Test Renault Austral: Vyrobeno pro rodinu
Test Renault Austral. Víte, kolik různých modelů SUV se prodává na českém trhu? Podle statistiky Svazu dovozců automobilů celkem 122, z toho 85 v nižší střední třídě. Vymyslet tak kompaktní SUV, kterým zaujmete, je opravdu velká výzva. Renault k tomu přistoupil radikálně, a to nejen změnou designu, ale i jména stávajícího modelu. Místo Renaultu Kadjar tu máme Renault Austral.
Renaultu se mezi SUV ne vždy úplně dařilo tak, jak by si představoval. Ale nedávno se mu povedlo uspět s modelem Arkana, který těží z popularity karoserie mísící prvky SUV a kupé, kterou před mnoha lety odstartovalo BMW X5. Arkaně patří loni v Česku ve statistice prodejů 16. místo mezi zmíněnými 85 konkurenty. Jde o třetí nejprodávanější model Renaultu v Česku po cliu a capturu.
Design se z auta o délce těsně nad 4,5 metru snaží opticky dělat o něco větší auto, než ve skutečnosti je. Třeba velkými světly vpředu i vzadu nebo prolisy nad masivními blatníky. Světlomety ve tvaru písmene C známe už i z jiných modelů Renaultu, nový je tady znak na přední masce v duchu elektrického Méganu. Nejvíc to ale autu asi sluší zboku. Střecha má pěknou linii a můžete si dopřát i odlišně lakovanou střechu. Na boku je i opravdu velký kryt palivové nádrže, což možná naznačuje budoucí příchod dalšího typu pohonu, například plug-in hybridu.
Posuvná zadní lavice výhodou
Pod pátými dveřmi najdete zavazadlový prostor o velkosti od 487 do 575 litrů, podle toho, v jaké poloze je posuvná zadní lavice. V té nejnižší hodnotě jde o průměr třídy, ale s lavicí posunutou o 16 centimetrů dopředu je 575 litrů naopak silný nadprůměr. To je výhodou pro rodinné cestování. V zadní poloze se uvnitř pohodlně svezou i čtyři dospělí cestující, trochu problém ale může být vyrazit v takové sestavě na dovolenou i s hromadou věcí. Naopak dětem stačí na nohy méně místa, takže můžete naložit víc věcí do kufru. A pokud byste toho chtěli převézt opravdu hodně, tak po sklopení se dostaneme až na 1621 litrů, ovšem s drobným schodem uprostřed. Plně hybridní verze má pak kvůli baterii kufr zmenšený, a to na 430 litrů.
Komplet nová a na první pohled zajímavá je palubní deska. Té dominují dvě velké obrazovky s úhlopříčkou 12″. Jedna před řidičem na šířku, druhá uprostřed na výšku. Doplňuje je head-up displej s úhlopříčkou 9,3″. Systém openR je založen na technologii Google, takže se do něj dá stáhnout třeba navigace Waze, takže si kvůli ní řidič nemusí s autem párovat telefon. Renault zachoval některá fyzická tlačítka, třeba pro klimatizaci. Několik dalších funkcí je sice na dotykové obrazovce, ale jejich ikony se zobrazují neustále, takže je není třeba hledat v menu. Infotainment je celkově silnou stránkou Australu – je přehledný, rychlý a má povedenou grafiku.
Není těch páček už trochu moc?
Netypicky pro dosavadní Renaulty je řešeno řazení. To se u automatické převodovky ovládá na páčce vpravo od volantu, podobně jako třeba u Mercedesu. Na řazení si ale bude potřeba trochu zvyknout, protože vpravo od volantu jsou nyní páčky hned tři. Nahoře pro řazení, uprostřed klasicky na směrovky a stěrače, a dole na ovládání rádia. Naopak hodně logicky se tlačítko pro vypínání systému Start/Stop přesunulo hned vedle startovacího tlačítka. V prostoru, kde obvykle bývá řadící páka, Renault vytvořil skoro až geniální opěrku. Vzhledově je inspirovaná ovládacími prvky letadla. Dá se posouvat dopředu a dozadu, může sloužit jako opěrka pro zápěstí při ovládání infotainmentu.
