Test Subaru XV 2.0 e-Boxer: Do zatáčky i do bláta
Test Subaru XV. Je na trhu už deset let, ale stále se mu daří. Subaru XV je nejprodávanějším modelem značky v Evropě. Nejmenší SUV Subaru je populární i v České republice a pro mnoho zákazníků je právě tohle auto vstupní branou do světa Subaru. Nabízí jak klasický benzínový, tak i hybridní pohon.
Subaru XV rozšířilo portfolio značky o model ve velmi populární třídě kompaktních SUV, nebo chteli-li crossoverů, tedy aut s vyšší světlou výškou, ale jízdními vlastnostmi hatchbacků či kombíků. Subaru se ostatně hlásí mezi spoluzakladatele segmentu crossoverů, kam řadí už model Outback z poloviny 90. let minulého století.
XV vsadilo v oblasti designu na jednoduché tvary, jejichž výhodou je, že nestárnou. Auto vypadá i po několika letech na trhu pořád dobře. Výrobce navíc umí vzhled auta obohatit o netradiční polepy, což je ne zrovna často používané řešení, ale vypadá to dobře. Tvar karoserie stojí někde na pomezí mezi klasickým SUV a kombíkem, jak se od crossoveru očekává. Oplastovaný spodek a na pohled vyšší světlá výška dávají na první pohled tušit, že tohle auto se nebude bát výletu mimo zpevněné cesty.
Test Subaru XV: Pořídit si XV nebo Forester?
Jednoduchý je i interiér, který by mohl některým lidem připadat na dnešní dobu málo digitální. Pro mnohé je ale naopak v jednoduchosti krása. Digitální dotykový centrální displej nechybí, ale budíky jsou analogové, stejně jako ovládání klimatizace. Vzhled některých tlačítek sice působí trochu zastarale, ale z hlediska kvality provedení nelze mít k palubní desce výhrady. I na ovládání všech funkcí si člověk zvykne velmi rychle.
Pořídit si XV nebo větší Forester? Rozdíly mezi oběma vozy si můžeme říct právě v interiéru. Sám importér na to zpracoval krátký článek, z kterého můžeme čerpat. Obě auta mají shodnou světlou výškou 220 mm, ale Forester je vyšší, takže i o něco prostornější. Sedadla Foresteru jsou umístěna výše a sedí se na nich o něco vzpřímeněji. XV je v tomto ohledu klasickým osobním autem s méně vzpřímenou, sportovnější pozicí za volantem.
Sedadla jsou o 80 mm výše než v Impreze, avšak o přibližně 50 mm níž než ve Foresteru. Právě v pozici za volantem je podle Subaru jeden z největších rozdílů mezi XV a Foresterem. Samotný vnitřní prostor Foresteru je jen nepatrně širší a na předních i zadních místech je na délku podobná nabídka místa. Větší rozdíly jsou v zavazadlovém prostoru, který má u Foresteru 509 litrů, u XV 340 litrů. Dalším rozdílem je například schopnost Foresteru táhnout brzděný přívěs do hmotnosti 1870 kg, což je o 600 kg více než v případě XV.
Menší objem, více hybridu
Kvůli emisím je budoucnost Subaru v širším prosazování méně objemných nebo nějakým způsobem elektrifikovaných motorů. Původní benzínový dvoulitr proto nahradil hybridní e-Boxer. Ten kombinuje dvoulitrový benzinový agregát (tradičně plochý boxer s protiběžnými písty) s malým elektromotorem umístěným přímo v převodovce na ose klikového hřídele. Spalovací motor má výkon 110 kW, elektrický pouze 12,3 kW. Nejde tedy o klasický hybrid jako třeba u Toyoty, ale ani o mild-hybrid. Elektromotor pomáhá spalovacímu motoru, ale umožňuje i krátkou jízdu čistě na elektřinu. Konkurenční mild-hybridy pracují většinou s napětím 48V, Subaru 118 V. To vše při stálém pohonu všech kol. Prostě všechno je trochu jinak než u ostatních.
Elektromotor pomáhá spalovacímu motoru hlavně při rozjezdech, které jsou tak mnohem plynulejší než u základní ryze benzínové jednašestky. Ale asistuje i za jízdy, takže celkově má pohon velmi hbité reakce na pokyny od plynového pedálu. A samozřejmě snižuje i spotřebu. I tak ale počítejte zhruba s osmi litry na sto kilometrů. K dispozici je i volič jízdních režimů. Tzv. inteligentní režim dávkuje výkon motoru pozvolně, aby dosáhl kompromisu mezi dynamikou a úsporností. Sportovní režim má strmější nástup výkonu a také systém automatického podřazování, díky kterému by si měl motor neustále držet vyšší otáčky, což oceníte typicky při výjezdu ze zatáčky.
Stále s pohonem všech kol
Hlavní předností Subaru XV je podvozek a jízdní vlastnosti na všech površích. I přes světlou výšku 22 centimetrů se v zatáčkách drží jak přilepené bez nepříjemných náklonů nebo odskoků. Na rozdíl od konkurentů je jakákoli motorizace spojena se stálým pohonem všech kol. Jestliže jeho zástavba ubírá litry v zavazadlovém prostoru, při jízdě ho naopak velmi oceníte. Systém totiž umožňuje maximálně zužitkovat jeho výhody bez ohledu na řidičské zkušenosti. Oceníte ho jak při rychlejší jízdě na kvalitním asfaltu, tak při rozjezdech na sněhu či jiném nezpevněném povrchu. Na polních cestách je zase podvozek nastaven tak, že skoro ani nepoznáte, že nejedete po asfaltu. Auto si ale troufne i do opravdového terénu, pro který je vybaven tlačítkem X-Mode upravující celkové nastavení vozu. A zvládne tam toho opravdu hodně, jako skutečný zálesák.
Nejbezpečnější na světě
Opomenout nesmíme ani další věc. Subaru má ambice být nejbezpečnější značkou aut na světě a směřuje k tomu mílovými kroky. V XV, které mimochodem získalo nejvíc bodů v historii bezpečnostních testů japonské asociace JNCAP, získáváte dlouhý seznam prvků primární, pasivní, aktivní i elektronické bezpečnosti. Počínaje skvělým výhledem do všech stran, přes tuhou karoserii či kolenní airbag v základní výbavě až po EyeSight spojující systémy od předkolizního brzdění po asistent pro udržování v jízdním pruhu. Právě kvůli němu musí být všechny verze XV vybaveny automatickou převodovkou, aby Eyesight mohl přeřadit či zastavit. Svou funkci ale odvádí skvěle, řidiči pomáhá, ale příliš ho neotravuje.
Subaru XV není úplně vhodné pro zákazníky, kteří jezdí hlavně po městě a převážejí rodinu se spoustou nákladu. Ale naopak ten, kdo hledá vůz, který se nebojí zatáček, polních cest, kopců a sněhu, tak v málokterém voze najde tak povedenou kombinaci potřebných vlastností jako v Subaru XV. Koupíte ho od 695 000 korun, s testovaným e-Boxerem pak od 855 000 korun.
Martin Šidlák
Technické údaje: Subaru XV 2.0 e-Boxer
Cena od: 706 612 Kč (bez DPH)
Délka/šířka/výška: 4465/1800/1595 mm
Rozvor: 2665 mm
Zavazadlový prostor: 385 l
Max. výkon: 110 kW / 5600-6000 ot.
Maximální točivý moment: 194 Nm / 4000 ot.
Max. rychlost: 193 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 10,7 s
Kombinovaná spotřeba: 7,9 l / 100 km
Emise: 180 g / km
Provozní hmotnost: 1631 kg