Test/recenze Hyundai Nexo: Je vodík lepší než elektromobil?
Test/recenze Hyundai Nexo. Ujede skoro 700 kilometrů, energii dotankujete za pár minut a nejenže neprodukuje během jízdy žádné emise, ještě čistí vzduch kolem sebe. Za těch 700 kilometrů ho vyčistí zhruba pro tři desítky lidí. To elektromobil nedokáže. Je tedy vodíkové auto lepší?
Pro běžného uživatele, který nákupem auta nedemonstruje svoji morální povýšenost nad lidmi, kteří podle něj v benzínovém či dieselovém autě spalují mrtvé dinosaury, jsou hlavními překážkami pro nákup elektromobilu jeho vysoká cena a oproti natankování běžného auta dlouhá doba pro dobití energie. Vodíkové auto alespoň jednu věc z toho maže. Jezdí sice také na elektřinu, ale nádrž naplní za pár minut. Je tedy vodík do budoucna řešení?
Pojďme si nejdříve auto trochu představit. Hyundai Nexo se vyrábí od roku 2018, ale v České republice jeho oficiální prodej začal teprve v roce 2022, po otevření první veřejné vodíkové stanice. Vzhledově nejde o nic extravagantního, jak by někdo možná čekal. Vzhledem k tomu, že Hyundai s designem hodně experimentuje a jeho vozy si na první pohled nejsou tak podobné jako třeba některé modely koncernu Volkswagen, Nexo vlastně velmi dobře zapadá do aktuální nabídky značky. Má sice několik specifických rysů, jako třeba dělené světlomety s LED denními diodami nahoře, světelnou linku napříč čelní maskou nebo zapuštěné kliky dveří, ale jinak je to typický Hyundai, jaký zákazníci znají.
Test Hyundai Nexe: Mezi Tucsonem a Santa Fe
S délkou 4 670 mm a rozvorem 2 790 mm je o něco větší než Hyundai Tucson a menší než Santa Fe. Zavazadlový prostor má objem celkem solidních 461 litrů, po sklopení zadních sedadel 1466 litrů. Jsou to ale menší hodnoty, než by člověk u auta této velikosti čekal. Podobně dlouhé spalováky i elektromobily tak Nexo většinou v této disciplíně porážejí. To je jedna z daní za umístění nádrží na vodík v zadní části vozu. Pravidelné tvary kufru jsou ale praktické a nechybí ani odkládací prostor pod podlahou.
Zatímco zvenku jde na pohled o celkem úplně normální SUV, v interiéru už je to něco jiného. Nakolik je to dáno věkem auta, které bylo vyvíjeno v ještě ne tak digitální době jako dnes, nebo snahou automobilky vůz přece jen trochu odlišit, těžko říct. Každopádně vyvýšený středový tunel vypadá trochu jako kokpit letadla se spoustou tlačítek. Chybí i klasický ovladač automatické převodovky, směr pohybu se tady mění pomocí tlačítek. Někomu tenhle vzhled bude připadat málo moderní, pro jiného budou naopak přímé volby tlačítky sympatické. Ovšem 10palcový přístrojový štít a centrální 12,3palcová dotyková obrazovka už jsou plně současné a digitální.
Aspoň o jeden vstup USB víc
Kabina sama o sobě je prostorná ve všech směrech na předních i na zadních sedadlech, jen cestující vpředu trochu omezuje masivní středový tunel a vzadu se zase sedí poměrně nízko, takže lidé mají vysoko kolena a menší oporu pro stehna, což není na delších cestách úplně pohodlné. Ale opěradla jsou polohovací, což tento handicap trochu smazává. Co vzadu ale bohužel chybí, to je aspoň jeden USB vstup pro nabíjení telefonů.
Protože vodíkové automobily jsou na českých silnicích velmi vzácné, zaslouží si malou technickou odbočku a vysvětlení, co to vodíkový pohon vlastně je. Zjednodušeně jde o elektromobil, který ale nepohání elektrická energie z baterie, ale z vodíkových palivových článků. Elektrická energie vzniká chemickou reakcí vodíku se vzduchem. Takový pohon neprodukuje při jízdě žádné emise, naopak čistí vzduch kolem sebe a jediným odpadním produktem je voda.
