Test SsangYong Torres: Velikostí Kodiaq, cenou Karoq
Test SsangYong Torres. SsangYong Torres je jedním z nejzajímavějších nových modelů letošního roku. Výrazný design, prostorný interiér a co hlavně – velikostí Kodiaq, cenou o segment menší Karoq. Za 700 tisíc jiné takhle velké nové auto neseženete.
Jméno Torres odkazuje na chilský národní park, což má samo o sobě evokovat dobrodružství a výlety mimo zpevněné cesty. Offroadovému jménu odpovídá i vzhled auta. Designérům se navíc povedlo udělat auto, které si s žádným jiným na silnici nespletete. Zaujmou tady výrazné hrany, podlouhlé LED světlomety a na jiných modelech značky dosud neviděná nová mřížka chladiče.
Vzadu pak najdeme zajímavý designový prvek imitující kryt rezervního kola ve stylu velkých offroadů. Madlo vedle něj by mohlo naznačovat, že páté dveře se otevírají do strany. Ve skutečnosti se otevírají tradičně nahoru. Umístění madla bude ovšem vyhovovat jen pravákům. Zadní světla jsou podobně výrazná jako ta přední, možná jen kdyby byla umístěna výš, bylo by to hezčí. Ale Torres jako celek vypadá moc pěkně, časy opravdu ošklivých modelů jako Rodius jsou dávno pryč. Někomu se ale oprávněně může zdát, že z určitého úhlu pohledu v korejské novince vidí Jeep nebo Land Rover. Na silnici je Torres ale každopádně originální a velmi výrazný vůz.
Test SsangYong Torres: Skoro dvojče Kodiaqu
Torres bude v České republice logicky porovnáván s domácí Škodou Kodiaq. Jde totiž o skoro stejně velká auta. Torres je o 3 mm delší (4700 mm), o 8 mm širší (1890 mm) a o 44 mm vyšší (1720 mm). Ovšem Kodiaq vítězí v rozvoru – 2791 proti 2680 mm. To je třeba jen o 7 mm víc než má menší Dacia Duster. Torres totiž stojí na stejné platformě jako model Korando a proti němu má jen o pár milimetrů větší rozvor. Přitom na délku narostlo o zhruba 250 mm. Na vnitřní prostor to ale špatný vliv nemá.
Torres je skoro dvojče Kodiaqu v oblasti zavazadlového prostoru. Nabídne totiž 839 litrů, zatímco Kodiaq současné generace 835 l. Po faceliftu bude nít české SUV v základu litrů 910. Rekordní objem kufru platí u SsangYongu pro verzi s lepicí sadou, s rezervním kolem je to pak stále velmi solidních 703 litrů. Zavazadlový prostor je velký, ale i trošku mu chybí praktičnost – na bocích jsou sice odkládací kapsy, úložný prostor je i pod podlahou, ale tím to končí. Chybí sítě nebo oka pro upevnění nákladu. Hlavní závadou ale je, že opěradlo zadních sedadel je sklopné pouze v poměru 60:40 bez otvoru na lyže nebo jiné dlouhé předměty.
Ne dvě, ale hned tři obrazovky
Interiér je plně digitální. To znamená hned tři obrazovky. Jedna v podobě přístrojového štítu je před řidičem, druhá uprostřed klasicky na ovládání různých funkcí a pod ní dole je podobně jako u Audi ještě jedna, skrz kterou se ovládá hlavně klimatizace, ale třeba i start/stop nebo víko zavazadlového prostoru. Jakkoli jsou ikony velké, tohle řešení obecně u klimatizace nemám rád, protože podle mě zbytečně dlouho odvádí pozornost řidiče oproti klasickým tlačítkům. Ta zůstala aspoň po stranách infotainmentu a na volantu. Infotainment samotný je logický a reaguje celkem rychle.
