Recenze, test Mercedes-Benz GLC: Vyzkoušeli jsme katapult
Recenze a test Mercedes-Benz GLC. Tak ukecané auto aby pohledal. Virtuální slečna s vámi řeší nejen nastavení klimatizace nebo hlasitost autorádia, ale má názor i na Audi a dokonce umí aktivovat katapult. Vyzkoušeli jsme to.
Mercedes má stále mnoho lidí spojeno s luxusními sedany či velkými kombíky, aktuální nabídka značky se ale koncentruje do SUV. Těch nabízí Mercedes momentálně 12, pokud počítáme i třídu G. A nejprodávanější je právě tento model – GLC. To platí celosvětově, v Česku je ještě o stupínek oblíbenější větší sourozenec GLE. S náběhem aktuální generace je ale možné, že se i u nás dostane GLC na první místo. A největší zájem je právě o námi testovaný model – dieselový čtyřválec 220d.
Nová generace GLC se představila loni. Od té předchozí se na první pohled moc neliší, protože Mercedes si zřejmě celkem logicky řekl, proč měnit něco, co funguje. Změny se proto odehrály především pod kapotou, kde jsou nově všechny motory nějakým způsobem hybridizované. Ale začněme základním popisem auta. I když vypadá velmi podobně, pozorné oko přece jen nějaké změny odhalí. Šířka 1890 milimetrů sice zůstala stejná, ale na délku auto narostlo o 6 centimetrů na 4716 mm, a to především na předním a zadním převisu. Rozvor se zvětšil o 15 milimetrů, výška naopak klesla o 4 milimetry. Přední rozchod kol je o 6 milimetrů větší, zadní dokonce o 23 mm.
Recenze a test Mercedes-Benz GLC: Co zákazníci očekávají
Zůstaly výrazné podběhy kol pro pneumatiky o velikosti od 18 do 20 palců. Naše auto je ale nemá černé, ale v rámci AMG paketu jsou lakované v barvě karoserie. Mírně se změnil design předních světel a spodní části předního nárazníku. Vzadu jsou nové dvoudílné zadní svítilny. Tohle je zkrátka přesně vzhled, který zákazníci očekávají. Já bych mu vytknul jedinou věc, a to jsou nekryté boční prahy, které sice vypadají efektně, ale snadno si o ně můžete umazat kalhoty.
Interiér výrobce charakterizuje třemi slovy – moderní, sportovní, luxusní. Sedačky jsou pohodlné, dobře seřiditelné a za sebe si bez problémů sednou i lidé vyšší než 185 centimetrů. Řidič bude doslova ohromen provedením palubní desky, ale aby byl úplně spokojený, musí fandit digitálnímu pohledu na svět. Před řidičem je jedna digitální přístrojová LCD obrazovka s úhlopříčkou 12,3 palce (31,2 centimetru). Mírně k řidiči je natočená i druhá, centrální obrazovka o rovněž velkorysé úhlopříčce 11,9 palce (30,2 centimetru).
Ovládání klimatizace je sice také digitální, ale ovladače mají svoje pevné místo pod centrální obrazovkou a většinu věcí tak není třeba lovit někde v menu. Tam se skrývá pouze část funkcí, jako třeba směr foukání. Samostatné ovladače ovšem nemají třeba funkce pro ovládání jízdních asistentů, ty je třeba vypínat až po rozkliknutí příslušného menu. Ale za grafiku nebo rychlost reakce si infotainment zaslouží pochvalu.
Samostatnou kapitolou je hlasové ovládání. Ovládat všechno přes co největší dotykový displej nemusí každému vyhovovat, proto je tady i možnost svoje přání prostě vyslovit. Mercedes je v tom dlouhodobě o krůček dál než ostatní. Takže virtuální asistentka umí vyřešit třeba vaše výhrady k tomu, že vám je zima nebo teplo. Umí samozřejmě vyhledat nejbližší restauraci či ukázat aktuální dojezd. Ale je s ní i legrace. Můžete se jí třeba zeptat na to, co si myslí o BMW nebo Audi. A taky umí říct vtip nebo aktivovat katapult. Jak to vypadá, si můžete prohlédnout na videu na našem Youtube kanálu ZDE.
