Test MG4 Electric: Levný elektromobil z Číny. Výzva nebo hrozba?
Test MG4 Electric. Levný elektromobil z Číny. Je to výzva nebo hrozba pro český trh? Na to se podíváme v novém testu magazínu Flotila.
Dát za nové auto 780 tisíc korun si v České republice nemůže dovolit zdaleka každý. Ve světě elektromobilů to ale znamená levné auto. Právě tolik stojí MG4 Electric. Je to revoluce na trhu elektromobilů nebo se ne všechno úplně povedlo?
Britská značka MG, kterou koupil čínský vlastník, je štikou v českém automobilovém rybníku. Za první pololetí letošního roku se v prodejích dostala už na 20. místo třeba před Fiat, Hondu, Lexus nebo Subaru. Prodala dokonce víc než Tesla. Během prvního roku svého působení na českém trhu se zaměřila hlavně na dva modely SUV se spalovacím motorem – ZS a HS. Nabídla je za velmi slušnou cenu, kterou dokonce postupně ještě snižuje. S podobnou cenovou strategií nyní začalo MG prodávat první ryze elektrický model MG4. Jeho cena začíná na 779 960 Kč. Fanoušci Tesly nad ním nejspíš ohrnou nos. Ale předsudky stranou, podíváme se na to, co MG4 za tuto cenu nabízí a jestli je cena vykoupena nějakými kompromisy.
Test MG4: Elektrický hatchback
Jaký typ auta MG4 vlastně je? Jde o elektrický hatchback, který má konkurovat třeba Volkswagenu ID.3. S délkou necelých 4,3 metru stojí třeba někde mezi modely Fabia a Scala. Design je celkem dynamický, se spoustou ostrých hran. Hlavně čelní maska se špičatými světlomety je osobitá a auto si na silnici s žádným jiným nespletete. Zboku se silueta auta blíží spíš kombíku než hatchbacku, dominantní tady je výrazné oplastování spodních partií i hezký design kol. Výrazné oplastování najdete i v zadní části, kde kromě toho zaujmou vysoko položená brzdová světla a spoiler v podobě dvojice křídel. Ten je ale až součástí nejvyšší výbavy Luxury, jejíž prodej v Česku startuje až na podzim a kromě tohoto designového prvku zahrnuje ještě například i tepelné čerpadlo nebo sedadla v kůži.
Interiér je úplným opakem výrazného exteriéru. Nejde ho nazvat jinak než jako minimalistický. Automobilka sama to popisuje slovy „méně je někdy více“. Menší obrazovku před řidičem doplňuje větší centrální displej, přičemž oba stojí na palubní desce samostatně. Základní ovladače jsou analogové, dominantní místo pod hlavní obrazovkou zaujímá velký kulatý volič převodovky a tlačítko ruční brzdy. Chybí tady startovací tlačítko. Podobně jako u Volkswagenu stačí odemknout, usednout za volant, zařadit na ovladači D a auto se rozjede. Na to se dá zvyknout rychle, náročnější je to při ukončení jízdy. Zastavíte, dáte P, ale auto stále svítí a hraje. Pokračuje v tom, i když vystoupíte, auto se vypne až uzamknutím dveří.
Interiér: Prostor pro zlepšení
V dnešní digitální době, kdy se většina věcí řeší přes centrální obrazovku, je právě její fungování často klíčem k finálnímu dojmu z auta. A tady má MG4 ještě co zlepšovat. Grafika centrální obrazovky je povedená, ale některé funkce je třeba delší dobu hledat. Hodně toho můžete dělat na volantu. Kromě ovládání palubního počítače nebo rádia zde pomocí dvou programovatelných kláves můžete ovládat třeba úroveň rekuperace nebo klimatizaci. Ovládat teplotu na volantu mi sice ještě žádné auto nenabídlo, přesto mi přijde, že klasické ovládání klimatizace samostatným panelem je nejlepší nepřekonané řešení. Na volantu je lepší ovládat třeba hlasitost rádia nebo úroveň rekuperace než teplotu. Další důležitou věcí pro digitální svět je připojení mobilního telefonu. Pro jeho indukční nabíjení je k dispozici šikovná schránka a je možné i bezdrátové spojení s Apple CarPlay a Android Auto, ale pouze po zakoupení speciálního adaptéru za 3400 korun.
