Test Honda ZR-V e:HEV: Civic na steroidech
Test Honda ZR-V. Honda ZR-V je auto, které na českých silnicích moc nepotkáte, a je to škoda. Uspokojí totiž zájemce o SUV, fanoušky hybridů i ty, kteří očekávají od auta trochu toho sportovního ducha. Velikostí kufru vám nevyrazí dech, ale spotřebou a jízdními vlastnostmi vám radost udělá.
Test Honda ZR-V- V názvosloví modelů Hondy popravdě úplně jasno nemám. Některé, jako Jazz nebo Civic, dostaly jméno, vozy SUV pak zkratku tří písmen. Novinka roku 2023, Honda ZR-V, velikostně zapadá do nižší střední třídy mezi modely HR-V a CR-V. Písmena tak nenaznačují nějakou velikost podle abecedy, ZR-V by měla být zkratka něčeho jako „auto pro generaci Z“, tedy lidí narozených na přelomu tisíciletí.
S délkou 4 568 mm a rozvorem 2 657 mm je auto rozměrově blízko zmíněné Hondě Civic a sdílí s ní třeba unikátní hybridní pohon. Díky karoserii SUV je ale vyšší a celkově nafouklejší než legendární japonský hatchback. ZR-V má umírněný, trošku usedlý, ale elegantní design, který neurazí, ani neohromí. Přední části dominuje černá maska chladiče a úzké, vysoko položené světlomety. Pod nimi jsou štěrbiny upravující proudění vzduchu a zlepšující aerodynamický odpor.
Test Honda ZR-V: Interiér jako v Civicu
Boční oplastování je diskrétnější než u mnoha jiných SUV, ale nechybí tady černé lemy blatníků ani kryt prahu. Zadní světlomety jsou úzké podobně jako ty přední a dole najdete trochu nečekaně dvojitý výfuk, který není slepý, ale funkční.
Interiér je hodně podobný Civicu. Je zde prakticky stejný volant i uspořádání palubní desky s centrální 9palcovou dotykovou obrazovkou. Ovšem středový tunel je úplně jiný. U ZR-V je mnohem užší tvarovaný do podoby můstku, pod kterým je dole odkládací plocha na indukční nabíjení telefonu a dva USB vstupy – jeden A, druhý C. Další dva USB-C vstupy jsou na středové konzole vzadu pro zadní sedadla. Tohle řešení centrálního tunelu asi nesedne úplně každému. Telefon nemáte na očích, tak byste ho snadno mohli v autě zapomenout, ne všem bude také vyhovovat netradiční volič automatické převodovky v podobě samostatného panelu s tlačítky. To je trochu komplikované řešení, jehož výhody jsem ani během testu Civicu neobjevil.
Spíš cestující než zavazadla
Konstruktéři trochu upřednostnili prostor pro posádku před prostorem pro zavazadla, takže i na zadní sedadla se pohodlně usadí dvě dospělé osoby, o dětech nemluvě. Ale kufr má objem 380-1322 litrů plus dalších 10 litrů ve schránce pod podlahou, což není velikost, která by vám umožnila s klidným svědomím pomýšlet na sbalení celé rodiny na dovolenou. Civic paradoxně nabídne zavazadlových litrů víc. Pozitivní ale je, že po sklopení opěradel zadních sedadel vzniká rovná plocha.
V nabídce je jediný motor, a to benzínový dvoulitr s unikátní hybridní technologií. Honda ji nazývá e:HEV, nebo-li hybridní elektromobil. Hnací ústrojí kombinuje vysoce výkonnou lithium-iontovou baterii a dva kompaktní, výkonné elektromotory s 2litrovým zážehovým motorem, který bez upozornění přepíná mezi elektrickým, hybridním a konvenčním pohonem bez jakéhokoli zásahu řidiče. Stejně jako u modelu Civic e:HEV dosahuje pohon celkového výkonu 135 kW a točivého momentu 315 Nm, což umožňuje zrychlení z klidového stavu na 100 km/h za celkem slibných 7,8 sekundy.
Hlavní předností je spotřeba
Dynamika je slušná, ale ve vyšších rychlostech nijak ohromující. Ale nástup výkonu je plynulý, nečekáte na připojení turba jako u klasických motorů, ale chybí i vysavačový hluk jako u některých hybridů. Hlavní předností je ale spotřeba, kterou není problém udržet pod hranicí šesti litrů, ve městě i kolem pěti. 57litrová nádrž tak vystačí na opravdu dlouhou cestu. Na rozdíl od plug-in hybridů nemusíte dobíjet externě, ale úspora paliva je stálá a neoddiskutovatelná. Tohle tady opravdu funguje.
Vpředu jsou vzpěry MacPherson namontované na lehký hliníkový přední pomocný rám, vzadu nezávislé víceprvkové zavěšení. ZR-V v přiměřené míře tlumí nerovnosti vozovky a mírné snížení úrovně komfortu se projeví pouze na velkých příčných nerovnostech. V zatáčkách se sice auto trochu víc neklání, ale jeho jízdní vlastnosti jsou díky přesnému řízení i tam poměrně čitelné. Jízda se ZR-V tak může být celkově velmi příjemná, až zábavná.
Čím vám ale Honda ZR-V radost neudělá, to je cena. Nejlevněji ji totiž v Česku koupíte 939 900 Kč. Vzhledem k tomu, že lehce přes milion koupíte třeba novou generaci Škody Kodiaq, tak se zájemci o tento jinak povedený japonský crossover nebudou hledat zrovna snadno. Ale férové je konstatovat, že za zmíněnou cenu dostanete už velmi vybavené auto, s položkami, za které byste jinde připláceli. Například balík asistenčních systémů včetně adaptivního tempomatu, LED světlomety, vyhřívaná přední sedadla, parkovací kameru nebo parkovací senzory vpředu a vzadu.
Martin Šidlák
Technické údaje Honda ZR-V e:HEV
Cena: 776 777 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 105 kW / 6000 ot.
Maximální výkon: 105 kW / 6000 ot.
Max. točivý moment: 186 Nm / 4500 ot.
Maximální rychlost: 173 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,8 s
Kombinovaná spotřeba: 5,7 l/100 km
Emise CO2: 130 g/km
Délka/šířka/výška: 4568 / 1898 / 1620 mm
Rozvor: 2657 mm
Zavazadlový prostor: 380 l
Provozní hmotnost: 1589 kg