Elektromobilita – Péče o akumulátor
Chcete-li udržet kondici vašeho akumulátoru dlouho v té nejlepší formě, stačí dodržet pár základních jednoduchých postupů. Přinášíme několik rad, za jejichž dodržování vám bude elektromobil vděčný.
Stejně, jako bychom měli dodržovat některé zásady, abychom prodloužili výdrž a životnost baterie u mobilního telefonu nebo notebooku, zaslouží si podobnou péči i akumulátory elektromobilů. Právě ty jsou totiž nejdražší a zřejmě také nejdiskutovanější součástí každého elektromobilu a jejich stav a využitelná kapacita přímo ovlivňujíreálný dojezd. Co tedy dělat, abychom akumulátory využili co nejefektivněji?
1. Plánování cesty
Snažte se minimalizovat četnost dobíjecích cyklů. Pokud to není nutné, nedobíjejte ani neustále na plný výkon, ale spíše se snažte udržovat akumulátor nabitý mezi 20 a 80 procenty. Tento rozsah může pomoci snížit zátěž na akumulátor a prodloužit jeho životnost. K tomu vám může pomoci například plánování jízdy. Pokud víte, že před sebou máte dlouhou cestu, můžete si efektivně naplánovat zastávky na dobíjení tak, abyste nejeli, jak se říká, na doraz. Například majitelé elektromobilů Kia mohou k tomuto účelu využít aplikaci Kia Charge. Své vlastní aplikace mají nicméně všichni výrobci elektromobilů a existuje i mnoho aplikací a webových plánovačů třetích stran.
2. Rekuperace dobíjí zadarmo
Elektromobily mohou samy vyrábět elektřinu rekuperací při brzdění i během samotné jízdy. Takzvané regenerativní brzdění funguje tak, že v okamžiku, kdy řidič začne brzdit, elektromotor ukládá kinetickou energii, která při brzdění samovolně vzniká, do akumulátoru. Rekuperace energie umožňuje elektromobilům zvýšit dojezdovou vzdálenost a snížit spotřebu energie. Současně její využívání snižuje opotřebení brzdových systémů, což může prodloužit jejich životnost a dále tak snížit celkové provozní náklady.
3. Úsporné jízdní režimy
Rekuperace energie se ve větší míře využívá i u takzvaných jízdních režimů ECO. Hlavním způsobem, jak ECO režim ovlivňuje jízdu elektromobilu, je omezení maximálního výkonu motoru a tím i rychlosti akcelerace. V některých případech se snižuje rovněž maximální rychlost, aby se omezil aerodynamický odpor a současně i spotřeba. Úsporný režim je využitelný celoročně, ale omezení akcelerace se hodí zejména v zimě a v chladnějších měsících. Auto se rozjíždí pomaleji a opatrně zrychluje, což oceníte zejména na kluzkých či zledovatělých vozovkách.
4. Akumulátor potřebuje optimální teplotu
Na funkčnost akumulátoru má samozřejmě vliv i teplota. Obecně se doporučuje udržovat jeho teplotu mezi 20 a 25 °C pro nejlepší výkon a dlouhou životnost. Venkovní teploty nad 30 °C nebo pod 0 °C negativně ovlivňují délku dobíjení. Čím chladněji či tepleji je, tím delší bude proces dobíjení. Pokud nemáte garáž, je především v chladnějších obdobích proto vhodné využít funkci předehřevu před zahájením dobíjení na dobíjecí stanici.
5. Topte a chlaďte efektivně
Teplota v autě by měla být při venkovních teplotách do 30 °C nižší ideálně o 5 až 6 stupňů, aby klimatizace příliš nezatěžovala akumulátor. Aby měl řidič ještě před odjezdem do cílové destinace v kabině optimální teplotu, nabízejí moderní elektromobily možnost ovládat klimatizaci na dálku prostřednictvím mobilní aplikace. V chladných měsících se také vyplatí využívat funkce vyhřívání sedadel, volantu a čelního skla, pokud je váš elektromobil má. Dosáhnete tak stejného tepelného komfortu s nižší spotřebou, než když musíte zahřívat vzduch v celé kabině. Urychlit vyhřátí interiéru pomáhá i režim cirkulace vzduchu, nebo režim klimatizace zaměřené pouze na řidiče.
-Kia, redakce-