Nový Renault Austral je prvním modelem v nabídce Renaultu, který využívá výhod nové platformy CMF-CD. Tu jsme si už vyzkoušeli v modelu Nissan Qashqai. Podvozek umožňuje i zástavbu pohonu 4×4, který Austral zatím nenabízí. Ale možná se ho v budoucnu v nějaké evoluci modelu dočkáme.
Hybridizace na několik způsobů
Platforma podporuje různé typy hybridizace. Na českém trhu jsou v ceníku jen dvě. První je mild hybrid, který vychází ze čtyřválcového 1,3litrového přeplňovaného benzinového motoru s přímým vstřikováním. Patří k němu startér-alternátor a 12V lithium-iontová baterie. K dispozici je s 6stupňovou manuální převodovkou a přepracovanou převodovkou typu CVT. V nabídce jsou dvě výkonové varianty 140 a 160 koní. Právě tu silnější jsme otestovali. Vrcholem je pak full hybridní verze o výkonu 200 koní.
Subjektivně má auto síly dost, a to díky solidnímu zátahu z nízkých otáček. Auto je při jízdě po městě dynamické a hodně tiché. Ale hodnota zrychlení na stovku za 9,7 sekundy hovoří o tom, že žádný závodník to není. Naopak oceňuji novou bezespojkovou CVT převodovku, která řidiče při jízdě neobtěžuju hlukem nebo zbytečným vytáčením motoru do vysokých otáček. Jen se občas připomene drobným cukáním při rozjezdu. Co mě ovšem trochu nemile překvapilo, byl apetyt motoru. Udávaná spotřeba 6,2-6,5 l/100 km byla realitě vzdálená a jezdil jsem s průměrnou spotřebou kolem osmi litrů.
Další silná zbraň: Podvozek
Nástrahy českých silnic zvládá Austral s přehledem, a to i na testovaných 20palcových kolech. Vpředu je zavěšení McPherson, vzadu jen vlečená náprava, ale auto tlumí nerovnosti statečně a komfort je srovnatelný s většinou konkurence. Očekávaná velká houpavost francouzských aut se tady nekoná, což dělá z podvozku další silnou zbraň Australu v boji s ostatními SUV. Fullhybridní varianta navíc nabídne vzadu víceprvkovou nápravu a systém natáčení zadních kol 4Control. To bude asi ještě lepší svezení.
Řízení je docela strmé a auto se v zatáčkách moc nenaklání, v nějaké sportovnější jízdě ho ale brzdí jednak motor, jednak nastavení elektroniky, která zasahuje při sebemenším náznaku problému. Ostatně Austral se chlubí tím, že nabízí až 32 různých elektronických asistentů. Takže třeba upozorňuje na dopravní značky nebo koriguje jízdu na silnici i v místech bez bílých krajnic. Suma sumárum – auto je zkrátka celkově naladěné pro pohodové rodinné cestování.
U dealerů je možné Renault Austral objednat za cenu od 770 000 Kč za slabší mild-hybrid 140 ve výbavě Techno. Silnější verze 160 patří k vyšší výbavě a začíná na ceně 875 000 Kč. Náš testovaný vůz už překročil milion. Smutná realita dnešních autosalonů. Oproti Kadjaru je Austral velkým krokem vpřed, je modernější a tak nějak dospělejší. Výhradu bych měl snad jen k vyšší spotřebě. V početné konkurenci to ale nebude mít jednoduché.
Martin Šidlák
Technické údaje Renault Austral Mild hybrid 160
Cena od: 723 140 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 116 kW/5250-5500 ot.
Max. točivý moment: 270 Nm/1800-3750
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s
Kombinovaná spotřeba: 6,2-6,5 l/100 km
Emise CO2: 140-147 g/km
Délka/šířka/výška: 4510 / 2083 / 1644 mm
Rozvor: 2667 mm
Zavazadlový prostor: 487-575 l
Provozní hmotnost: 1539 kg