120 kw a 395 Nm
V případě Nexa jde tedy z hlediska pohonu o klasický elektromobil se synchronním elektromotorem s permanentním magnetem o výkonu 120 kW a točivém momentu 395 Nm, který je uložený vpředu a pohání přední kola. Nad zadní nápravou jsou umístěny tři nádrže, které pojmou dohromady 6,3 kilogramu vodíku. Celé to doplňuje ještě lithium-polymerová baterie s kapacitou 1,56 kWh, tedy jako u průměrného full hybridu. Ukládá se sem energie získaná rekuperací a podobně jako právě u hybridu pomáhá baterie autu při rozjezdu nebo při akceleraci.
S klasickými elektromobily má Nexo společný plynulý nástup výkonu a tichý chod. Výkon je ale o něco menší, než by člověk čekal, protože samotný palivový článek dokáže produkovat maximálně 95 kW, zbytek dohání zmíněná baterie, takže maximum 120 kW je k dispozici pouze po omezenou dobu. Na stovku Nexo zrychlí za 9,5 s na 19palcových a za 9,2 s na 17palcových kolech. To je lepší než podobně výkonný benzínový Hyundai Tucson, ale horší než elektrický Ioniq 5.
Výhody vodíkového auta
Na vodíkovém Nexu vidím dvě hlavní výhody oproti elektromobilu. Tou očekávanou je tankování. Naplnit nádrže zvládnete za zhruba 3 až 5 minut, tedy jen o malinko déle, než zabere doplnění nádrže spalovacího vozu. Cena kilogramu vodíku na veřejné čerpací stanici v Praze na Barrandově je 278 korun a papírová spotřeba 0,95 kg/100 km. Reálná spotřeba se od té oficiální příliš neodlišuje, takže kilometr jízdy vás vyjde na zhruba 2,70 Kč. Oproti elektromobilům je spotřeba víceméně ustálená a není tolik závislá na jízdním stylu nebo venkovní teplotě. Hyundai uvádí oficiální dojezd ďábelských 666 kilometrů, australské zastoupení automobilky dokázalo s autem ujet dokonce 887,5 kilometru při průměrné rychlosti 66 km/h. Vůz při tom vyčistil 449 100 litrů vzduchu – takové množství postačuje k dýchání více než 30 dospělých osob na celý den.
Druhou výhodou jsou o něco lepší jízdní vlastnosti. Podobně jako elektromobily má i Nexo nízko položené těžiště, ale je lehčí. Třeba proti Škodě Enyaq zhruba o 400 kilogramů. Podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu je naladěn především komfortně, ale v zatáčkách je nižší hmotnost v každém případě výhodou.
A nevýhody vodíkového auta
Auto, které nevypouští emise, na rozdíl od elektromobilu navíc čistí vzduch, jezdí tiše a doplní energii za pár minut – jo, takhle by mohla vypadat budoucnost mobility. Nevýhod nebo komplikací je ale v tuhle chvíli bohužel víc než těch zmíněných výhod. Ať už jde o náročnost skutečně ekologické výroby vodíku plus jeho skladování a přeprava nebo životnost palivového článku, která se udává kolem deseti let. I ono rychlé tankování má svoje limity. Jednak kvůli velmi řídké síti čerpacích stanic, na jejichž počet v Česku nejsou potřeba ani všechny prsty jedné ruky, tak i jejich výkonost. Vodík je totiž nutné plnit pod vysokým tlakem 700 barů, což ne všechny stanice dokážou, takže nemusíte dotankovat na 100%. Elektromobil v nouzi dobijete z každé zásuvky.
A v neposlední řadě není vodíkové auto vůbec levné. Konkrétně Nexo se prodává od 1 899 990 Kč. Výkonnější elektromobil pořídíte levněji. Malou náplastí je, že importér poskytuje na Nexo 5letou záruku bez omezení počtu kilometrů.
Martin Šidlák
Foto: Zdena Fryková, @SportsPhotosCZ
Technické údaje: Hyundai Nexo
Cena od: 1 570 240 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 120 kW
Max. točivý moment: 395 Nm
Maximální rychlost: 177 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,2 s
Kombinovaná spotřeba: 0,95 kg /100 km
Emise CO2: 0 g/km‘
Délka/šířka/výška: 4670 / 1860 / 1630 mm
Rozvor: 2790 mm
Zavazadlový prostor: 461 l
Provozní hmotnost: 1889 kg