Poměrně atypický je pak volant, zploštělý nahoře i dole. Sedadla jsou velmi pohodlná s optimálním bočním vedením a cestující ocení celkový prostor v kabině i spoustu odkládacích prostor. Vzadu se pohodlně usadí i tři lidé. Velkorysý je v druhé řadě prostor nad hlavou i pro kolena. Některým zákazníkům bude možná jen chybět možnost přikoupit si i třetí řadu sedadel.
Jen benzínový motor 1.5 o výkonu 120 kW
Korejské SUV se nabízí pouze s jediným, a to benzínovým motorem, což bude trochu jeho konkurenční nevýhoda. Spousta zákazníků si podobný typ vozu stále kupuje s diesely, v Polsku tamní importér nabízí i úpravu na LPG. Na druhou stranu objemy prodejů benzínových motorů rostou i v této kategorii aut. Je to přece jen konstrukčně jednodušší pohon a méně problematický na krátké vzdálenosti. Což nejde opominout, protože s vozy SUV se setkáváme hlavně ve městě.
Motor v Torresu je tedy benzínový čtyřválec o objemu 1,5 litru dopovaný turbem. Jeho maximální výkon je 120 kW. Standardně je spojen s 6stupňovým manuálem, automat je za příplatek necelých 50 tisíc korun, stejně jako pohon všech kol. Maximální točivý moment 280 Nm je k dispozici už od 1500 otáček.
K motoru jsem přistupoval s mírnou opatrností vzhledem k jeho velikost, resp. „malosti“. 1,5 litru není moc. Ale moje obavy byly víceméně zbytečné. Pro poklidné cestování je motor dostatečně dimenzovaný. Výrobce sice neuvádí hodnotu zrychlení na stovku, ale podle mého přibližného měření to bude někde kolem 10 sekund. Převodovka řadí hladce, občas sice řadí trochu zbytečně nebo malinko pozdě – typicky při výjezdu ze zatáčky – ale pro rodinné cestování funguje naprosto dostatečně.
Možná nečekaně vysoká je papírová spotřeba mezi 8 a 9 litry podle toho, kolik náprav je poháněných – největší apetyt má pochopitelně čtyřkolka s automatem. Ale tahle spotřeba je na rozdíl od mnoha jiných aut reálná, při poklidné jízdě se spíš dostanete o něco níž. Ale diesel by tady byl zkrátka úspornější. Pochválit je ale třeba odhlučnění kabiny od motoru.
Slušně postavené SUV
Pokud jde o jízdní vlastnosti, Torres se ve srovnání s tradičními konkurenty typu Kodiaq, Toyota RAV4, Ford Kuga nebo Nissan X-Trail nemá za co stydět. Odpružení je na vysoké úrovni a v interiéru se výrazně projevovaly jen opravdu velké výmoly. S testovanými 20palcovými koly byl vůz možná až přehnaně komfortní, s menšími koly by se podle mě méně pohupoval na sérii nerovností a získal by i trochu větší jistotu v začátkách.
Celkově je tak Torres velmi slušně postavené SUV, s výrazným designem, prostorným interiérem a velkým kufrem. Jeho hlavní zbraní je ale cena. Auto velikosti Kodiaqu totiž importér prodává za cenu Karoqu, abychom použili srovnání, které dělají téměř všichni. Základní cena verze Club je totiž 699 900 Kč, za které dostanete už celkem slušnou výbavu – LED světlomety, digitální přístrojovou desku, automatickou klimatizaci, zrcadlení smartphonu, parkovací senzory nebo zadní parkovací kameru.
Martin Šidlák
Technické údaje: SsangYong Torres
Cena: 578 430 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 120 kW / 5000-5500 ot.
Max. točivý moment: 280 Nm / 1500 – 4000 ot.
Maximální rychlost: 191 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: výrobce neuvádí
Kombinovaná spotřeba: 7,9-9,1 l/100 km
Emise CO2: 181-207 g/km
Délka/šířka/výška: 4700 / 1890 / 1720 mm
Rozvor: 2680 mm
Zavazadlový prostor: 703-839 l
Provozní hmotnost: 1490-1618 kg