Jako u většiny elektromobilů je pohon výhodou v oblasti prostoru pro posádku, kterého je dost, a i za sebe si pohodlně sednou opravdu velcí lidé. Pro zavazadla je prostor 363 litrů, což je o něco méně než třeba u zmíněného Volkswagenu ID.3, chybí také úložný prostor pod přední kapotou, což autu někteří skalní elektromobilisté možná neodpustí, protože místo by se tu nejspíš našlo. Nabíjecí kabely ale jdou uložit pod podlahu zavazadlového prostoru.
Dvě verze výkonu motoru a kapacity baterie
V prodeji jsou dvě verze. Základní s elektromotorem o výkonu 125 kW a baterií o kapacitě 51 kWh, silnější o výkon 150 kW a kapacitě 64 kWh. V obou případech jsou poháněna zadní kola. Rychlejší je díky menší hmotnosti ta slabší verze. Ta se na stovku dostane za 7,7 sekundy, silnější za 7,9. Silnější ale slibuje nižší průměrnou spotřebu, konkrétně skvělých 16 kWh/100 km a tím i delší dojezd až 450 km proti 350 km. Do udávané spotřeby není problém se vejít.
Ve městě se spotřeba během testu pohybovala dokonce kolem 13 kWh, na okresce kolem 15 a na dálnici kolem 22 kWh. To jsou celkově opravdu výborné hodnoty a z MG4 to dělá jeden z nejúspornějších elektromobilů na trhu. Kdo by jezdil výhradně po městě, tomu výrobce slibuje dojezd dokonce až 570 kilometrů. Nabíjení má být možné výkonem až 135 kW a nabíjecí křivka je další předností auta. Velkým výkonem dokáže auto dobíjet delší dobu a z 10 na 80 % se v ideálním případě nabije za 35 minut.
Skvělou práci odvedli technici na podvozku. Ten je vlastní konstrukce s pětiprvkovým zavěšením vzadu. Baterie v podlaze jsou vysoké pouze 11 centimetrů a jejich hmotnost je ideálně rozložena mezi obě nápravy. Auto sice není tak sportovní, jak by jeho design mohl naznačovat, ale jízdní vlastnosti jsou krásně čitelné, s pohonem zadních kol s tendencí k mírně přetáčivosti dokáže být s vypnutým ESP dokonce i opravdu zábavné. MG4 nezklame ani na rozbitých cestách, kdy je solidně komfortní. Při parkování oceníte i výborný rejd.
Bezpečnost za pět (hvězdiček)
A jak je to s bezpečností? Společnost Euro NCAP udělila pět hvězdiček všem aktuálním specifikacím MG4. Nejde jen tzv. o „železo“. Oceněna byla nejen modulární platforma, na které budou postaveny i další elektromobily MG, ale i elektroničtí asistenti. Všechny verze MG4 mají systém MG Pilot, zahrnující mimo jiné asistenty pro aktivní nouzové brzdění, udržování v jízdním pruhu nebo adaptivní tempomat.
Jaký je tedy konečný verdikt? Až na infotainment je ve srovnání s jinými elektromobily na trhu MG4 díky své ceně černým koněm v závodu o získání zákazníků. Jakkoli pořád nejde o lidový vůz pro masy, s cenovkou od 780 tisíc za slabší verzi se MG4 dostává na dnešní úroveň některých podobně velkých dieselových aut. Celkově auto potěšilo nízkou spotřebou, solidním dojezdem i povedeným podvozkem. Možnosti individualizace nejsou ovšem moc velké. Vybrat si můžete jen barvu a pár prvků příslušenství, jako třeba zmíněný adaptér pro bezdrátové připojení telefonu nebo za 8000 Kč napájecí zdroj, který umožní využít auto jako zdroj elektriky pro dvě klasické zásuvky. Slabší verze je k dispozici v základním, silnější v o něco lepším stupni výbavy. Zaplatíte za ni 884 960 Kč. Kromě výkonu a kapacity baterie je hlavní rozdíl v palubní nabíječce. Místo jednofázové 6,6 kW dostanete třífázovou 11 kW.
Martin Šidlák
Technické údaje: MG4 Electric
Cena: 731 372 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 150 kW
Max. točivý moment: 250 Nm
Maximální rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 s
Kombinovaná spotřeba: 16,0 kWh l/100 km
Dojezd: 450 km (WLTP)
Emise CO2: 0 g/km
Délka/šířka/výška: 4287 / 1836 / 1504 mm
Rozvor: 2705 mm
Zavazadlový prostor: 363 l
Provozní hmotnost: 1726 kg