokem modernizace aktuální osmé generace modelu Volkwagen Golf. Golf letos slaví 50 let, během té doby bylo prodáno více než 37 milionů vozidel. Novinka se představí na konci ledna. Výrobce slibuje mnoho inovací včetně umělé inteligence a také sportovní verzi Golf GTI.
Už na světovém veletrhu elektroniky CES 2024, který se koná od 9. do 12. ledna, ale představí automobilka první vozy Volkswagen Golf s kamufláží. Při této příležitosti bude prezentován především nový hlasový asistent IDA, do kterého je integrován chatbot umělé inteligence ChatGPT. Ten by později měli zákazníci najít ve všech modelech Volkswagen.
Hlasový asistent s umělou inteligencí slibuje množství nových možností, které dalece přesahují dosavadní hlasové ovládání. Hlasového asistenta IDA lze například využít k ovládání infotainmentu, navigace a klimatizace nebo k zodpovídání otázek z oblasti všeobecných znalostí. V budoucnu bude umělá inteligence v rámci svých neustále se rozšiřujících schopností poskytovat další informace s cílem obohatit konverzaci, komunikovat intuitivním jazykem, přijímat informace specifické pro vozidlo a mnoho dalšího – to vše bez použití rukou.
Volkswagen bude prvním velkosériovým výrobcem, který bude od druhého čtvrtletí roku 2024 nabízet funkci Chat GPT jako standardní funkci v mnoha vyráběných vozidlech. Nový chatbot je nabízen ve spojení s nejnovější generací infotainmentu v následujících modelech: ID.7, ID.4, ID.5, ID.3, zcela novém Tiguanu a zcela novém Passatu a také v novém Golfu.
Pro osobu za volantem se nic nemění. Není třeba vytvářet nový účet, instalovat novou aplikaci ani aktivovat ChatGPT: Hlasový asistent se aktivuje vyslovením „Hello IDA“ nebo stisknutím tlačítka na volantu. IDA automaticky upřednostňuje, zda má být provedena funkce vozidla, vyhledán cíl nebo upravena teplota. Pokud na požadavek nemůže odpovědět systém Volkswagen, je anonymně předán AI a ta odpoví. ChatGPT nezískává přístup k žádným údajům o vozidle; dotazy a odpovědi jsou okamžitě vymazány, aby byla zajištěna nejvyšší možná úroveň ochrany dat.
Fanoušky jízdy ale zajímají především novinky v motorizacích. Ty zatím nebyly oficiálně oznámeny, ale očekává se, že nejslabší benzínový tříválec dostanou o něco vyšší výkon 85 místo 81 kW. Čtyřválci 1.5 TSI zůstane varianta 110 kW, ale výkonnější pár kW ztratí – bude mít nejspíš 142 místo 147 kW, podobně jako stejný motor v novém Superbu. Dvoulitr TSI v modelu Golf GTI by naopak měl posílit. Větší změny se pak očekávají hlavně u plug-in hybridní varianty.
Martin Šidlák