Test Alpine A110 S: Elegance a výkon na každé silnici
Test Alpine A110 S: Vstup nové francouzské značky na český trh bez čínského původu. Nestává se moc často, aby na český trh vstoupila nová značka, která není z Číny. Loni se tak stalo, když byl zahájen prodej francouzské značky Alpine, patřící Renaultu. Pro Čechy ale nejde o úplně neznámou značku – tahle auta stíhala Luďka Sobotu kolem Konopiště ve filmu Jáchyme, hoď ho do stroje.
I když dnešní doba sportovním autům moc nepřeje, Alpine se daří. Ačkoli prodává jen jeden model – A110, byť v několika verzích, její prodeje stále rostou. Zatímco v roce 2020 prodala 1527 aut, v roce 2022 už 3546. Modelové portfolio se ale brzy rozšíří. Ve vývoji jsou hned tři modely – malý sportovní vůz, crossover a náhrada modelu A110 – všechny stoprocentně elektrické.
Model A110 je tak jediným a zároveň posledním vozem značky se spalovacím motorem. Sportovnost z auta dýchá už na první pohled. Elegantní tvary ze všech úhlů a také nízká výška pouhých 1252 mm jasně naznačuje, s čím máme tu čest. Karoserie je převážně vyrobená z hliníkových slitin, takže celková hmotnost auta je pouhých 1109 kg.
Na sedačky se šrubovákem
Sportovní jsou samozřejmě i sedačky s výrazným bočním vedením, které ale jdou výškově nastavit jen před jízdou mechanicky pomocí šroubováku. Povedený je i volant a palubní deska, jejíž obrazovky jsou kompletně digitální. Nechybějí pádla pro manuální řazení převodových stupňů, která se neotáčejí s volantem, ale jsou pevně spojena se sloupkem řízení. Volič automatické převodovky nahrazují tři tlačítka na středovém tunelu.
Alpine A110 S je druhým nejvýkonnějším modelem nabídky a zaměřuje se na výkon. Maximum uprostřed umístěného motoru pohánějícího zadní kola má hodnotu rovných 300 koní. Jde o benzínový čtyřválec o objemu 1,8 litru přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Nevypadá to jako nic moc, ale vzhledem k nízké hmotnosti to stačí na zrychlení na stovku za 4,2 sekundy a maximální rychlost 260 km/h. Pokud si přikoupíte na záď spoiler, může to být až 275 km/h.
Střelba od výfuku
Motor podle očekávání táhne plynule a s velkou silou až nad hranici 6000 otáček, a to s opravdovým návykovým sportovním zvukem. A nechybí ani střílení od výfuku. O řazení se stará 7stupňová dvouspojková převodovka. Po přepnutí do normálního módu ale umí být i poměrně tichým a klidným společníkem na přesuny, při kterých nechcete nebo nemůžete využívat potenciál motoru naplno a nechcete na sebe zbytečně upozorňovat. Podle toho, jak moc budete autu šlapat na krk, se bude vaše spotřeba pohybovat od osmi do 15 l/100 km.
Alpine A110 S je univerzálním sporťákem, se kterým můžete řádit na okruhu, ale dokáže pobavit i na normální silnici. Podvozek dokáže solidně filtrovat nerovnosti a každou zatáčku vykrouží naprosto přesně a precizně. Chování auta je čitelné a strmé řízení přesné. Pokud máte aspoň 1 865 000 Kč, máte asi poslední možnost si koupit takhle zábavné auto.
Martin Šidlák
Foto: Autor, Renault a @Petr Potyka, www.potasmedia.cz