Dacia Sandero Stepway: Test, recenze a výhody levného kapesního SUV
Test Dacia Sandero Stepway TCe 110. Už od roku 2017 je Sandero nejprodávanějším vozem u soukromých zákazníků v Evropě. Cena je samozřejmě základem prodejního úspěchu. Ale jen o tom to není.
Je to i líbivý vzhled, robustnost, jednoduchost a také pár chytrých řešení. Nízkou cenu si auto může držet i kvůli tomu, že nepoužívá ty nejmodernější elektronické asistenty, ale jen ta nejpoužívanější technická řešení, jejichž vývoj se už v koncernu dávno zaplatil. Takže nechybí klimatizace, bezklíčové ovládání, parkovací senzory nebo zrcadlení chytrého telefonu na dotykové obrazovce. Ale systémy jako udržování v jízdním pruhu nebo automatické parkování nečekejte. Přečtěte si test Dacia Sandero Stepway.
Aktuální třetí generace Sandera pochází z roku 2021, kdy dostala svěží, ale jednoduchý design. Ten byl nedávno modernizován v souvislosti s novou vizuální identitou a změnou loga celé modelové řady Dacia. Modernizaci charakterizuje hlavně upravená čelní maska s logem ve tvaru písmen DC nebo také spojených článků řetězu. Vzadu nahradil původní emblém Dacia nápis se jménem značky. Verze Stepway, která tvoří celé dvě třetiny prodejů, navíc dodává autu robustnější vzhled. Typické prvky pro ni jsou výrazné oplastování podběhů, střešní ližiny, ale i vyšší světlé výška. Jde vlastně o takové kapesní SUV. I světlou výškou 201 mm se mnoha opravdovým SUV důstojně vyrovná.
Test Dacia Sandero Stepway TCe 110: Interiér
V kabině podle očekávání najdeme tvrdé plasty, ale dobře slícované, nikde nic nevrže. Jednotlivé ovládací prvky jsou ergonomicky dobře rozložené. V sériové výbavě je mimo jiné integrovaný držák telefonu na zadní straně centrální dotykové obrazovky. Ta má vcelku hezkou grafiku a reaguje přiměřeně rychle. Budíky před řidičem jsou stále analogové.
Najít si pohodlnou pozici za volantem není problém, protože proti minulé generaci se rozšířily možnosti nastavení jak sedadla řidiče, tak volantu. Na zadní sedadla se srovnají i tři cestující bez větších problémů. Velmi solidní je také zavazadlový prostor 410 litrů s dvojitým dnem a háčky na tašky. Opěradla zadních sedadel jsou sklopná v poměru 1/3:2/3, po jejich sklopení se zavazadlový objem zvětší na skoro 1500 litrů, ale nevzniká rovná plocha. Chybí i průvlak na převážení delších předmětů.
Pouze tříválce
Pod kapotou jsou pouze benzínové tříválce. Ten nejslabší nabídne výkon pouhých 49 kW. Dacia také hodně sází na LPG, takže její dvoupalivový systém nabídne výkon 74 kW a dojezd až 1300 kilometrů díky 50litrové nádrži na LPG a 50litrové nádrži na benzín. V rámci modernizace vzhledu se Sandera dostal i nejsilnější benzínový tříválec TCe o výkonu 81 kW, vyhrazený ale pouze pro variantu Stepway a jeho nejvyšší výbavu. Nejprve šlo o výbavu Expression, kterou jsme měli v našem testovacím autě, aktuálně je ale nejvyšší výbavou Extreme.
Motor jsme nedávno otestovali v Joggeru. S menším a lehčím Sanderem si poradí citelně lépe. V nižších otáčkách sice stále moc síly nemá, ale nad hranicí 2500 otáček se probouzí a na stovku zrychlí s autem za rovných 10 sekund. Motor přehnaně neobtěžuje hlukem, ale samozřejmě počítejte s tím, že odhlučnění není na úrovni prémiových aut. To ostatně platí i o odhlučnění podvozku. Tady jsou úspory zkrátka znát. Šestistupňová manuální převodovka je sice s motorem rozumně sladěná, nemá příliš dlouhé dráhy, ale kulisa řazení není úplně nejpřesnější. Také se do páky trochu přenášejí vibrace z motoru. Dokáže ale potěšit spotřebou pohybující se kolem hranice šesti litrů. Oficiální hodnota je přitom 5,5 l/100 km. S 50litrovou nádrží tak dojedete na jedno natankování opravdu daleko.
Přiměřeně komfortní
Že jedete v druhém nejlevnějším autě na trhu poznáte i na jízdních vlastnostech. Podvozek sice není rozhodně žádná tragédie, na 16palcových kolech působí auto přiměřeně komfortně a většinu nerovností zvládá dobře, ale v zatáčkách se přece jen dost naklání a občas se od podvozku ozve silná tupá rána. Na nějaké závodění to není, ale při klidné jízdě se auto ukáže jako příjemný společník.
Nejlevnější Sandero stojí 296 400 Kč, Stepway 360 900 Kč. S nejvýkonnější benzínovou motorizací už cena překročí 400 tisíc, kvůli maximální výbavě konkrétně se bavíme o částce 441 900 Kč. To je pořád velmi vstřícná cena. V rámci hodnocení je třeba zmínit i fakt, že v nárazových testech Euro NCAP získalo Sandero pouhé dvě hvězdičky z pěti. Není nebezpečné konstrukčně, ale chybějí mu elektronické asistenční systémy. Například radar nouzového brždění umí reagovat na auta, ale už ne na cyklisty nebo chodce. Ale celkově je Sandero povedené auto, a to rozhodně nejen tím, kolik stojí.
Na pohled určitě jako levné auto nevypadá. Sandero je nejen hezké, ale i úsporné. A to jak při provozu, tak při servisu. V rámci servisní smlouvy Easy Service totiž máte jistotu, že během 5 let nebo 100 tisíc kilometrů zaplatíte za servisní prohlídky jen 20 tisíc korun. Pořizovací cena je trochu vykoupena jízdními vlastnostmi, ale nijak dramaticky. Dacia našla díru na trhu a nabízí lidem, kteří z jakéhokoli důvodu nechtějí ojeté auto, nové vozy za dostupnou cenu. Platí to i pro Sandero, které odvede dobrou službu zákazníkům, kteří nikam nespěchají a nepotřebují každý týden stěhovat pětičlennou rodinu na chalupu.
Martin Šidlák
Technické údaje: Dacia Sandero Stepway TCe 110
Délka/šířka/výška: 4099 / 1848 / 1587 mm
Rozvor: 2604 mm
Zavazadlový prostor: 410 l
Maximální výkon: 81 kW / 5000-5250 ot.
Max. točivý moment: 200 Nm / 2900 – 3500 ot.
Maximální rychlost: 183 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 10 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,5 l / 100 km
Průměrné emise CO2: 125 g/km
Provozní hmotnost: 1173 kg
Základní cena: 365 207 Kč (bez DPH)