Elektromobily mají levnější povinné ručení, ale dražší havarijní pojištění
Elektromobily mají v Česku ve srovnání se spalovacími vozy v průměru skoro o čtvrtinu levnější povinné ručení, ale naopak až o 40% dražší havarijní pojištění. A rozdíl se zvyšuje. Vyplývá to z průzkumu srovnávacího portálu Klik.cz.
V Česku bylo podle aktualizovaných dat na webu Čistá doprava do konce června 2023 zaregistrováno již 18 tisíc elektromobilů. Za poslední pololetí se jejich počet zvýšil o 29 % a registrováno bylo nově 4 110 nových elektroaut. Celkově nejvíc elektromobilů v Česku je značky Škoda (3 596), následuje Tesla (3 048) a poté Volkswagen (2 226). Roste i počet pojišťoven, které na elektrická auta nabízejí povinné ručení a havarijní pojištění. Zatímco povinné ručení je u elektroaut v Česku průměrně o 23 procent levnější, než podobných modelů se spalovacími motory, havarijní pojištění může být u vybraných vozidel až o 40 procent dražší. Přitom podobný průzkum z února tohoto roku, provedený rovněž portálem Klik.cz, ukázal rozdíl „jen“ 18% v neprospěch elektromobilů.
Klik.cz srovnal několik modelů vozidel nejprodávanějších značek na českém trhu s podobnou výbavou, výkonem a cenou. Hodnotil také věk řidiče, v testu byla auta psána na třicátníka z Prahy. Vyšlo, že některé modely elektromobilů mohou mít až o 40 % dražší havarijní pojistku, než srovnatelné vozy se spalovacími motory. Například havarijní pojistka neprodávanějšího elektromobilu v Česku, Škody Enyaq IV, který začíná na cenovce 1 240 000 Kč, startuje na 23 041 Kč. Podobně velké a drahé auto, SUV Škoda Kodiaq ve výbavě Sport Exclusive s dvoulitrovým benzínovým mlotorem a výkonem 147 kW je možné pojistit už od 13 524 Kč, stejně jako naftovou variantu tohoto modelu.
Elektromobily, povinné ručení, havarijní pojištění
Podobně je na tom i koncern Volkswagen, jehož elektromobily jsou v Česku třetí nejprodávanější. Model ID.3, který odpovídá velikostí populárnímu Golfu, stojí v Česku bezmála milion korun a lze jej pojistit od 19 726 Kč. Model Volkswagen Golf GTD s naftovým motorem a výkonem 147 kW za 1 057 900 Kč je možné pojistit od 17 530 Kč, na variantu GTI s cenou 953 000 a dvoulitrovým benzínovým motorem TSI je možno zakoupit havarijní pojištění za 16 241 Kč.
Havarijní pojištění je u elektroaut dražší především proto, že jsou napěchována technologiemi, a proto je na nich při nehodě obvykle větší škoda. Nezřídka bývají elektromobily po srážce zcela na odpis. Pro pojišťovny se navíc stále jedná o relativně nový typ vozidel, se kterým mají málo zkušeností a je pro ně obtížnější nastavit cenu pojištění. „Auta s elektrickým pohonem jsou dnes stále dražší než auta s konvenčním pohonem, což ovlivňuje výši pojistného. Vliv na výši pojistného má také konkrétní typ vozu a jeho stáří. Dále posuzujeme vlastnosti řidiče, jeho zkušenosti, předchozí škodný průběh nebo místo, kde vozidlo provozuje. Méně zkušení řidiči, respektive takový, kterým se nehody nevyhýbají, budou mít pojištění dražší. Ve velkých městech s hustším provozem, kde je vyšší riziko dopravní nehody, bude řidič na havarijním pojištění také připlácet,“ říká Jaroslav Hořeňovský, produktový manažer autopojištění z ČSOB Pojišťovny.
Opačná situace platí u povinného ručení. Jeho cena je u elektromobilu Škoda Enyaq o 23 % levnější než u srovnatelného SUV Škoda Kodiaq se stejnou pořizovací cenou. „Cenu povinného ručení ovlivňuje řada parametrů vozidla – jedním z nich bývá i objem motoru vozidla. Tento údaj však u elektromobilů odpadá, absence objemu u tohoto druhu vozidla tak může být v metodice výpočtu pojistného některých pojistitelů zohledněna tak, že skutečně vede v důsledku k nižší ceně,“ dodává Štěpán Nešpor z internetového srovnávače Klik.cz.
Martin Šidlák, psáno pro IDNES