TEST: BMW i7 xDrive60 – BABY E-ROLLS BY BMW
Výrobní štítek testovaného BMW i7 by klidně mohl nést typový název z titulku. Zatímco zákazníci Rolls-Royce na elektricky poháněnou limuzínu stále čekají, u BMW si můžete luxusní supertichý kočár dopřát už nyní.
Abychom upřesnili úvodní slova, elektrický rolls-royce už koupit lze. Ale pouze v provedení kupé Spectre v ceně 10 milionů korun. Elektrosedan zatím rolls nepředstavil, a tak je BMW i7 jednou z mála cest, jak podobný vůz poháněný pouze elektřinou pořídit.
Chystali jsme se mírně kritizovat cenu, v kontextu ceníku rollsu je ovšem základní částka za BMW i7 ve výši 3,5 milionu korun takřka lidová. Testovaný vůz, který nebyl ozdoben ještě zdaleka všemi dostupnými příplatky, vyšel na 4,8 milionu korun.
Co chybělo? Například plně automatické otevírání a zavírání dveří s 12 kamerami starajícími se o to, aby dveře do něčeho nenarazily, za 41 000 Kč. Dvoubarevné lakování karoserie, které vozu dodává správnou aristokratickou atmosféru, za 326 000 Kč. Anebo obligátní M paket za 187 000 Kč, jež se však k honosné limuzíně vlastně ani tolik nehodí.
Zato jsme měli Individual Gran Lusso interiérový paket s potahy z kůže Merino (356 000 Kč), paket Executive (125 000 Kč) přinášející multifunkční zadní sedadla včetně masážní funkce a ventilace nebo paket Experience (129 000 Kč). Ten obsahuje 31palcovou širokoúhlou televizi s 8K rozlišením pro zadní cestující, která se vyklápí ze stropu. „Kinopožitek“ pro pasažéry doplňoval vskutku skvěle hrající audiosystém od Bowers & Wilkins se 35 (!) reproduktory za 157 000 Kč (Bowers & Wilkins v provedení s „pouhými“ 18 reproduktory je v základní výbavě).
Možnosti výbavy i7 jsou bezbřehé a celkový dojem, který vůz budí svým vzhledem i použitými technologiemi, vskutku monstrózní. Proto až trochu překvapí, že třeba přední pásy nejsou výškově stavitelné, nebo že palubní deska přišla o naprostou většinu fyzických ovladačů, což vede mezigeneračně ke zhoršení ergonomie. Přitom hned vedle varovných blikačů se našlo místo pro samoúčelné tlačítko na otevření přihrádky před spolujezdcem…
Minimum tlačítek vadí zejména v kontextu dotykového ovládání ventilace, jež je dostupné výhradně přes speciální menu (z „homepage“ si můžete pouze nastavit teplotu). Jistou záchranou je ovladač iDrive, který ovládání zefektivňuje. Daleko lepší řešení ovšem nabízí třeba Audi, které má klimatizaci také dotykovou, ale s pro sebe vyhrazeným displejem.
Grafika digitálních zobrazovačů – jednoho již zmíněného uprostřed palubní desky, druhého za volantem – je velice moderní, chyběla nám však možnost nastavit si „budíky“ do tradičního kruhového provedení, které by evokovalo letitý styl BMW. Digitální revoluce by přece jen nemusela být tak intenzivní – třeba Mercedes přesně takovéto staromilské zobrazení nabízí.
Interiér jako celek působí ovšem honosně. Přední i zadní sedadla připomínají spíše domácí ušáky. Navíc je lze nastavit ve všech myslitelných směrech, takže nabídnou pohodlí všem postavám. Řidič přitom nepřichází o veskrze příjemnou pozici za široce elektronicky nastavitelným volantem.
Na rozdíl od předchůdců se nová „sedmička“ vyrábí pouze v jedné délce karoserie, která odpovídá dřívější prodloužené (oproti které je ještě o 130 mm delší!). Díky tomu je na zadních sedadlech naprostý přebytek místa pro nohy, a to i když si cestující sedačku nastaví do odpočinkové polohy prakticky ležmo. I7 je vůz bezezbytku připravený na ministerskou či prezidentskou službu.
Pohon všech kol zajišťují dva elektromotory o systémovém výkonu 400 kW. Čistě elektrická i7 je druhé nejvýkonnější provedení „sedmičkového“ BMW hned po M760e xDrive, které je šestiválcovým plug-in hybridem o výkonu 420 kW. Další variantou je 750e xDrive s 360 kW a základ tvoří 740d xDrive se šestiválcovým dieselem o výkonu 220 kW. Ten bude dost možná tvořit jádro prodejů, alespoň u nás.
Strach z omezeného elektrického dojezdu zahání akumulátor o kapacitě 101,7 kWh. BMW ujede spolehlivě 400 km, spíše více: spotřeba během testu se v kombinovaném provozu pohybovala kolem 25 kWh/100 km. Využít lze nabíjecí výkon až 195 kW, z 10 na 80 % se u rychlonabíječky dostanete přibližně za 30 minut.
Stejně tak lichá je obava ze stesku po zvuku šesti- či jiného víceválce pod kapotou. Auta luxusní třídy byla už dříve beztak tak dobře odhlučněná, ze k uším posádky pronikal maximálně tlumený brukot při výraznějším zrychlování. Naprosto tichý elektromotor se tedy k i7 velmi hodí. V menu si lze přesto aktivovat systém Iconic sounds, který nabídne jakýsi „ufo“ zvuk. Ne že by byl úplně špatný, ale je prostě zbytečný.
K jízdním vlastnostem i7 nelze mít i přes jeho vysokou hmotnost (2715 kg) připomínek, auto působí zpoza volantu velmi lehkonoze a těžkopádné začíná být pouze při prudším brždění, kdy je masa ocele a baterek cítit. I7 je však dělané na klidnou plavbu po dálnicích a rychlé vymetání zatáček není a ani nemá být jeho disciplína. Chválíme aktivní natáčení zadních kol, které výrazně zlepšuje obratnost v nižších rychlostech a v těch vyšších stabilitu. Samozřejmostí je plejáda nejrůznějších aktivních jízdních a parkovacích asistentů, které fungují obecně velmi dobře.
Nové „sedmičkové“ BMW je monstrózní kus techniky, který i s elektropohonem – nebo možná díky němu – nabízí mimořádně vysokou míru kultury cestování. Elektromotor se pro auta luxusní auta hodí paradoxně nejvíce, ostatní první rolls-roycy byla také elektromobily. Dojezd 400 kilometrů bude na překážku pouze těm, kdo ve voze cestují týden co týden křížem krážem po Evropě. Pro ty je tu připravený plug-in hybrid či diesel.
Vojtěch Formánek
BMW i7 xDrive60
Cena od – 3 552 900 Kč bez DPH (i7 xDrive60)
Motor
2x synchronní elektromotor
Maximální výkon – 400 kW
Max. točivý moment – 745 Nm
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost – 240 km/h
Zrychlení 0–100 km/h – 4,7 s
Spotřeba – 19,6–18,4 kWh/100 km
Emise CO2 – 0 g/km
Kapacita akumulátoru/dojezd – 101,7 kWh/591–625 km
Rozměry
Délka/šířka/výška – 5391/1950/1544 mm
Rozvor – 3215 mm
Provozní hmotnost – 2715 kg
Užitečná hmotnost – 610 kg
Zavazadlový prostor – 500 l