Test Alfa Romeo Tonale: Krása nestačí
Test Alfa Romeo Tonale. Kolik ale znáte lidí, kteří si třeba loni v Česku koupili Alfu Romeo? Většina z vás nejspíš ani jednoho, protože se v Česku loni registrovalo pouze 87 nových vozů této značky. Ono taky z čeho vybírat, když poslední novinkou byl až do loňského roku model Stelvio z roku 2017. Ale když chce, tak Alfa umí.
Alfa Romeo kdysi měla heslo „Krása nestačí“. Loňská novinka jménem Alfa Romeo Tonale ho dokázala naplnit ve smyslu, že jí nestačí udělat jen vzhledově povedené auto. Tonale totiž nejen dobře vypadá, ale i skvěle jezdí. Kromě designu totiž Italové umí i podvozky.
Má jít o nejsportovnější kompaktní SUV na trhu. Jak se to podařilo? Začněme u designu. Na délce lehce přes 4,5 metru vzniklo opravdu krásné auto. Pro Alfu je typická příď s trojúhelníkovou maskou chladiče a registrační značkou nikoli uprostřed, ale na straně nárazníku. Hezká jsou i úzká přední světla složená ze tří modulů. Stejný počet modulů mají i zadní světla, propojená dohromady přes celou šířku zádě. Auto vypadá krásně i s pro Alfu typickými koly tvořenými z pěti kruhů a v testované modré barvě. Mimochodem, za tu se připlácí 27 000 korun, v základu je pouze červený lak.
Sportovní historie v moderním hávu
Sympatický je na první pohled i interiér, odkazující v mnoha směrech na sportovní historii značky. To vše ale v moderním hávu. Zaujme zejména přesně kulatý tříramenný volant s vybráním v místě úchopu „za deset dvě“ a s integrovaným startovacím tlačítkem. Jen pro praváka trochu nešikovně na levé straně volantu. Zbytečně předimenzované jsou pak páčky pro manuální volbu převodových stupňů. Vypadá to sice efektně, ale člověk o ně zadrhává při používání normálních ovládacích páček.
Palubní desce dominují dva velké tubusy budíků. Ty ovšem nejsou analogové, ale digitální, stejně jako centrální 10palcová dotyková obrazovka. Ta má přehlednou grafiku a celkem logické ovládání, klimatizace je naštěstí kompletně analogová (až na funkci vyhřívání sedadel) a hlasitost rádia se upravuje buď na středovém tunelu nebo na volantu. Nešetřilo se odkládacími prostory včetně místa pro indukční nabíjení telefony. Cestující vpředu i vzadu mají k dispozici po dvojici USB vstupů pro obě varianty konektorů.
Solidních 500 litrů
Přední sedadla mají výrazné boční vedení, ale zároveň jsou i velmi pohodlná. Na zadních sedadlech je místa spíš na průměru třídy, basketbalisté se sem srovnají jen těžko. Naopak kufr nabídne solidních 500 litrů, pravidelný tvar a dvojitou podlahu. Opěradla zadních sedadel jsou sklopná v poměru 60:40 a nechybí průvlak na lyže. Pokud byste chtěli plnohodnotnou nebo aspoň dojezdovou rezervu, máte v každém případě smůlu, Tonale můžete mít jen s lepící sadou.
Pod kapotou můžete mít benzínový motor o výkonu 96 kW nebo dvojici benzínových mild-hybridů o výkonu rovněž 96 nebo 118 kW. Diesel je spojen vždy s 6stupňovým, benzín se 7stupňovým automatem, a všechny varianty přenášejí výkon pouze na přední kola. Jako čtyřkolka je v nabídce plug-in hybrid.
Benzín i elektřina
Testovaný silnější benzínový agregát o objemu 1,5 litru nabídne spolu s výkonem 118 kW maximální točivý moment 240 Nm. V rámci koncernu Stellantis ho Tonale dostalo jako první. 48voltový elektromotor má výkon 15 kW a nahrazuje spalovací motor při startu a při nízkém zatížení. Při rozumném používání dokáže pomoct stlačit dlouhodobou spotřebu k hranici šesti litrů. Na dálnici ale počítejte spíš s 8 až 9 litry.
Alfa Romeo o Tonale tvrdí, že je určená pro mladé, metropolitně založené a dynamické zákazníky. Ale bylo by velkou chybou jezdit s autem jen po metropoli a nevzít ji někam na okresky. Podvozek je totiž postavený na mnohem větší výkony než umožňuje testovaný mild-hybrid. Sportovní dojem dělá už řízení, které je na poměry kompaktních SUV velmi strmé a zaslouží velkou pochvalu.
Hmotnost 50:50
A na silnici se auto chová prostě skvěle. Tonale má nezávislé zavěšení kol MacPherson nikoli jen vpředu, ale překvapivě i vzadu. Standardem je elektronický samosvorný diferenciál, rovněž tlumiče jsou elektronicky řízené. Přidejte dokonalé rozložení hmotnosti mezi nápravy a dostanete auto, které je opravdu radost řídit. Konstruktérům se podařilo dosáhnout ideálního kompromisu mezi dynamikou a komfortem, což můžete sami ovlivnit nastavením otočného ovladače jízdních režimů DNA mezi sedadly.
V režimech Advanced Efficiency a Normal jsou tlumiče nastaveny především komfortně, v režimu Dynamic naopak omezují pohyby karoserie a zvyšují vertikální tuhost auta v zatáčkách. Tonale tak dokáže vykroužit oblouk přímo ukázkově. Zmínit je potřeba i brzdový systém kombinující elektronickou kontrolu stability s mechanickými brzdami Brembo.
Alfa Romeo Tonale se opravdu povedla a zejména za jízdní vlastnosti si zaslouží nejlepší známku v hodnocení. Bude ale muset překonat dva problémy na cestě k zákazníkům. Tím prvním je pověst. Přece jen, když uvádíte auta rychlostí jednou za pět let, nebudí to zrovna důvěru. Tu se Alfa snaží získat třeba standardní pětiletou zárukou nebo unikátním použitím technologie NFT, kdy nezaměnitelné tokeny vytvářejí nezfalšovatelný záznam o servisní historii vozu. Druhou překážkou může být cena. Tonale nejlevněji koupíte za 912 tisíc korun. V tom je sice třeba automatická dvouzónová klimatizace, ale už ne parkovací senzory, USB pro zadní sedadla nebo bezklíčový vstup. Testovaný silnější hybrid začíná ve vyšší výbavě dokonce od 1 088 tisíc korun. Ovšem je třeba říct, že pokud je Tonale konkurentem třeba pro BMW X1, tak to stojí také nejméně 900 tisíc korun, Audi Q3 pak ještě o 40 tisíc víc.
Martin Šidlák
Technické údaje: Alfa Romeo Tonale 1.5 e-Hybrid
Cena od: 899 174 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 118 kW / 5750 ot.
Max. točivý moment: 240 Nm / 1500 ot.
Maximální rychlost: 212 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,8 s
Kombinovaná spotřeba: 6 l/100 km
Emise CO2: 136 g/km
Délka/šířka/výška: 4528 / 1841 / 1614 mm
Rozvor: 2636 mm
Zavazadlový prostor: 500 l
Pohotovostní hmotnost: 1525 kg