Jízdní dojmy Volkswagen Amarok: Drsňák i pohodář
Na českých silnicích jsme poprvé projeli Volkswagen Amarok. Tenhle pick-up je skutečně globální. Volkswagen ho dělá společně s Fordem, vyvíjen byl v Austrálii a vyrábět se bude v Jihoafrické republice. Potěší, že pod kapotou mají stále svoje místo i šestiválcové motory. Tohle je pět hlavních věcí, které byste o něm měli vědět.
1) Základní informace
Volkswagen Amarok má dvě klasické varianty. Čtyřdveřovou dvojkabinu DoubleCab a pro mimoevropské trhy dvoudveřovou SingleCab. Výrazným designovým prvkem jsou podběhy kol, které mají půlkruhový tvar. Na rozdíl od mnoha jiných pick-upů tvoří horní ohraničení podběhů kol téměř rovné linie místo kruhových, což je typický designový prvek právě modelu Amarok.
Novinka je s vnější délkou 5 350 milimetrů o 96 mm delší než předchůdce. Rozvor náprav 3 270 mm je o 173 mm delší. Díky tomu mají cestující více prostoru, a to především na zadních sedadlech dvojkabiny. Rozvor náprav se zvětšil nadproporčně. Tím se zkrátily převisy karoserie. Výsledkem jsou ještě atraktivnější proporce a vylepšené terénní vlastnosti díky větším nájezdovým úhlům, které jsou u modelu Amarok DoubleCab až 30 stupňů (vpředu) a 26 stupňů (vzadu).
Nejdostupnější Amarok vyjde na 911 482 Kč bez DPH (1 102 893 Kč včetně DPH). Nový Amarok je nabízen v pěti výbavových verzích. Výbavové linie nesou označení „Amarok, „Life“ a „Style“, na vrcholu nabídky stojí „PanAmericana“ (offroadový styl) a „Aventura“ (exkluzivní styl).
2) Interiér
Příbuznost s Fordem Ranger prozradí uvnitř třeba volič automatické převodovky nebo na výšku orientovaný centrální displej. Většina věcí je ale svébytná pro Volkswagen, včetně volantu nebo i některých tvarů palubní desky. Ta v ničem nepřipomíná užitkový původ auta, ale vypadá jako v běžném osobním voze. Digitální přístrojový štít může mít velikost 8“ nebo 12“, dotykový infotainment pak 10“ nebo 12“. Přes něj se bohužel ovládá i klimatizace, fyzický ovladačů zde najdete pomálu.
Mezi velmi kvalitní detaily patří také další prvky výbavy, například pro Amarok PanAmericana a Amarok Aventura sériově dodávaný audiosystém Harman Kardon s výkonem 640 W. Varianty Amarok PanAmericana a Amarok Aventura jsou sériově vybaveny také přístrojovou deskou s povrchovou úpravou připomínající kůži s kontrastním prošitím.
3) Užitné vlastnosti
Pick-up je ale především pracant, takže si pojďme v krátkosti představit jeho užitné vlastnosti. Mezi podběhy zadních kol se vejde europaleta napříč nebo podélně. Náklad lze zajistit k podlaze prostřednictvím kotevních ok se zatížitelností až 500 kilogramů. Nejvyšší užitečná hmotnost vzrostla z jedné tuny na 1,19 tuny. V závislosti na výbavě se zvětšila výška bočních stěn korby maximálně o 21 mm na až 529 mm. Otevřenou ložnou plochu lze navíc zabezpečit elektricky ovládaným roletovým krytem. K tomu navíc ze zatížit střechu váhou až 350 kg, což umožní třeba montáž střešního stanu. K tomu všemu vůz zvládne táhnout náklad až 3,5 tuny.
Přímo z výroby nebo jako příslušenství se dodává řada dalších prvků, například kola z lehké slitiny s průměrem ráfku až 21 palců, terénní pneumatiky (až 18palcové) či různá tažná zařízení. Pro nákladový prostor budou k dispozici užitečné doplňky, například držák jízdních kol, multifunkční systém nosičů, rozmanité roletové kryty a více variant stylových ochranných rámů za kabinou včetně exkluzivní verze pro Amarok Aventura. V nabídce bude znovu také pevná nástavba nad ložnou plochu, s níž se pick-up promění bezmála v SUV s objemem nákladového prostoru skříňového vozu.
4) Motory
Pro nový Volkswagen Amarok byly vyvinuty čtyři turbodiesely (TDI) a jeden přeplňovaný zážehový motor (TSI). V Česku nabídka startuje pouze s turbodiesely. Základem je čtyřválec 2.0 TDI vyladěný na 125 kW. Silnější čtyřválec přeplňovány dvěma turbodmychadly poskytuje nejvyšší výkon 151 kW. Vrcholem pak je šestiválec TDI s nejvyšším výkonem 177 kW. U slabších motorizací je k dispozici manuální 6stupňová převodovka, u prostředního na přání a u nejvýkonnějšího agregátu standardně pak 10stupňový automat.
O další zvýšení komfortu a bezpečnosti se v závislosti na výbavě postará více než 25 asistenčních systémů. Více než 20 z těchto systémů je u modelu Amarok novinkou. Jedná se například o inteligentní adaptivní tempomat, parkovacího asistenta pro asistované zaparkování vozu i vyjetí z parkovacího místa, prostorový kamerový systém s rozsahem snímání 360 stupňů („Area View“), asistenta pro změnu jízdního pruhu nebo systém pro rozpoznávání dopravních značek.
5) Jízdní vlastnosti
Na silnici umí být Amarok naprostým pohodářem s jízdními vlastnostmi většího SUV. Drsňák se z něj stává v terénu. Pohon všech kol je standardem všech aut a má dvě varianty – jednu s připojitelným pohonem všech kol v závislosti na situaci a jednu s trvalým pohonem všech kol. Lze zařadit i redukci a uzamknout zadní diferenciál. Díky kratším převisům proti předchozí generaci a dalším úpravám se terénní vlastnosti vozu dále zlepšily, o čemž svědčí třeba fakt, že Amarok může brodit vodou o hloubce až 800 mm, což je o 300 víc než dřív.
Martin Šidlák