Test Toyota Hilux GR Sport pick-up: Má výkon i terénní schopnosti?
Test Toyota Hilux GR Sport. Toyota Hilux je bezpochyby jednou z legend Rally Dakar. Ale zatímco na závodních tratích vítězí Hilux s 3,5litrovým šestiválcem se dvěma turbodmychadly, stálým pohonem všech kol, šestistupňovým sekvenčním řazením a monstrózním odpružením, které jen samo o sobě stojí tolik jako běžný sériový pick-up, tenhle Hilux s označením GR Sport pohání 150 kW agregát s běžným automatem. Na opravdové závody jen odkazuje. A přestože je sportovní pick-up zdánlivě nesmyslné slovní spojení, zákazníci právě tohle milují. Co dostanou u Toyoty?
Toyota Hilux je na trhu už od roku 1968, v desítkách zemí jde o nejprodávanější auto své třídy, legendu v oblasti nezničitelnosti a výdrže. Tohle všechno dává Toyotě Hilux velkou psychologickou výhodu ještě než vůbec do auta usednete. Aktuálně je na trhu už osmá generace, která si od roku 2015 prošla dvěma modernizacemi. Má už tak svůj věk a zejména proti úplně nové generaci technických sourozenců Ford Ranger a Volkswagen Amarok už přece jen v některých věcech trošku zaostává, to si musíme přiznat. Ale své hlavní výhody si stále ponechala, a s úpravou GR Sport nejen dobře vypadá, ale paradoxně je i tou nejpohodlnější verzí tohoto legendárního pick-upu.
Hilux osmé generace je dlouhý 5325 mm, široký 1855 mm bez zpětných zrcátek a vysoký 1815 mm. Verzi GR Sport poznáte na první pohled především díky černému rastru masky chladiče, na kterém tradiční logo nahradil nápis Toyota. To není odkaz na Dakar, ale na označení Toyoty Hilux čtvrté generace z počátku 80. let minulého století. Specifická jsou pak dále 17″ litá kola v černém dvoutónovém provedení, černé lemy kolem podběhů kol, červený lak nových tlumičů a pružin a spousta znaků GR Sport nalepených po autě.
Test Toyota Hilux GR Sport: Přívěs až 3,5 tuny zvládne
Užitné vlastnosti modelu GR Sport se proti sériové verzi nezměnily, takže korba má ve verzi Double Cab délku 1525 mm a šířku 1540 mm při výšce 480 mm. Podlaha korby vypadá velmi odolně a na zadní čelo – na jehož zvednutí je ale třeba pořádná síla – si můžete v klidu sednout nebo ho využít jako pracovní stůl. Maximální užitečné zatížení činí 1 tuna a vůz utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny. Elektrická roleta má dálkové ovládání, ale celkem snadno se zasekne.
V interiéru je vrcholná verze poznat hlavně podle sedadel GR SPORT čalouněných černou kůží a umělým velurem a detaily v červeném provedení nebo dekoru uhlíkových vláken. Označení GR Sport najdeme na opěradlech sedadel, kobercích, tlačítku spouštění motoru a v animaci na informačním displeji. Specifická je i ozdobná červená linka napříč celou šířkou přístrojového panelu a modré podsvícení panelů dveří.
Praktický oldschool
Věk je přece jen trochu znát na palubní desce. Analogové budíky mi nevadí, ale centrální osmipalcová dotyková obrazovka má svoje rezervy a tlačítka kolem ní vypadají na dnešní dobu už dost oldschoolově. Plasty jsou tvrdé a jednoduché, což na jednu stranu do užitkového auta patří kvůli výdrži a snadné údržbě, ale v autě, které se tváří jako sportovní a hnůj z pole nebude pravděpodobně nikdy převážet, bych čekal trochu modernější a kvalitnější provedení.
Jinak kabina sama o sobě je prostorná, v sedadlech se sedí nadmíru pohodlně a vysoko, takže řidič má dobrý přehled o situaci na silnici. Výhled je ostatně skvělý do všech stran. I dozadu se pohodlně srovnají tři cestující, kteří nebudou trpět nedostatkem místa nebo pohodlí. I odkládacích míst je po celém voze dostatek.
Verze GR Sport jinak vychází z výbavové linie Executive, takže výbava kromě LED světlometů zahrnuje třeba bezklíčový nástup do vozidla a spouštění motoru tlačítkem, duální klimatizaci, asistenta pro sjíždění příkrých svahů nebo automatického pomocníka zabraňujícího prokluzu kol.
