Elektroinstalace trápí častěji řidiče ojetých aut
Na elektřině je závislé nastartování automobilu, fungování klimatizace, automatické otevírání oken i osvětlení. Kde se závady elektroinstalace projevují a jak jim mohou majitelé aut předcházet?
V posledních dekádách, s rozvojem moderních technologií a inovací v automobilovém průmyslu, získává elektroinstalace v autě čím dál důležitější roli. Vozidla se postupně proměňují. Přibývají v nich automatické systémy, displeje na palubní desce a naopak mizí manuálně ovládané komponenty, jako jsou třeba kliky oken. Složité technologie s sebou ale nesou také nepříjemnosti v podobě častějších poruch, které se mohou prodražit.
Mezi nejčastější elektrické závady na osobních automobilech patří zkraty v elektroinstalaci, prodřené kabely nebo nefunkční centrální zamykání. „Do servisu míří řidiči také kvůli rozbitému elektrickému ovládání oken, špatně fungujícímu autoalarmu nebo nutné opravě zapalování,“ popisuje Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car, která nabízí kompletní servis automobilů a dodávek.
Elektroinstalace: Důležité jsou pravidelné kontroly
Zdrojem elektrické energie v motorových vozidlech se spalovacím motorem je akumulátorová baterie. Aby vše od nastartování automobilu až po bezpečnou a plynulou jízdu fungovalo hladce, je potřeba dbát na její pravidelné kontroly. „Majitelé vozů by měli pravidelně prohlížet a čistit svorky baterie. A zároveň se ujistit, že je dobře připevněná. A to ideálně jednou za měsíc,“ říká Marek Zukal.
Vizuální kontrolu vyžadují také kabely, u kterých hrozí opotřebení nebo poškození izolace, i další komponenty napojené na baterii. Před každou jízdou je proto vhodné zkontrolovat například funkčnost světlometů, a to včetně brzdových světel a blinkrů. Na elektroinstalaci zkrátka závisí celá řada mechanismů. Elektřinu využívá také klimatizace, palubní počítač nebo informační a asistenční systémy.
Pozor na ojeté vozy
Stav autoelektriky ovlivňuje výkon, spolehlivost i bezpečnost každého moderního auta. Potíže zažívají nejčastěji majitelé ojetých vozů. „Závady na elektroinstalaci se objevují až u deseti procent prodaných starších aut. Při koupi je proto důležité věnovat pozornost historii daného vozidla. Často se stává, že v českých bazarech končí automobily, které v minulosti havarovaly, nebo byly dokonce zatopené. Problémy ale samozřejmě hrozí i u zcela nových vozidel,“ uvádí Marek Zukal.
Nejúčinnější prevencí proti větším problémům s autoelektrikou je proto návštěva odborného autoservisu. „Pracovníci v servisu mohou provést specializovanou kontrolu různých částí elektroinstalace. Například vyzkoušení startérů nebo alternátorů vyjde řidiče zhruba na pár stokorun. Oprava by v případě zanedbání kontroly a rozvinutí problému stála několikanásobně více,“ vysvětluje výhody preventivních kontrol Marek Zukal a dodává, že společně s kontrolou je důležitá také správně provedená diagnostika. Automechanici k ní využívají speciální testovací přístroj, který napojí na různé řídicí jednotky ve vozidle. Díky projevům jednotlivých jednotek může odborník odhalit přesnou příčinu problému.
Zdroj: Quick Stop Car