Lexus LBX: Nový crossover není jen luxusní Yaris Cross
Lexus představil svůj nový nejmenší a nejlevnější model. Kompaktní crossover Lexus LBX stojí na technickém základu modelu Yaris Cross, jinak je to ale pravověrný Lexus se vším všudy.
Nový Lexus LBX je doposud nejkompaktnějším vozem značky. LBX je zkratkou pro „Lexus Breakthrough Crossover“. Kompaktní SUV rozšiřuje záběr značky Lexus o nový segment trhu.
„Lexus LBX by se v Evropě měl stát jedním z pilířů naší nabídky. Jsme si jistí, že vzhledem k produktové síle tohoto vozu se mu bude i v ČR velmi dobře dařit. Naše objemové ambice jsou proto jen ty nejvyšší. Chtěli bychom prodávat více než 300 vozů ročně a stát se lídrem prémiového B-SUV segmentu,“ říká Jakub Květoň, manažer značky Lexus v ČR.
Nejnápadnějším designovým prvkem je nové uspořádání přídě s „rozdělením“ vřetenovité masky chladiče. Maska byla sjednocena do jediného lichoběžníkového tvaru pod úzkým otvorem vedeným napříč pod náběžnou hranou kapoty, zde s propojením štíhlých jednotek světlometů.
Přední sloupky se posunuly o něco dozadu. Opticky kompaktnější kabina a delší kapota se promítly do sportovnějšího profilu vozu. Vytažené lemy blatníků vyjadřují sílu a současně přitahují pozornost k velkým 18″ kolům a pneumatikám. Na druhé straně krátké převisy a výrazné utažení ploch kolem zadních dveří poukazují na hbité a dynamické jízdní schopnosti.
Model LBX měří na délku 4190 mm, je široký 1825 mm, vysoký 1545 mm a vyjíždí na podvozku s rozvorem 2580 mm.
Nová platforma Lexus
LBX je prvním modelem značky, který bude postaven na jedné z variant globální podvozkové platformy Lexus GA-B pro kompaktní vozy, od základu upravené v souladu s požadavky značky Lexus. Klíčové výhody uvedené platformy zahrnují nízké těžiště, široký rozchod, krátké převisy a vysokou tuhost karoserie.
Konstrukce zavěšení předních i zadních kol je řešena ve prospěch vysoké tuhosti a nízké hmotnosti. LBX se tak chlubí agilním a stabilním projevem a reakcemi řízení v zatáčkách v kombinaci s jízdním komfortem. Ve všech provedeních se používají vzpěry McPherson na přední nápravě. U verzí s pohonem samotných předních kol je na zadní nápravě torzní příčka. LBX s pohonem všech kol používá dvojité lichoběžníkové uspořádání.
Nová generace pohonu Lexus hybrid drive
Pohon LBX zajišťuje nová generace hybridního elektrického systému Lexus s autonomním dobíjením, jehož součástí je kompktní a lehký tříválec 1,5 litru. Klíčové součásti hybridního systému byly výrazně přepracovány. Platí to i pro převodovku a jednotku řízení energie ve prospěch nízké spotřeby, menších ztrát, snížení hmotnosti a zmenšení rozměrů. Součástí systému je i nová bipolární baterie typu NiMH s nízkým odporem a vysokým výkonem. Zajišťuje výkonovou posilu prostřednictvím elektromotoru při zrychlování, resp. vylepšující schopnosti jízdy na samotnou elektřinu v režimu EV.
Díky technologickému posunu se Lexus mohl soustředit na další vylepšování jízdních schopností a potěšení za volantem. Maximální výkon plně hybridní soustavy pohonu činí 136 k (100 kW) a nejvyšší točivý moment dosahuje 185 Nm.
Součástí pohonu je i nová převodovka. Uložením přepracované jednotky řízení energie přímo nad převodovku bylo možné u LBX zachovat nízkou křivku kapoty. Další prostorovou úsporu přinesly dva motorgenerátory uložené na samostatných hřídelích ve prospěch zkrácení celého hnacího ústrojí.
Zdroj: Lexus