Test Dacia Jogger: Kupujte, než to zakážou
Test Dacia Jogger. Co byste řekli na 700 litrů zavazadlového prostoru za cenu lehce přes 400 tisíc korun? Tenhle poměr nabídne jedině Dacia Jogger. Má to ale taky nějaký háček?
V Evropě i v Česku táhnou prodeje značky Dacia dlouhodobě modely Sandero a Duster. K nim se nedávno přidal i Jogger, který nahradil hned tři modely najednou – Dokker, Lodgy a Logan MCV. Přestože jde v pořadí až o třetí nejprodávanější model značky v Česku, v celkovém pořadí všech modelů na českém trhu obsadil za loňský rok skvělé 20. místo. Slibuje být ideálním vozem pro rodinu nebo drobné živnostníky. Spojuje délku karoserie kombi, prostornost interiéru MPV a světlou výšku jako SUV, to vše za velmi přijatelnou cenu.
Jogger neskrývá podobnost s modelem Sandero. Úplně stejná je maska chladiče, naše auto už má nové logo Dacia symbolizující písmena DC nebo oka řetězu. Vlastně až po B sloupek jsou Jogger i Sandero vlastně shodné. Za B sloupkem to dokonce vypadá, jako kdyby výrobce navařil na předek Sandera úplné jiné, větší auto. Ale celkově to nevypadá vůbec špatně nebo lacině, zvlášť v testované barvě khaki, pojmenované Dusty. Připlatíte si za ni něco přes 15 tisíc korun. Zajímavě tvarované světlomety vpředu i vzadu nebo lehce outdoorové oplastování dělají z Joggeru velmi pohledné auto.
Praktický patentovaný nápad jsou modulární střešní lišty, které je možné upravit jen několika otočeními klíče na příčníky. Unesou až 80 kilogramů. Je ale potřeba povolit čtyři šrouby a pak je zase utáhnout. Je to podobně časově náročné jako u montáže klasických příčníků, jen je nemusíte někde skladovat, ale vozíte je pořád s sebou. Ovšem nový Renault Kangoo by měl dostat ještě jednodušší řešení, bez nutnosti šroubování.
Test Dacia Jogger: Až sedm sedadel ve třech řadách
Se 4,55 m je Jogger nejdelším vozem v nabídce Dacia, s rozvorem 2897 mm pak i nejprostornějším. Díky tomu se dovnitř vejde až sedm sedadel ve třech řadách, přičemž všechna jsou plnohodnotná i pro dospělého pasažéra. Opěradla sedadel ve druhé i třetí řadě jdou sklopit, nebo celá sedadla překlopit dopředu. Dvě sedadla třetí řady jde samostatně vyjmout, přičemž každé neváží víc než deset kilo. Co musím pochválit, že na všech sedadlech ve druhé i třetí řadě se pohodlně posadí průměrně vzrostlý cestující. Ano, platí to i pro dvě sedadla úplně vzadu. Nástup sem je celkem pohodlný a dají se tady dokonce lehce pootevřít okna. Naopak ve druhé i třetí řadě úplně chybí USB vstupy pro nabíjení telefonů.
Zavazadlový prostor se v této kombinaci zmenší na 160 litrů. Pětimístná varianta nabídne v základu 708 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel dokonce 1 819 litrů. Sem naskládáte opravdu vše – kočárek, psa a věci na dovolenou pro celou rodinu. Ovšem úsporná opatření jsou tady už trošku znát, ať už v použitých materiálech nebo slícování plastů. Ale osobně mi to nevadí, tady na to nekoukáte, jen sem házíte věci.
Naopak interiér lacině rozhodně nevypadá. Samozřejmě jsou tady použité tvrdé plasty, ale části palubní desky nebo loketní opěrky jsou potažené na pohled i na dotek příjemnou textílií. Jak se ji ovšem podaří udržet dlouhodobě čistou, to je otázka. Z hlediska ergonomie je tady všechno tak akorát. Nic ultramoderního, ale optimální kombinace klasických tlačítek a digitálních technologií. Potěší netradičně umístěný USB vstup nahoře na palubní desce. Slouží pro nabíjení telefonu v originálním držáku. Klimatizace se ovládá klasicky, hlasitost rádia na zvláštní páčce pod volantem, tempomat na volantu. Ale centrální obrazovka je digitální, dotyková a má příjemnou grafiku.