O 70 litrů víc
Objem zavazadlového prostoru profituje z většího zadního převisu a má hodnotu 620 litrů. To je o 70 litrů víc než v předchozí generaci. Půdorys je dokonale využitelný, ale je třeba říct, že hodně litrů prostoru je skryto pod podlahou zavazadelníku. Po sklopení opěradel zadních sedadel se prostor zvětší na 1680 litrů.
Nové GLC se dodává výhradně s hybridními pohony, a to ve verzích Plug-in Hybrid s elektrickým dojezdem až 100 kilometrů nebo Mild Hybrid s 48V technikou a integrovaným reverzním alternátorem. Všechny motory jsou čtyřválcové. My jsme otestovali mild hybrid v naftovém dvoulitru se dvěma turbodmychadly s označením 220d. Motor sám má maximální výkon 145 kW, startér generátor přidává další 17 elektrických kilowatt. Nejvyšší výkon soustavy ale není součtem těchto čísel, protože obě části mají svoje maximum v jiných otáčkách a vlastně i při jiných příležitostech.
Fungování startér generátoru je uživatelsky velmi nenápadné, včetně práce systému start-stop. Elektřina auto rozjíždí a pomáhá v určitých jízdních situacích. Také by měla přispívat ke snížení spotřeby, která je oficiálně 5,5 litru na 100 kilometrů při zrychlení na stovku za rovných 8 sekund. To jsou velmi pěkná čísla, když uvážíme, že motor spojený s 9stupňovým automatem a pohonem všech čtyř kol musí pohybovat autem o váze dvou tun. I když papírovou hodnotu spotřeby překročíte, s 62litrovou nádrží se můžete v klidu vydat i na hodně dlouhou cestu.
Podvozek a jízdní vlastnosti
Hlavní síla nového GLC je ale v podvozku a jízdních vlastnostech. Přední náprava je čtyřprvková, zadní s prostorově uspořádanými rameny je uložena v pomocném rámu. Už základní verze podvozku nabízí vysokou úroveň komfortu i zvukové izolace. Nás vůz byl navíc vybaven tzv. technickou sadou Engeneering, která zahrnuje podvozek se vzduchovým odpružením AIRMATIC a řízení zadních kol až do úhlu 4,5 stupně. Při rychlosti jízdy nižší než 60 km/h se zadní kola natáčejí v opačném směru než přední, od rychlosti vyšší než 60 km/h ve stejném směru. I řízení je s touto sadou o něco strmější, takže průměr otáčení se zmenšil na rovných 11 metrů.
K dispozici je i volič jízdních režimů s programy Eco, Comfort, Sport, Individual a Off Road. Fungování jednotlivých režimů je celkem obvyklé jako u jiných vozů, za podrobnější zmínku ale stojí režim Off road. Podvozek jde nadzvednout až o 15 milimetrů. S offroad paketem, který ale v našem voze není, jde zvednout dokonce o 50 mm. Zajímavá je funkce tzv. „průhledné kapoty“, kdy v 360stupňovém zobrazení okolí vozu vidíte na obrazovce i jako skrz přední kapotu na to, co se nachází pod předními koly. V režimu Eco jde naopak podvozek snížit až o 25 mm.
Mercedes GLC je i v nové generaci univerzálním autem, které dokáže reprezentovat a naopak projet i celkem obtížným terénem. Na silnici se chová komfortně a v zatáčkách obratně. V digitální kabině panuje také po většinu času příjemné ticho, protože kromě odhlučnění podvozku a motoru je standardem třeba i akustická fólie na předním skle. Musíte mít ovšem připraveno nejméně 1 414 490 Kč. Testovaný základní diesel pak pořídíte od 1 462 890 Kč. Zvažte i technickou sadu s natáčením zadních kol, za tu si připlatíte už „jen“ 85 039 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje: Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC
Cena od: 1 209 000 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 145 kW
Max. točivý moment: 440 Nm
Maximální rychlost: 219 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8 s
Kombinovaná spotřeba: 5,2-5,9 l/100 km
Emise CO2: 136-155 g/km
Délka/šířka/výška: 4716 / 2075 / 1640 mm
Rozvor: 2888 mm
Zavazadlový prostor: 620 l
Pohotovostní hmotnost: 1925 kg