Ztráta hodnoty je u elektromobilů větší než průměr trhu
Stejně jako cena, za kterou nové auto koupíte, je důležitá i cena, za kterou ho po letech prodáte. Podle nejnovější americké studie je ztráta hodnoty u elektromobilů větší než u ostatních aut. Zatímco průměrné auto ztratí za pět let 38,8 % své hodnoty, elektromobily 49,1 %. Naopak lépe než průměr jsou na tom hybridy.
Zatímco před pandemií Covid-19 ztrácela auta po pěti letech v průměru 50 procent své hodnoty, dnes si vedou lépe. V průměru ztratí jen 38,8 %. Ale velký rozdíl je v tom, jaký motor je pohání. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu amerického serveru ISeeCars. Ta analyzovala více než 1,1 milionu ojetých vozidel prodaných od listopadu 2022 do října 2023, aby zjistila míru pětileté ztráty hodnoty. Některé modely se v Evropě neprodávají, ale většina hodnocených ano.
„Dobrou zprávou pro majitele vozů je, že všechny ojeté vozy si drží svou hodnotu lépe než před pěti lety,“ řekl Karl Brauer, výkonný analytik společnosti iSeeCars. „Ale ne všechny ojeté vozy si udržují hodnotu stejně, přičemž pick-upy a hybridy patří mezi nejlepší segmenty a elektromobily mezi nejhorší. Hybridy mají oproti elektromobilům v udržení hodnoty náskok téměř 12 procentních bodů, což znamená o tisíce dolarů vyšší tržní hodnotu po pěti letech.“
Které konkrétní modely jsou z tohoto pohledu nejlepší investicí? Nejlépe hodnocené Porsche 911 ztratilo po pěti letech pouze 9,3 % své hodnoty, což svědčí o neuvěřitelně silné poptávce po tomto sportovním voze na trhu ojetin. Kromě dalších modelů této značky nejlépe vedly modely značek Toyota, Subaru a Chevrolet.
TOP 10 vozů s nejmenší ztrátou hodnoty
Pořadí Model Průměrná ztráta
- 1. Porsche 911 coupé 9,3 %
- 2. Porsche 718 Cayman 17,6 %
- 3. Toyota Tacoma 20,4 %
- 4. Jeep Wrangler/Wrangler Unlimited 20,8 %
- 5. Honda Civic 21,5 %
- 6. Subaru BRZ 23,4 %
- 7. Chevrolet Camaro 24,2 %
- 8. Toyota C-HR 24,4 %
- 9. Subaru Crosstrek 24,5 %
- 10. Toyota Corolla 24,5 %
Na čem nejvíc ztratíte
Luxusní vozy obvykle ztrácejí na hodnotě rychleji než běžné modely, pokud nejde o sběratelské kousky. Nejnovější údaje ISeeCars to potvrzují – luxusní vozy ztrácejí po pěti letech v průměru 48,1 % hodnoty.
10 vozů s nejvyšší ztrátou hodnoty
- Pořadí Model Průměrná ztráta
- 1. Maserati Quattroporte 64,5 %
- 2. BMW řady 7 61,8 %
- 3. Maserati Ghibli 61,3 %
- 4. BMW řady 5 (hybrid) 58,8 %
- 5. Cadillac Escalade ESV 58,5 %
- 6. BMW X5 58,2 %
- 7. INFINITI QX80 58,1 %
- 8. Maserati Levante 57,8 %
- 9. Jaguar XF 57,6 %
- 10. Audi A7 57,2 %
Elektromobily patří k nejhorším
Elektromobily jsou na trhu stále relativně nové, což poněkud možnost sledovat jejich pětiletou ztrátu hodnoty. Fanoušci elektromobility budou rovněž argumentovat tím, že elektroauta z před pěti let jsou už jiná než dnešní nové modely, protože vývoj postupuje rychle. To je pravda, každopádně statistika ISeeCars odráží současný stav a je provedena na opravdu rozsáhlém vzorku vozů. Průměrný elektromobil ztratil za pět let 49,1 % své hodnoty. „Tento vzorec bude pokračovat, dokud spotřebitelé nezískají důvěru v dlouhodobé náklady na jejich vlastnictví,“ řekl Brauer.
Tato auta patří k nejhorším:
- 1. Tesla Model S 55,5 %
- 2. Chevrolet Bolt EV 51,1 %
- 3. Nissan LEAF 50,8 %
- 4. Tesla Model X 49,9 %
- 5. Tesla Model 3 42,9 %
Nejlepší jsou hybridy
Naopak nejlépe si vedou hybridní vozidla. Jejích zůstatková hodnota se za poslední 4 roky zlepšila o téměř 20 procentních bodů, a to z 56,7 % v roce 2019 na současných 37,4 %. Kombinace vyšších cen pohonných hmot a většího povědomí o této technologii rozšířila trh a zvýšila poptávku po hybridních vozidlech. Průměrně ztratily po pěti letech 37,4% své hodnoty.
Top 10
- 1. Toyota Prius 27,9 %
- 2. Toyota Prius Prime 28,1 %
- 3. Toyota RAV4 Hybrid 29,1 %
- 4. Toyota Camry Hybrid 35,3 %
- 5. Honda Accord Hybrid 36,4 %
- 6. Toyota Highlander Hybrid 36,5 %
- 7. Hyundai Ioniq Hybrid 37,4 %
- 8. Kia Niro 37,6 %
- 9. Toyota Avalon Hybrid 43,0 %
- 10. Hyundai Sonata Hybrid 43,5 %
Dobře si v USA také vedou pick-upy, které v průměru po pěti letech ztrácí 34,8 % své hodnoty. Nejlépe je na tom Toyota Tacoma se ztrátou jen 20,4 %. Naopak v Evropě mnohem populárnější třída SUV na tom není dobře. Nejmenší SUV ztrácí 38 %, střední 42,9 a velká SUV dokonce 51,9 % hodnoty. Nejlépe si vede Toyota C-HR se ztrátou 24,4 %, naopak nejhorší je Cadillac XT5 s 53,9 %.
Martin Šidlák