Světlá výška 200 mm, ale bez pohonu 4×4
Dacia Jogger stojí na koncernové platformě CMF-B, která je společná třeba s třetí generací modelu Sandero. Pro Jogger je speciálně upravená a zesílená v části motorového prostoru i kabiny, aby se zachovala bezpečnost a zvýšila robustnost a výdrž vozu. Mnohá SUV pak Jogger poráží světlou výškou rovných 200 mm, ovšem bez možnosti pohonu 4×4, což ovšem podstatná část SUV nižší střední třídy rovněž nenabízí.
Kromě továrního pohonu na LPG může být pod kapotou benzínový tříválec TCe 110, nabízející nejvyšší výkon 81 kW a maximální točivý moment 200 Nm. Žádné zázraky od něj v autě této velikosti a za tuto cenu opravdu čekat nemůžete. Na stovku se tahle sedmimístná verze dostane za 11,2 sekundy a k dispozici je jen manuální 6stupňová převodovka, která nevyniká zrovna přesným chodem a přenášejí se do ní vibrace z motoru. Ale do stokilometrové rychlosti či v pásmu do zhruba 2700 otáček je zátah celkem plynulý a solidní. Pak už jeho síla uvadá a zhorší se i akustický zážitek z jízdy. Podle toho, kde se budete pohybovat, jakou rychlostí jezdit a jak moc budete mít naložené auto, bude spotřeba kolísat od 5,5 do 8 litrů. Není to špatné, ale pohon na LPG se vám stále i při současných cenách vyplatí.
Podvozek je přiměřeně komfortní a celkem stabilní, jen občas ho dokáže rozhodit série drobných nerovností a ani přes větší díru se nepřenese úplně plavně. Ale je na tom třeba lépe než Sandero. Jogger není ani moc citlivý na boční vítr a chová se nezáludně i v zatáčkách. Jen stejně jako motor opravdu není určen na sportovní jízdu.
Vše důležité v základní ceně. A kde je ten háček?
A to nejzajímavější je samozřejmě cena. Loňská startovní cena 358 500 Kč je už bohužel minulostí, ale dnešní ceník začíná na stále velmi sympatických 417 500 Kč pro 5místnou verzi poháněnou LPG. Na sedmimístnou si připravte nejméně 440 500 Kč. Ryze benzínovou variantu pak pořídíte od 475 000 Kč a naši 7místnou verzi Extreme pak za stále slušných 523 500 Kč. Ale máte v tom už vše, co lidé v podobném autě využívají nejvíc – elektricky ovládaná okna, automatickou klimatizace, zadní parkovací kameru, bezklíčový přístup, dešťový senzor, tempomat, 8palcovou obrazovku, 16palcová kola z lehkých slitin a systém kontroly trakce Extended Grip pro jízdu v lehkém terénu.
Takže kde jsou ty háčky? Kromě levnějších použitých materiálů nebo třeba jen halogenových dálkových světel, což jsou věci, které většina zájemců hravě překousne, je tu vlastně jen jedna zásadnější věc. Jestliže majitel Dacie, společnost Renault, si udělala jméno na pětihvězdičkovém hodnocení svých aut v nárazových testech Euro NCAP, tak je nutno říct, že Dacia Jogger si v roce 2021 odnesla z tohoto hodnocení pouze jednu jedinou hvězdu. Ne, že by auto bylo nebezpečné konstrukčně, ale nízká cena je vykoupena absencí dlouhého seznamu elektronických asistentů nebo věcí jako je kolenní airbag řidiče, které hrají v hodnocení Euro NCAP stále důležitější roli.
Takže dává Dacia Jogger smysl? Pro nemalou cílovou skupinu rozhodně ano. Pro rodiny nebo živnostníky, kteří hledají prostorné a praktické auto za co nejrozumnější cenu, je Dacia Jogger mnohem lepší řešení než stará ojetina.
Martin Šidlák
Technické údaje Dacia Jogger TCe 110
Cena od: 392 562 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 81 kW/5000-5250 ot.
Max. točivý moment: 200 Nm/2900-3500
Maximální rychlost: 183 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,2 s
Kombinovaná spotřeba: 5,6-5,7 l/100 km
Emise CO2: 127-129 g/km
Délka/šířka/výška: 4547 / 1848 / 1674 mm
Rozvor: 2897 mm
Zavazadlový prostor: 708/160 l
Provozní hmotnost: 1280–1336 kg