Mnichov ruší zákaz vjezdu pro diesely Euro 5

Město Mnichov se loni pod tlakem ekologů radikálně rozhodlo omezit vjezd dieselovým vozům, a to i těm plnícím normu Euro 5. Nyní přísný zákaz ruší a smůlu mají jen vozy plnící Euro 4.

Mnichov omezil vjezd pro diesely v přesně vymezené oblasti. Prostor vymezený vnitřním silničním okruhem (Mittlerer Ring, B2R) je od 1.2. 2023 nepřístupný pro dieselové vozy Euro 4 a starší. Od 1. října 2023 se měl zákaz jízdy vztahovat i na naftové vozy Euro 5. To už ale podle serveru Focus neplatí. Město se pod tlakem několika žalob rozhodlo od zákazu ustoupit. Podle autoklubu „Mobil in Deutschland“ by zákaz postihl asi 70 000 rezidentů. Mittlerer Ring je rovněž jednou z nejdůležitějších tras ve městě a slouží jako obchvat, zejména na severu a východě.

Na počátku zákazu byla žaloba ekologů na město Mnichov. Ale nikoli kvůli emisím CO2, ale dusíku. Spor vedl ekologický dopravní klub VCD a další ekologická společnost Deutschen Umwelthilfe (DUH). Obě strany se dohodly na smíru, který zahrnoval právě výše uvedené omezení vjezdu.

Mezi žalobci jsou i důchodci

Jenže Mnichov nyní splňuje všechny limity pro oxid dusičitý. Proti opatření bylo podáno asi 20 žalob. „Mezi žalobci jsou důchodci, rodiče samoživitelé, obyvatelé, dojíždějící do práce nebo dokonce půjčovna aut. Každý z nich je zákazem jízdy s dieselovým motorem omezen ve své mobilitě, přestože je na autě závislý,“ řekl pro Focus předseda klubu Mobil in Deutschland Michael Haberland.

Proti zákazu se postavil i poslanec zemského sněmu za CSU Robert Brannekämper. Ten svoji argumentaci postavil na finanční úvaze – proč kupovat nové auto, když to staré stále perfektně funguje?. „Auto používám na rodinné výlety, dlouhé služební cesty a dovolené. Auto je stále v naprosto dobrém stavu, chtěl jsem s ním najezdit ještě minimálně 100 000 kilometrů,“ řekl Brannekämper deníku Bild.

Zákaz dieselu pro Mnichov rovná se vyvlastnění

„Jedná se o vyvlastnění se škodou více než dvě miliardy eur pro lidi, kteří jsou dnes na svých autech závislí více než kdy jindy. Do práce, za rodinou nebo na pochůzky. S takovými věcmi se nemůžete smířit,“ přisadil si koncem loňského roku Michael Haberland.

Teď slaví odpůrci zákazu, další osud omezení je ale nejasný. EU má brzy jednat o změně limitů pro pevné částice a oxid dusičitý. Ty by se mohly proti dnešnímu stavu snížit až na polovinu a spousta měst včetně Mnichova by tak ze dne na den limit výrazně překračovala. A kolotoč žalob by začal znovu…

Martin Šidlák, psáno pro Autosalon.tv

Foto: Pixabay