Celkem 67 % leasingových společností vnímá zvýšený zájem o elektromobilitu
Z průzkumu společnost EY ve spolupráci s Českou leasingovou a finanční asociací vyplývá, že 67 % zúčastněných poskytovatelů leasingu pozoruje příklon k elektrifikovaným automobilům.
V září došlo v Evropě k nárůstu registrací nových vozidel o 9,2 %, což představuje 861 062 automobilů. Významný růst zaznamenaly Itálie a Francie, zatímco německý trh naopak klesl o 0,1 % a k poklesu došlo také v Maďarsku. Počet elektromobilů výrazně narostl zejména v Nizozemsku, Švédsku a Francii, tyto země tak vyrovnávají propad Německa, za kterým pravděpodobně stojí zářijové omezení pobídek.
Operativní leasing jako cesta k elektromobilitě
Celkově ale zájem o tento alternativní typ pohonu stoupá. Společný průzkum společností EY a ČLFA ukázal, že přes dvě třetiny zúčastněných poskytovatelů leasingu pozoruje příklon k elektrifikovaným autům. „Společnosti sdružené v ČLFA kladou velký důraz na ekologizaci dopravy v České republice. Financují každý čtvrtý elektromobil, který se v Česku poprvé registruje. S předpokládaným rostoucím zájmem firem o tento druh pohonu a připravovanou státní podporou elektromobilů bude role naší asociace v této oblasti ještě posilovat,“ uvedla předsedkyně představenstva ČLFA Jana Hanušová.
Velký nárůst zájmu eviduje i společnost Arval CZ. „Z našeho průzkumu Arval Mobility Observatory vyplývá, že 25 % zúčastněných českých společností osobní elektromobily buď již provozuje, nebo se na to chystá. Počet těch, kteří už je ve své flotile mají, se oproti loňsku zvýšil skoro dvojnásobně,“ říká Tomáš Kadeřábek, expert na elektromobilitu v Arvalu. „Lehká užitková vozidla na elektrický pohon zavedlo nebo bude zavádět 18 % firem dotazovaných v průzkumu,“ doplňuje Kadeřábek.
S ohledem na vyšší pořizovací náklady se financování formou operativního leasingu stává tou nejsnazší cestou k udržitelné mobilitě. Tato varianta umožňuje firmám obměnu vozového parku v kratším čase a firmy tak snadno drží krok s rychlým technologickým rozvojem elektromobilů. „Operáky“ však nevyužívají pouze firmy, ale i koncoví spotřebitelé. Inflační a další tlaky vedou mnoho řidičů k opuštění tradičního konceptu vlastnictví automobilu, což platí u elektromobilů dvojnásob.
Jak je to s náklady?
Ačkoli jsou současné elektromobily dražší než jejich spalovací protějšky, což se samozřejmě odráží i na výši leasingových splátek, přináší celou řadu dalších výhod. Mezi výhody patří například nižší servisní náklady, absence nákladů na dálniční známku nebo nižší cena povinného ručení. Tou největší předností je pak cena za palivo nebo energii, v některých případech dokáže elektromobil ujet stejnou vzdálenost za polovinu ceny oproti naftě.
„Tržní podíl automobilů na naftu a elektromobilů se vyrovnává, což svědčí o tom, že uživatelé o alternativních pohonech vážně uvažují. Jedním z výrazných důvodů jsou nižší provozní náklady. Podle našich posledních výpočtů jezdil průměrný elektromobil za cenu 1,30 Kč bez DPH na kilometr, což je více než o třetinu méně v porovnání s vozidly na naftu a téměř polovina nákladů benzínových vozů,“ uzavírá Tomáš Kadeřábek z Arvalu.
Zdroje:
ACEA, ČLFA, Arval