Transplantace ledvin se nekoná. Nové BMW 5 vypadá skvěle

BMW 5

Osmá generace BMW řady 5 je oficiálně odhalena. Sedan s linií zádě liftbacku a širokou paletou pohonů naštěstí nenásledoval trend obřích ledvinek svých větších sourozenců. Ze všech stran tak novinka vypadá opravdu skvěle. Kromě benzínu a dieselu ji bude pohánět i elektřina. Při nabíjení můžou pasažeři hrát v kabině hry. Měli jsme možnost se s BMW 5 seznámit už v předstihu, a tady přinášíme základní fakta i ceny.

BMW řady 5 se začne nejprve prodávat jako sedan. S uvedením na trh se počítá v říjnu letošního roku. Kombi bude následovat v příštím roce. Už od začátku dostane i ryze elektrickou verzi, ale nevzdává se ani klasického benzínového či naftového pohonu. To vše budou doplňovat plug-in hybridy.

Nová generace narostla do délky o 97 milimetrů na 5060 mm, do šířky o 32 milimetrů na 1900 mm a do výšky o 36 milimetrů na 1515 mm. Rozvor náprav byl prodloužen o 20 milimetrů na 2995 mm, což zvyšuje komfort, zejména na zadních sedadlech.

BMW 5

LED vpředu i vzadu

Přední část nového BMW řady 5 Sedan si zachovala charakteristické dvojité světlomety a BMW masku ve tvaru ledvinek. Naštěstí normálních rozměrů, nedošlo k „tranplantaci“ obřích ledvinek z řady 7 nebo modelu XM. LED světlomety ukazují charakteristickou čtyřokou tvář v moderní a redukované podobě. Světla pro denní svícení a směrová světla jsou generována vždy dvěma téměř vertikálními LED segmenty uspořádanými na vnější straně.

Tvarem karoserie auto připomíná spíš liftback než klasický sedan. Má strmě se svažující A-sloupek, směrem dozadu plynule klesající střechu a mírně se svažující linii zavazadlového prostoru. Ten má celkový objem 520 litrů. Tento objem je k dispozici také u plug-in hybridních verzí, přičemž u elektrického BMW i5 činí 490 litrů.

BMW 5

Prohnutý displej

Interiér přináší prvky známé z posledních novinek značky. Jde zejména o BMW Prohnutý displej s bezrámečkovou skleněnou plochou mírně natočenou směrem k řidiči. Tvoří jej 12,3palcový přístrojový panel za volantem a kontrolní displej s úhlopříčkou 14,9 palce, které jsou propojené do jedné digitální zobrazovací jednotky s vysokým rozlišením. BMW
Prohnutý displej je hlavním prvkem multismyslového ovládacího systému BMW iDrive, který ve své nejnovější generaci pracuje s BMW Operačním systémem 8.5.

Přepracován byl také ovládací panel na středové konzole. Na něm jsou přehledně rozmístěny ovladač iDrive, nový volič převodovky, tlačítko start/stop, tlačítka režimů My Modes, ovladač hlasitosti audiosystému a tlačítka pro obsluhu dalších funkcí vozu.

Benzín, nafta, elektřina

Nabídka zážehových a vznětových motorů z nové modulární generace motorů BMW Group Efficient Dynamics bude přizpůsobena na míru konkrétním trhům. Všechny modely jsou nyní vybaveny nejnovější verzí 48voltové mild hybridní technologie. Na jaře 2024 bude modelová řada doplněna o dvě varianty nového BMW řady 5 Sedan s plug-in hybridním
pohonem nejnovější generace. Kromě toho bude od roku 2024 pro BMW řady 5 Sedan k dispozici nový řadový vznětový šestiválec. Roku 2024 bude následovat také další varianta BMW i5 s elektrickým pohonem všech kol.

BMW i5 eDrive40 s čistě elektrickým pohonem má jeden elektromotor umístěný na zadní nápravě. Vyznačuje se výkonem 250 kW/340 k a maximálním točivým momentem 400 Nm, který může krátkodobě díky funkcím Sport Boost nebo Launch Control narůst na 430 Nm. Pro zrychlení z 0 na 100 km/h potřebuje 6,0 s a dokáže vyvinout maximální rychlost 193 km/h. Kombinovaná spotřeba elektřiny podle WLTP činí 19,5–15,9 kWh/100 km.

