Test Kia XCeed facelift: Pohodlný crossover za sympatickou cenu
Test Kia XCeed facelift. Kia Ceed je modelem, který díky unikátní sedmileté záruce odstartoval v roce 2006 úspěch značky Kia nejen v Česku, ale i v Evropě. Jméno této modelové řady nese od roku 2019 i crossover XCeed, který se nedávno dočkal modernizace.
Test Kia XCeed facelift. U XCeedu je možná překvapivé, že mu výrobce nedal specifické jméno pro novou modelovou řadu, jako to dělají ostatní automobilky. Například Škoda Kamiq je také postavena na stejném technickém základu jako hatchback Scala, ale nese svoje vlastní nové jméno. Kia má ve svém portfoliu celou řadu SUV a crossoverů se jmény, které nic neříkají o jejich velikosti. Jedinou výjimkou je tak právě XCeed, který nejen těží z popularity modelu Ceed, ale navíc i naznačuje, o jak velké auto asi půjde.
XCeed je postaven na stejném rozvoru jako Ceed, tedy 2650 mm. Na délce 4395 mm navrhli designéři opravdu stylovou karoserii ve stylu zvýšeného hatchbacku nebo crossoveru, chcete-li, kterému sluší výrazné oplastování a světlá výška zvýšená oproti Ceedu o 4,5 centimetru na 172 až 184 mm podle rozměru kol. Mimochodem, jedinými panely karoserie převzatými z pětidveřového Ceed jsou přední dveře.
Test Kia XCeed facelift: Drobné změny zvenku i uvnitř
Facelift přinesl pouze drobné změny v exteriéru. Nové jsou přední LED světlomety, upravená maska chladiče a nárazník. Mlhová světla jsou nově součástí hlavních světlometů, takže po stranách vzniklo místo na vzduchové clony směřující proud vzduchu kolem kol. Nové jsou i některé barvy, jako třeba právě na testovaném voze použitá zelená Celadon.
Drobné změny přinesl facelift i do interiéru. Především přepracovanou grafiku digitálního přístrojového štítu, který ale není součástí základní výbavy. Je krásně čitelný, ale víceméně jen nahrazuje analogové budíky, protože sem třeba nejde promítat navigační mapa. Hlavní viditelnou novinkou je tak nové zpětné zrcátko. Na interiéru ale nebylo vlastně moc co měnit. Všechno vypadá dobře a ovládací prvky jsou umístěny logicky a přehledně. Centrální 10,25palcová obrazovka je mírně natočená směrem k řidiči, má příjemnou grafiku i rychlost reakcí. Pod ní jsou umístěny dva kruhové ovladače a dotykové plošky pro přímou volbu základních funkcí. Ještě níže je pak klasický panel klimatizace. Co je v dnešní digitální době trochu nepříjemné, že Apple CarPlay a Android auto umí systém spojit pouze kabelem, nikoli bezdrátově.
Omezení vzadu
Malou daň za atraktivní vzhled karoserie najdeme vzadu. Jednak není úplně ideální výhled vzad, jednak je trochu omezený zavazadlový prostor. Jeho objem 426 litrů není sám o sobě špatný, ale kufr není tak praktický jako třeba v Ceedu, protože je poměrně nízký a naopak s vysokou nákladovou hranou. Pod dvojitou podlahou ale najdete praktický úložný prostor a v našem případě dokonce rezervní kolo. Po sklopení opěradel zadních sedadel pak objem vzroste na 1378 litrů. Standardem je sklápění opěradel v poměru 60:40, praktičtější 40:20:40 získáte jen v paketu spolu s další výbavou.
Nadprůměrně bohatá je nabídka motorizací. Benzínové motory zastupují hned tři agregáty – litrový tříválec a dva čtyřválce o objemu 1,5 a 1,6 litru s výkony od 88 do 150 kW. Naftu spaluje mild-hybridní čtyřválec 1.6 CRDi s výkonem 100 kW. Novinkou pak je plug-in hybrid o výkonu 104 kW, který už ale stojí přes milion korun. My jsme testovali benzínovou patnáctistovku, která potěšila skvělým poměrem výkonu a spotřeby. Jejích 118 kW je dostatečných prakticky pro všechny jízdní situace včetně bezpečného předjíždění. Z nuly na stovku zrychlí za 9 sekund, má plynulý nástup výkonu a přitom se spotřebou se budete v závislosti na jízdním stylu pohybovat mezi 6 a maximálně 7 litry na 100 kilometrů. I automatická 7stupňová převodovka funguje celkem dobře, jen občas v ní zacuká. K dispozici jsou jen dva jízdní režimy – Normal a Sport, přičemž ve Sportu elektronika celkem solidně podřazuje i před zatáčkou.
Jízdní vlastnosti na jedničku
Pochvala putuje k jízdním vlastnostem. Ačkoli je základem podvozku platforma Ceedu, byla na něm provedena celá řada úprav, především dostal XCeed nové hydraulické dorazy propružení na přední nápravě, které mají pozitivní vliv na komfort na rozbitých silnicích. Tlumiče na obou nápravách jsou navíc o pár procent měkčí než u výchozího modelu. Vůz tak na nerovnostech neposkakuje, ale plynule se přes ně přenese. Změkčení navíc není na úkoru jízdních vlastností v zatáčkách, kde se vůz příliš nenaklání a jistě drží stopu. Zákazníci se ovšem musí spokojit pouze s pohonem předních kol, stejně jako u většiny konkurentů.
Kia XCeed se ukázala jako velmi povedené auto pro širokou skupinu zákazníků, v mnoha ohledech dokonce jako lepší než výchozí hatchback. Nabízí se i na dnešní dobu za vcelku sympatickou cenu těsně nad hranicí půl milionu korun. Konkrétně nejslabší tříválec začíná na 504 980 Kč, vůz s testovaným motorem pak na 589 980 Kč. Jednu výhradu bych ale v téhle části hodnocení přece jen měl. Zmíněné ceny vypadají skvěle, jsou výrazně pod konkurenty typu Škoda Karoq nebo Volkswagen Taigo a blíží se takovému cenovému trháku jako je SsangYong Korando.
Je v tom háček?
Má to ale trochu háček. Jednak ona půlmilionová cena se týká pouze jediné základní výbavové verze s tříválcem. Vše ostatní kromě plug-in hybridu začíná ve druhém výbavovém stupni, který sice přináší třeba dvouzónovou automatickou klimatizaci, Full LED světlomety, centrální dotykovou obrazovku včetně zadní kamery nebo dešťový senzor. Ale abyste dostali třeba zmíněná opěradla zadních sedadel dělená v poměru 40:20:40, bezklíčový vstup a startování tlačítkem, musíte si přikoupit komplet celý Paket Premium za 45 000 Kč, ve kterém zároveň dostanete věci, které by si většina zákazníků možná spíš odpustila. Konkrétně hliníkové pedály, elektricky ovládané páté dveře a digitální přístrojový štít.
Martin Šidlák
Technické údaje: Kia Xceed 1.5 T-GDI
Cena: 487 587 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 118 kW / 5500 ot.
Max. točivý moment: 253 Nm / 1 500 – 3 500 ot.
Maximální rychlost: 208 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,0 s
Kombinovaná spotřeba: 6,2-6,4 l/100 km
Emise CO2: 139-144 g/km
Délka/šířka/výška: 4395 / 1826 / 1495 mm
Rozvor: 2650 mm
Zavazadlový prostor: 426 l
Provozní hmotnost: 1514 kg