Dojíždět v létě zimní pneumatiky? Proč to nedělat

pneumatiky, žena, kontrola, Continental

Dojíždět v létě zimní pneumatiky? Jak často kontrolovat jejich nahuštění? V Česku se ročně stane skoro 100 tisíc nehod. Části z nich by se dalo předejít, kdyby řidiči používali správně pneumatiky. Které jsou čtyři hlavní zásady?

Statistiky Policie České republiky konstatují, že v roce 2022 došlo na českých silnicích k 98 460 dopravním nehodám. Statistiky rovněž poskytují analýzu příčin dopravních nehod. Tou nejčetnější byl nesprávný způsob jízdy, který činil 68,7 % z celkového počtu dopravních nehod. Bezpečnosti jízdy ale přispěje i správný výběr a používání pneumatik.

1. Zimní pneumatiky v létě?

Pneumatiky mohou poskytovat maximální bezpečnost pouze v sezoně, pro niž byly vyvinuty. Letní, zimní a celoroční pneumatiky mohou navenek vypadat podobně, existují však důležité detaily, které je odlišují.

Správné zimní obutí je pro zodpovědného řidiče samozřejmostí, někteří řidiči ale mají tendenci „dojíždět“ staré zimní pneumatiky, zejména v letním období. Odborník společnosti Continental varuje, že jízda na zimních pneumatikách v letních měsících může znamenat nebezpečí. Platí to zejména pro opotřebované zimní pneumatiky na mokré vozovce, kde stabilita vozidla velmi významně klesá, brzdná dráha se výrazně prodlužuje a hrozí příčný i podélný aquaplaning.

„Směs letních pneumatik má jiné složení než směs zimních pneumatik, díky tomu lépe odolává někdy mimořádným letním teplotám. Letní pneumatiky si také snáze poradí se silným deštěm než zimní pneumatiky. Letní pneumatiky proto v testech vykazují kratší brzdnou dráhu než výrazně měkčí zimní pneumatiky s větším množstvím blokových lamel,“ vysvětluje Aleš Langer, vedoucí technického zákaznického servisu společnosti Continental Barum s.r.o.

2. Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách

Za mnoho dopravních nehod může podcenění potřeby pravidelné kontroly tlaku v pneumatikách. Ten má opravdu výrazný vliv na jízdní vlastnosti vozu. Společnost Continental doporučuje kontrolovat tlak v pneumatikách alespoň jednou měsíčně bez ohledu na typ huštění (vzduch/dusík).

Pokud jsou pneumatiky nedostatečně nahuštěné, vozidlo reaguje na zásahy do řízení zpomaleně. Ztrácí směrovou stabilitu a zhoršuje se též odolnost vůči aquaplaningu. Nedostatečné nahuštění také zvyšuje zahřívání pneumatiky a může vést k oddělení jednotlivých vrstev pneumatiky, což vede k jejímu zničení.

Stejné nebezpečí však přinášejí i přehuštěné pneumatiky. Přehuštění zmenšuje styčnou plochu mezi pneumatikou a vozovkou a prodlužuje brzdnou dráhu. Zvyšuje se také pravděpodobnost poškození pneumatiky výmoly nebo jinými překážkami na silnici.

Doporučený tlak v předních a zadních pneumatikách naleznete v příručce k vozidlu. „Zkontrolujte technický průkaz vozidla a používejte pouze rozměry pneumatik předepsané výrobcem,“ radí expert společnosti Continental.

Měli byste se vyvarovat míchání různých značek pneumatik a dezénů. Index LI a SI musí být stejný nebo vyšší než předepsaný index. Všechny údaje o pneumatikách (a kolech) uvedené v technickém průkazu jednoznačně berte jako závazné.

Renault Captur
Čtete také

Nový Renault Captur vstupuje na český trh. Stojí od 380 000 Kč, plug-in je minulostí, LPG zůstává

Jeden ze dvou nejprodávanějších Renaultů v Česku, Renault Captur, právě v těchto dnech přijíždí k českým dealerům ve faceliftu druhé generace.

3. Kombinování pneumatik se nevyplácí

Pro optimální bezpečnost a výkonnost doporučuje společnost Continental namontovat na každou nápravu (přední, zadní) vašeho vozidla stejné pneumatiky – tedy stejnou značku, rozměr, běhoun, index nosnosti a rychlost.

Kombinace různých pneumatik může představovat nebezpečí pro vás a taktéž pro ostatní účastníky silničního provozu. Vždy je prospěšné řídit se údaji výrobce vozidla nebo se poradit s kvalifikovaným odborníkem na pneumatiky.

Naopak střídání pneumatik mezi přední a zadní nápravou představuje osvědčenou strategii, jak maximalizovat životnost pneumatik. Společnost Continental však nedoporučuje střídání pneumatik na nápravách, pokud nejsou pravidelně (každých 5 000 km) střídány při výrazném opotřebení. „Může nastat situace, kdy za silného deště přední náprava udrží vozidlo ve stopě, ale silně opotřebovaná zadní náprava nikoliv – a vozidlo dostane smyk.“

4. Přizpůsobte se podmínkám a dbejte na kvalitu

Při testech se pneumatiky podrobují řadě speciálních kritérií, zajišťujících relevantnost výsledků. „Pneumatika nemusí být nejlepší ve všech disciplínách, ale nesmí být v některých parametrech podprůměrná, protože pokud v jedné disciplíně selže, celkový výsledek je zkrátka nejhorší,“ vysvětluje Aleš Langer ze společnosti Continental.

Na co se tedy zaměřit při výběru správných pneumatik? Nejprve si odpovězme na otázku, v jakých podmínkách osoba, která o koupi uvažuje, nejčastěji jezdí. „Zda v nížinách, nebo v horských oblastech, ve městech, nebo mimo město, zda pomaleji – v regionu, nebo spíše rychleji a na delší vzdálenosti v dálničním provozu. Podle toho by měl kupující vybírat pneumatiky z hlediska jejich výkonu v testu. Osoba žijící celoročně v horské oblasti, kde v zimě leží sníh, by se měla zaměřit na výkonnost pneumatiky v zimní části testu a na mokrém povrchu. Člověk žijící v nížině a ve městě s mírnou sněhovou pokrývkou může vybírat i z celoročních pneumatik,“ radí Aleš Langer ohledně přispění běžného uživatele k vlastní i k celkové bezpečnosti na silnicích.

Zdroj: Continental