Jen minimum mladých řidičů má havarijní pojištění. Má to logické vysvětlení

mladá řidička, pojištění, Pixabay

Minimální počet řidičů ve věkové skupině 18 – 30 let má havarijní pojištění. Tito řidiči jsou přitom jedni z nejčastějších pachatelů dopravních nehod.

V Česku se jen za rok 2022 stalo zhruba 100 tisíc dopravních nehod, při kterých zemřelo 450 lidí a vznikla škoda cca 134 miliard korun. Podstatnou část viny na tom nesou řidiči s čerstvým řidičským průkazem ve věku od 18 do 30 let. Zatímco povinné ručení mít sjednané musí, havarijní pojištění neuzavírá ve srovnání s jinými věkovými skupinami nadprůměrná část z nich.

Například Nela Maťašeje z pojišťovny Direct tvrdí, že například za květen tohoto roku má v segmentu 18-29 let all riskové havarijní pojištění cca 19 % portfolia. V případě Kooperativy tvoří tito řidiči pouhá 3% z celkového počtu pojistných smluv s tímto rizikem.

„To je v hrubém nepoměru s tím, jaký je podíl této věkové kategorii na celkové řidičské populaci,“ říká mluvčí Kooperativy Milan Káňa. „Zároveň platí, že jedním z nejrizikovějších období řidičského života je to, které začíná ihned po získání řidičského průkazu a končí získáním dostatečných řidičských zkušeností (statisticky právě někdy kolem 28. roku života). Zatímco škody, které způsobí mladí řidiči někomu jinému, jsou kryty pojištěním odpovědnosti z provozu motorového vozidla (tzv. povinným ručením), škody na vlastním vozidle buď musí řidič uhradit sám, nebo prostřednictvím havarijního pojištění – v extrémním případě, jako je například krádež, se může jednat o hodnotu celého vozu.“

Havarijní pojištění odmítají kvůli ceně

Jedním z důvodů neuzavření pojištění je cena. „Řidiči v této věkové skupině většinou nemají zájem o sjednání havarijního pojištění hlavně kvůli ceně,“ říká Tereza Procházková, produktová specialistka srovnávače pojištění Klik.cz. „Průměrné povinné ručení pro mladší a nezkušené řidiče vychází někdy až na 10 tis. Kč, tím pádem si zkrátka nemůžou či nechtějí dovolit sjednat k tomu ještě havarijní pojištění, které vychází většinou ještě dráž. Také mají řidiči často pocit, že v případě starších aut se havarijní pojištění nevyplatí. Tento názor ale nezastáváme a snažíme se klientům co nejlépe poradit, protože například v případě odcizení vozidla či totální škody klienti většinou nemají jen tak po ruce peníze na nákup nového vozu.“

Důvodů je ale víc, jak dodává Milan Káňa: „Dalšími jsou, že prvními vozidly jsou často buď nepojištěné ojetiny nevalné hodnoty, nebo pojištěné automobily rodičů, přes obvykle nižší příjmy a tedy i koupěschopnost mladých, až po jistou lehkomyslnost a nedostatek povědomí o tom, jak důležitý je institut pojištění. Bohužel tak například není výjimečné, že mladý řidič splácí automobil, na který si půjčil peníze a který mu mezitím někdo ukradl.“

Logické vysvětlení

Anomálie v počtu havarijně pojištěných je tak celkem logicky vysvětlitelná a ohrožuje pouze nepojištěné samotné. Pro ostatní je klíčové povinné ručení, kde může způsobená škoda dosáhnout výše až desítek milionů Kč. Oproti tomu havárie nekrytá povinným ručením nebo krádež vozu v nejhorším případě znamená, že poškozený přijde „jen“ o hodnotu vozu, která nemusí být vysoká.

Martin Šidlák, psáno pro Autosalon

Image by Ирина from Pixabay