Ojetý elektromobil je v nabídce bazarů častější. Ale ceny rostou

nabíjení elektromobil Ford Mustang Mach-e

Ojetý elektromobil se co do počtu vyskytuje v nabídce českých autobazarů stále častěji. Ale jeho střední cena za čtyři roku výrazně vzrostla. Je za tím hlavně změna v nabídce modelů.

Zatímco v roce 2019 nabídl trh 1 476 vozů v kolonce ojetý elektromobil, v loňském roce jich bylo už 3 153, tedy více než dvojnásobek. Od ledna letošního roku se jich v nabídkách objevilo již 2 222. Každoročně jich tak v nabídce přibyde okolo 30 %. V roce 2019 byla mediánová cena okolo 520 000 korun, loni nejčastěji okolo 899 tisíc korun. Vyplývá to z analýzy trhu, kterou pravidelně provádí společnost AURES Holdings, provozovatel sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Nárůst cen je dán zejména tím, jak se mění podoba elektrických aut. „Od původně malých městských elektromobilů jako byly Peugeot Ion a Citigo iV jsme se přesunuli do takřka luxusního segmentu. Ten zahrnuje různá SUV, crossovery, ale i vyloženě luxusní typy jako Mercedesy EQS, Tesla S a podobně,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings. „Cena tak poskočila z původního mediánu 520 tisíc na letošních 890 000 Kč. Zároveň je nutno podotknout, že meziročně je zatím cena nižší o 10 tisíc korun. I tak je to od roku 2019 nárůst o 71 %!“

Ojeté hybridy a bateriové vozy jsou zejména zánovní ojetiny do tří let stáří. U plně elektrických modelů je střední hodnota stáří 2,3 roku, u hybridů je to 2,6 roku. Tomu pochopitelně odpovídají i střední hodnoty počtu najetých kilometrů. Ty jsou 36 600 kilometrů u hybridů a 25 000 kilometrů u čistě bateriových vozů. Nejčastěji nabízeným čistě bateriovým vozem je aktuálně Škoda Enyaq. Následuje BMW i3 a Tesla Model 3. U hybridů je to trojice Toyota Corolla, Rav 4 a C-HR.

Od Peugeotu iOn po Porsche Taycan

Nejlevnějším elektromobilem, který se v AAA AUTO prodal, byl Peugeot iOn s cenou 139 999 korun z roku 2012. Měl najeto 99 tisíc kilometrů s pravidelně vedenou serviskou a prodal se již za 11 dní. Naopak nejdražším bylo Porsche Taycan 4S s větší variantou baterie (93,4 kWh). Cena byla 2,75 milionu korun z roku 2021, najeto 14 000 km.

V AAA AUTO byl vytvořen pro elektromobilitu speciální tým a specifický je i proces výkupní kontroly. „Diagnostika nám umožňuje provádět jak rychlotesty, tak i zátěžové testy. Vyhodnocujeme nejenom samotný ukazatel míry zdraví baterie neboli SoH,“ říká Eldar Vagabov, ředitel strategického rozvoje elektromobility v AAA AUTO a Mototechna pro ČR. „Rovněž sledujeme i teplotní management baterie během fáze měření. Sledujeme maximální hodnotu deviace teploty jednotlivých článků trakčního akumulátoru a také celkové napětí a deviaci v napětí u jednotlivých článků. Rovněž monitorujeme všechny ukazatele jednotky BMCU (neboli Battery Management Control Unit) a vývoj těchto ukazatelů v čase na základě čerpání dat přímo ze systému o frekvencích a typech nabíjení u vozidel, která tato data ukládají. To nám řekne poměrně dost informací o tom, jak se s vozem v minulosti zacházelo.“

„Poměrně překvapivým zjištěním je, že u námi diagnostikovaných vozů je degradace baterií daleko nižší, než čeho se zákazníci zvažující koupi elektromobilu obávají. V průměru je hodnota zdraví baterie, tzv SoH, u námi prodávaných elektromobilů na úrovni 94 %,“ dodává Vagabov.

Zdroj: AAA AUTO