Škoda Kodiaq druhé generace odhalena. V čem všem je nová?
Po sedmi letech od premiéry je tu druhá generace velkého mladoboleslavského SUV Škoda Kodiaq. Bude opět velká, se spalovacími motory a novým konceptem interiéru. Co všechno je nové?
S novou generací modelu Škoda Kodiaq jsme se mohli staticky naživo seznámit v Berlíně. Před sedmi lety byla rovněž v Berlíně představena první generace a na premiéře byl třeba Karel Gott. Dnes Bára Poláková. Ale k autu. V kostce: Kodiaq je vybaven 13” infotainmentem, inovativními multifunkčními ovladači (Smart Dials) s manuálními ovládacími prvky a novou strukturou nabídky s designy interiéru. Pět pohonných jednotek, pokrývá výkonové spektrum od 110 kW (150 k) do 150 kW (204 k), a zahrnuje rovněž plug-in hybridní verzi. Svou premiéru mají také nejnovější generace Matrix-LED předních světlometů a adaptivního podvozku DCC.
LED Matrix a Smart Dials
Při pohledu zvenčí zaujmou na první pohled vyspělé Matrix-LED přední světlomety. V interiéru pak odrážejí jasné zaměření značky Škoda na udržitelnost recyklované textilie a kůže vyčiněná velmi ekologickým způsobem. Kromě nové struktury nabídky se specifickými designy interiéru a pakety na přání se Kodiaq vyznačuje také novým konceptem interiéru. Obrazovka infotainmentu, která je nyní volně stojící, má velikost až 13”. Poprvé je na přání k dispozici head-up displej. Volič převodovky je nově umístěn na sloupku řízení pod volantem. Novým prvkem ve voze Škoda jsou multifunkční ovladače (Smart Dials). Kombinují manuální ovládací prvky s digitálním displejem s aktivní oblastí s průměrem 32 mm a poskytují intuitivní, snadný a konfigurovatelný přístup k mnoha funkcím vozu a infotainmentu.
Škoda Kodiaq: 910 litrů v základu
Druhá generace modelu Kodiaq oproti předchůdci mírně narostla, ale velmi efektivně. Nová verze narostla na délku o 61 mm na 4 758 mm, rozvor činí 2 791 mm. Šířka 1 864 mm a téměř nezměněná výška 1 659 mm tvoří velmi prostorný interiér. V sedmimístné verzi mají nyní cestující ve třetí řadě sedadel k dispozici 920 mm prostoru nad hlavou, tedy o 15 mm více než u předchůdce.
Narostl také objem zavazadlového prostoru. V pětimístné verzi se zvětšil o 75 l na 910 l s pevnými zadními sedadly. Po sklopení zadních sedadel se maximální objem zvýšil o 40 l na 2 105 l. Sedmimístný vůz nyní pojme za třetí řadou sedadel 340 l, tedy o 70 l více než dříve, a 845 l se sklopenou třetí řadou sedadel, tedy o 80 l více. Maximální objem zavazadlového prostoru sedmimístného provedení je nyní 2 035 l, o 30 l více než u první generace.
Spalovací motory + hybrid
Poprvé je Kodiaq k dispozici také s hybridní technologií. Plug-in hybridní pohonná jednotka verze Kodiaq iV nabízí maximální systémový výkon 150 kW (204 k) a čistě elektrický dojezd více než 100 km v režimu WLTP. Mild-hybridní technologie je k dispozici u základního motoru 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 k). Nabídku doplňuje benzinový motor 2,0 TSI o výkonu 150 kW (204 k) a dvě varianty naftového motoru 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) a 142 kW (193 k). Vrcholný benzinový motor a vrcholný naftový motor jsou standardně dodávány s pohonem všech kol. Všechny motory se pojí s automatickou převodovkou DSG.
Kodiaq druhé generace je na přání k dispozici s novým adaptivním podvozkem DCC Plus. Tato nová verze využívá dva nezávisle řízené ventily k oddělení odskokového a kompresního stupně odpružení. Dříve byly obě funkce řízeny společným ventilem. Nová generace umožňuje rychlejší nastavení tlumení a širší rozsah tlumicích charakteristik. Řidiči a cestující si všimnou rozdílu v podobě rychlejších reakcí, lepší jízdní dynamiky a vyššího komfortu. Světlá výška vozu s DCC Plus zůstává stejná jako u standardního odpružení.
Automatické parkování
Nové automatické parkování dokáže automaticky zaparkovat Kodiaq na parkovacích místech s kolmým a paralelním stáním. Nyní kromě řízení ovládá také rychlost vozidla a automaticky zastaví, pokud systém zjistí překážku. V zadní části vozu se o to stará nový systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodce vzadu, který bude pro model Kodiaq dostupný v blízké budoucnosti.
Zatímco předchozí systém asistent pro manévrování se při analýze okolí vozidla spoléhal výhradně na senzory v zadní části vozidla, nový systém přidává obraz ze zadní parkovací kamery, která je nyní propojena i s funkcí asistenta pro manévrování s přívěsem pro ještě lepší detekci chodců a dětí. Nové funkce uložený parkovací manévr a uložený parkovací manévr ovládaný na dálku nabízejí větší komfort při parkování.
Uložený parkovací manévr umožňuje řidiči zaznamenat příjezd až k pěti oblíbeným parkovacím místům na vzdálenost 50 metrů. Pokud vozidlo rozpozná jedno z těchto parkovacích míst, je schopno automaticky provést parkovací manévr z paměti. Řidič může tento manévr spustit ve voze pomocí nabídky infotainmentu nebo i zvenčí prostřednictvím aplikace.
Pomocí uloženého parkovacího manévru ovládaného na dálku, který je pro parkování řízené aplikací nezbytný, lze vozidlo nasměrovat na parkovací místa, která nejsou uložena v systému, také ze vzdálenosti až 5 metrů, přičemž řidič může tento proces ovládat prostřednictvím chytrého telefonu. Tato funkce bude dostupná v blízké budoucnosti.
Zdroj: Škoda Auto