Nejbezpečnější silnice jsou v Hradci Králové, nejrizikovější v Brně
Nejbezpečnější silnice mezi krajskými městy v Česku byly v prvním pololetí letošního roku v Hradci Králové. Na druhém místě skončily Karlovy Vary, na třetím potom Liberec. Vyplývá to ze statistiky zveřejněné Generali Českou pojišťovnou.
Statistiky většinou ukazují na místa a silnice, kde hrozí největší riziko, tzv. GČP Index naopak ukazuje na nejbezpečnější silnice v krajských městech a obcí s rozšířenou působností. GČP Index vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě poměru vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod v zastavěné oblasti krajských měst a také všech 206 obcí s rozšířenou působností. Ty se pak vztahují k celkovému počtu evidovaných dopravních nehod. Jedná se o tzv. závažnost dopravních nehod – čím vyšší je hodnota GČP INDEXu, tím je dopravně bezpečnostní situace horší.
NEJBEZPEČNĚJŠÍ SILNICE: HRADEC KRÁLOVÉ, NA CHVOSTU BRNO
Podle výsledků GČP INDEXu za 1. pol. roku 2023 se nejbezpečněji jezdilo v Hradci Králové, kde při 380 dopravních nehodách byla těžce zraněna „pouze“ jedna osoba. Hradec se tak umístil na nejvyšší příčce v bezpečnosti silničního provozu mezi krajskými městy a obhájil tím prvenství z loňského roku.
Na druhém místě skončily Karlovy Vary, na třetím Liberec. Na opačném konci se na 11. místě objevila Plzeň, na 12. pozici České Budějovice a nejhorší, 13. místo, obsadilo Brno. Zde bylo při 887 dopravních nehodách 33 osob těžce zraněno. Tato trojice měst tak zůstává na chvostu GČP INDEXu, kde v mírně pozměněném pořadí figurovala i v roce 2022.
USMRCENÝCH MÉNĚ TÉMĚŘ O POLOVINU, TĚŽCE ZRANĚNÝCH O PĚTINU
Pozitivní zprávou je, že v intravilánech deseti krajských měst se dopravní nehody během prvního pololetí obešly bez smrtelných následků. Naopak v Praze bylo usmrceno 8 osob, v Ostravě 4 lidé a v Liberci 1 člověk.
Dobré zprávy pak pokračují, protože celkově na silnicích krajských měst v průběhu prvního pololetí 2023 bylo evidováno 13 241 dopravních nehod (meziročně o 1 060 méně, tj. -7 %), při nichž přišlo o život 13 osob (meziročně o 12 méně, tj. -48 %) a těžce se zranilo 173 osob (meziročně o 44 méně, tj. -20 %).
Pořadí 1. pol. 2023 | Krajské město | Hodnota GČP INDEXu | Pořadí 2022 |
1. | Hradec Králové | 0. 26 | 1. |
2. | Karlovy Vary | 0. 38 | 4. |
3. | Liberec | 0. 56 | 3. |
4. | Pardubice | 0. 57 | 5. |
5. | Ústí nad Labem | 0. 72 | 8. |
6. | Ostrava | 0. 94 | 7. |
7. | Olomouc | 1. 08 | 2. |
8. | Praha | 1. 16 | 6. |
9. | Jihlava | 1. 24 | 9. |
10. | Zlín | 1. 75 | 10. |
11. | Plzeň | 2. 35 | 11. |
12. | České Budějovice | 3. 02 | 13. |
13. | Brno | 3. 61 | 12. |
PŘES 40 PROCENT OBCÍ S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ ŘEŠILO VÁŽNÉ NEHODY
GČP INDEX mimo krajská města srovnává také všechny obce s rozšířenou působností. V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 22 740 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 32 a těžce zraněno 287 osob. V 84 městech došlo k vážným nehodám, v 21 z nich se smrtelnými následky, v 76 pak s těžkými zraněními. Celkem 122 sledovaným městům se úmrtí a těžká zranění v 1. pol. roku 2023 vyhnula.
Nejvyšší hodnota indexu – a tedy nejhorší bezpečnost na tamějších silnicích – byla zaznamenána ve Vimperku (10.53), Novém Městě na Moravě (10.00) a Varnsdorfu (8.33).
Je podstatné zmínit, že GČP INDEX bilancuje data 1. pol. roku 2023, a tak ve městech s nízkým počtem nehod může významně ovlivnit hodnotu indexu i jedna vážná nehoda. Webová aplikace www.gcpindex.cz umožňuje filtraci indexu také za delší časové období – mimo 6 také 12 a 36 měsíců.
Zdroj: Generali Česká pojišťovna
Image by PublicDomainPictures from Pixabay