BMW 5

601 koní na vrcholu

Vrcholná verze nového BMW řady 5 je vybavena dvojicí elektromotorů – jedním vpředu a jedním vzadu – která zajišťuje pohon všech kol. Základní parametry jsou fascinující: výkon dosahuje maxima 442 kW/601 k (zadní 250 kW/340 k a přední 192 kW/261 k) a točivý moment vrcholí hodnotou 795 Nm, která může krátkodobě narůst na 820 Nm. BMW i5 M60 xDrive umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 3,8 s a dosahuje elektronicky omezené rychlosti 230 km/h. To vše při kombinované spotřebě elektřiny podle WLTP 20,6–18,2 kWh/100 km.

Vysokonapěťová baterie v BMW i5 kombinuje kompaktní rozměry s vysokou energetickou hustotou. V obou případech poskytuje využitelnou energii 81,2 kWh. V kombinaci s vysokou účinností jejich elektromotorů to oběma modelovým variantám BMW i5 zajišťuje dostatečný dojezd i na dlouhých cestách. BMW i5 M60 xDrive má podle testovacího cyklu WLTP dojezd 455 až 516 kilometrů. BMW i5 eDrive40 má podle WLTP dojezd 477 až 582 kilometrů.

Mild hybrid nebo plug-in hybrid

Základem ale zůstanou klasické spalovací motory. Při uvedení do prodeje bude základem nový zážehový čtyřválec BMW 520i Sedan. Motor disponuje výkonem 140 kW/190 k a točivým momentem 310 Nm. Mild hybridní systém zajistí celkový výkon hnací soustavy 153 kW/208 k a točivý moment 330 Nm. BMW 520i Sedan zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,5 s a dosahuje maximální rychlosti 230 km/h.

Čtyřválcový vznětový motor v novém BMW 520d Sedan a novém BMW 520d xDrive Sedan rovněž pochází z nejnovější modulární generace motorů EfficientDynamics od BMW Group. Kromě 48voltové mild hybridní technologie patří mezi jeho inovace lehká kliková skříň s písty se sníženým třením z tepelně zpracované oceli, grafitový povlak na pístních kroužcích a počítačem řízený aktivní olejový separátor. I zásluhou dvoustupňového přeplňování disponuje nový motor výkonem 145 kW/197 k a točivým momentem 400 Nm. Nové BMW 520d Sedan zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,3 s, což je stejný čas i pro BMW 520d xDrive Sedan.

Nejmodernější plug-in hybridní technologie se v nabídce pohonů nového BMW řady 5 Sedan objeví na jaře 2024. Zákazníci si budou moci vybrat ze dvou variant, jejichž řadové šestiválcové nebo čtyřválcové zážehové motory nové modulární generace jsou kombinovány s nejnovější verzí technologie BMW eDrive pro plug-in hybridní systémy.

BMW 5

Premiéra: hraní videoher

Ve spolupráci s herní platformou AirConsole představuje BMW v novém BMW řady 5 Sedan novou a jedinečnou formu hraní počítačových her ve voze. Při stání vozu mohou řidič a spolujezdci hrát tzv. casual hry (jednoduché hry určené i pro ty, kdo hry běžně nehrají), jimiž se mohou zabavit například v době, kde se nabíjí vysokonapěťová baterie BMW i5.

Spuštění hry pomocí AirConsole je bezproblémové. Hráči potřebují pouze svůj chytrý telefon, který slouží jako ovladač, a BMW Prohnutý displej jako monitor. Po spuštění aplikace AirConsole ve voze lze spojení mezi chytrým telefonem a vozem navázat naskenováním QR kódu na BMW Prohnutém displeji. Poté je možné ihned začít hrát. V novém BMW řady 5 Sedan si řidič a spolujezdec vpředu mohou také na kontrolním displeji pouštět streamovaná videa podle svého přání.

BMW 5: Cena od 1 467 700 Kč

Dodávky nové generace BMW řady 5 na českém trhu začnou v říjnu letošního roku, přičemž již nyní jej lze u dealerů objednávat. Ceny nové generace začínají na částce 1 467 700 Kč, další ceny jsou níže:

BMW 520i                            140 kW/190 k                  1 467 700 Kč
BMW 530e                           220 kW/299 k                  1 647 100 Kč
BMW 550e xDrive                 360 kW/490 k                  1 968 200 Kč
BMW 520d                           152 kW/207 k                  1 524 900 Kč
BMW 520d xDrive                 152 kW/207 k                  1 587 300 Kč
BMW i5 eDrive40                  250 kW/340 k                  1 749 800 Kč
BMW i5 M60 xDrive               440 kW/598 k                  2 523 300 Kč

Martin Šidlák, zdroj: BMW