I bez řidičáku v kapse, aneb 5x „řidičských“ novinek roku 2024
Až se budete autem vracet ze silvestrovské párty, nemusíte se stresovat, pokud při silniční kontrole nenahmatáte v kapse řidičák. Od 1. ledna 2024 jej totiž nebude nutné mít fyzicky u sebe. To je ovšem jen jedna z mnoha novinek, které řidičům přinesou legislativní změny platné od Nového roku. Co dalšího motoristy čeká a nemine?
1) Benzín E10
Jednou z nejvíce diskutovaných novinek pro příští rok je přechod na paliva s vyšším obsahem biosložky. Počínaje lednem 2024 tak ze stojanů čerpacích stanic začnou mizet paliva s označením E5 a nastoupí ta v kvalitě E10, tedy s maximálním podílem biosložky 10 %. Důvodem je jejich větší ekologičnost a přispění ke snižování emisí CO2. Řada motoristů přechod na nová paliva patrně vůbec nepocítí, problémy však mohou nastat u majitelů starších aut s emisní normou Euro 3 a starší. Většina z nich totiž nemá v motoru plastové součástky odolné vůči lihu, které se tak mohou rychleji opotřebovávat či praskat. Informace, které modely vozů mohou mít s palivy E10 problém, lze čerpat například z informací na webu e10info.eu.
Jednotné značení pohonných hmot bylo v EU zavedeno před 5 lety s cílem zpřehlednit stále se rozšiřující nabídku různých paliv. „Kromě klasického názvu, který se někdy může v různých zemích, ale i mezi jednotlivými dodavateli z marketingových důvodů lišit, se používají univerzální značky v podobě z geometrického obrazce, ve kterém je u kapalných paliv písmeno symbolizující přimíchanou biosložku a číslo značící její podíl,“ připomíná Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon. „Na tankovacích pistolích proto vídáme B7 ve čtverci pro naftu, E5 a nově E10 v kruhu pro Natural 95. Plynná paliva jsou značena kosočtvercem a uvnitř je jejich již zavedená zkratka, například LPG nebo CNG,“ dodává Damir Duraković.
2) Při silniční kontrole postačí občanka
Příjemnou novinkou může být pro řadu motoristů fakt, že je od Nového roku už nebude muset trápit riziko pokuty, když si doma zapomenou řidičský či malý technický průkaz. Díky postupující digitalizaci si totiž policie při silniční kontrole dokáže načíst potřebné údaje ze systému, řidič se bude muset prokázat pouze občanským průkazem či jiným identifikačním dokladem. Pozor ale na to, že při výjezdu do zahraničí jsou všechny doklady stále potřeba.
3) Zdražení ročních dálničních známek
Konec roku se pro mnoho motoristů nese ve znamení nákupu nové dálniční známky. Ta roční přitom pro běžné benzínové a naftové automobily v roce 2024 po 12 letech zdraží, a to výrazně. Z částky 1 500 Kč poskočí na 2 300 Kč, což znamená nárůst více než o polovinu. Dobrou zprávou pro řadu řidičů může být fakt, že zvýšená cena platí až při nákupu od 1. března 2024. Všichni, kdo si novou roční známku koupí do 29. února včetně, tak stále zaplatí 1 500 Kč.
V současnosti lze odložit platnost dálniční známky až o 3 měsíce. „Hned od Nového roku se ale tato lhůta zkracuje a kupón bude možné zakoupit už jen 30 dní předem. Včasný nákup s předstihem se tak vyplatí zejména těm, kterým končí platnost stávající viněty v průběhu března 2024,“ upozorňuje Damir Duraković z Axigonu, který firmám zajišťuje služby spojené s provozem firemních vozidel, vč. nákupu dálničních známek. Platnost dálničních známek se ale může překrývat, a tak vzhledem k poměrně výraznému 800Kč zdražení může dávat smysl na konci února nakoupit známky za staré ceny s 30denní odloženou platností i v případě, že platnost té stávající končí až v dalších měsících.
Vedle zdražení roční viněty se pak s dálničními známkami od 1. ledna 2024 pojí další novinka, kterou je možnost nákupu denní dálniční známky s cenovkou 200 Kč.
4) Řidičák od 17 let a na zkoušku
Jednou ze zásadních legislativních změn v oblasti motorismu je možnost získat řidičský průkaz skupiny B už v 17 letech. Sedmnáctiletí řidiči však budou až do svých 18. narozenin moci řídit pouze pod dohledem dohlížející osoby – takzvaného mentora – na sedadle spolujezdce. Mentorem může být jen někdo, kdo je už alespoň 10 let držitelem řidičského průkazu skupiny B, nemá uložen zákaz řízení a nemá záznam v bodovém systému. V případě dopravní nehody přitom může být i dohlížející osoba vyšetřována, samozřejmostí pak je, že při jízdě nesmí být pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky.
Novinkou je pak rovněž systém řidičského oprávnění takzvaně na zkoušku. Každý, kdo absolvuje autoškolu a získá svůj první řidičský průkaz, bez ohledu na věk, bude po dobu dvou let spadat do speciálního režimu. Pokud během této dvouleté „zkušební“ lhůty spáchá šestibodový dopravní přestupek nebo mu bude odebrán řidičský průkaz za závažný přečin, bude muset absolvovat dopravně-psychologickou přednášku a takzvanou evaluační jízdu. Řidičák na zkoušku se přitom týká i zpětně všech, kdo své první řidičské oprávnění získali od ledna 2022.
5) Povinné ručení nejen pro automobily a motocykly
Poslední novinka není tak úplně novoroční, ale nejspíš až v novém roce se naplno projeví. Od 23. prosince 2023 vstupuje v platnost legislativa, podle níž bude povinnému ručení neboli pojištění odpovědnosti podléhat širší spektrum vozidel. Přesněji všechna vozidla s maximální konstrukční rychlostí přesahující 25 km/h nebo stroje s rychlostí nad14 km/h při hmotnosti vyšší než 25 kg.
Nově tak bude povinné pojištění platit například i pro elektrické koloběžky, zahradní traktory, segwaye, motorová golfová vozítka, pracovní stroje, sněžné skútry a rolby a další, ale pouze v případě, že budou jezdit jinde než na soukromém pozemku. Z obliga jsou zatím elektrokola – u nich totiž není elektrický motor hlavním pohonem, ale pouze vedlejším.
Zdroj: Axigon
Image by Wilfried Pohnke from Pixabay