Výkonnější motor by si GR Sport zasloužil
Jak už jsme si řekli na začátku, na rozdíl od dakarského speciálu slouží k pohonu verze GR Sport dieselový motor o objemu 2,8 litru. Že „sportovní“ varianta nedostala výkonnější motor, je věc, která bude vozu nejspíš po právu nejvíc vyčítána. Agregát s maximálním výkonem 204 koní (150 kW) a točivým momentem 500 Nm spolupracuje se šestistupňovou automatickou převodovkou. Dieselový motor je ze staré školy, a Toyota ho dnes může používat asi jen díky velkému prodanému množství hybridů, které snižují průměrnou emisní stopu automobilky. Do tohohle typu auta se báječně hodí.
Ovšem, rozhodně to není zdaleka tak sportovní agregát jako ten v Rangeru Raptor, ale jeho zátah je velmi slušný už od nízkých otáček a rychlosti 100 km/h dosáhne za 10,7 s. Motor není sice úplně kultivovaný, zejména při studeném startu, ale nelekne se ani dálničních rychlostí, předjíždění s ním je bez problémů a když chcete, udržíte spotřebu i pod deseti litry na sto kilometrů. Třílitrový benzínový motor v Raptoru se sice na stovku dostane pod osm sekund, ale taky si řekne o pět litrů víc.
Změny na podvozku
Zatímco až doteď jsme se bavili pouze o nějakých kosmetických úpravách, klíčovou součástí Hiluxu GR Sport je vylepšený systém zavěšení kol v podobě nových jednoplášťových tlumičů a pružin na přední nápravě. Díky jednoplášťové konstrukci bylo možné zvětšit plochu pístů ve prospěch lepších vlastností tlumení včetně rychlejší odezvy a lepšího odvodu tepla. Vinuté pružiny přední nápravy jsou tužší, nově odladěná jsou i listová pera na zadní nápravě. Výsledkem jsou snad nejlepší jízdní vlastnosti, které kdy Hilux měl.
Je fakt, že podobné zavěšení na obou nápravách vidíte dnes spíš na různých přívěsech, ale v Toyotě se povedlo auto naladit tak, že chování auta se zlepšuje s rostoucí rychlostí. Výborně filtruje různé druhy nerovností a ovladatelnost a čitelnost vozu citelně vzrostla. V zatáčkách ale na nějaké ostré manévry zapomeňte, byť i v nich je GR Sport lepší než běžný Hilux.
Terénní vlastnosti zůstaly
Hilux vždy vynikal vlastnostmi v terénu, a GR Sport v tom není výjimkou. Primárně jsou poháněna zadní kola, v případě potřeby je možné napevno připojit i pohon předních kol, případně se zařazeným neutrálem zvolit i 4L režim. Světlá výška je 255 mm, nájezdový úhel vpředu je 29 stupňů, vzadu 26, maximální úhel stoupání pak 42 stupňů. Hilux k tomu dokáže brodit i vodou o hloubce až 700 mm. Jeho limity v terénu tak leží daleko za hranicí, kam si troufne průměrný uživatel.
Pick-upů se v Česku ročně neprodávají desetisíce kusů, ale Toyota Hilux si ve statistikách i přes svůj pokročilý věk nevede vůbec špatně, když loni se prodalo zhruba šest stovek kusů. Ve verzi GR Sport si i přes jeho název nekupujete opravdu sportovní, ale spíš dobře vypadající a komfortní pick-up s mimořádnou odolností a výkony v terénu. Je to zkrátka ten nejlepší Hilux, který si můžete koupit. Ovšem jeho cena je celkem sebevědomá. Připravte si totiž 1 718 200 Kč s DPH. Zmíněný Ranger Raptor stojí s podobně výkonným naftovým motorem v ceníkové ceně 1 836 780 Kč, v aktuální akci ale dokonce jen 1 686 740 Kč. Na třílitrový benzín si pak připravte v akci 1 777 490 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje Toyota Hilux GR Sport
Cena od: 1 420 000 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 204 kW / 3400 ot.
Max. točivý moment: 500 Nm / 1600–2800 ot.
Maximální rychlost: 176 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,7 s
Kombinovaná spotřeba: 8,8–10,1 l/100 km
Emise CO2: 233 – 266 g/km
Délka/šířka/výška: 5325 / 1855 / 1815 mm
Rozvor: 3085 mm
Provozní hmotnost: neuvádí