Kia EV9: dojezd přes 500 km a lůžková úprava při nabíjení
Doplnění energie bude rychlé, ale kdyby náhodou ne, konečně si budete moct během nabíjení elektromobilu lehnout. Nová Kia EV9 nepřináší jen originální design a ještě originálnější interiér se třemi řadami sedadel, ale také lůžkovou úpravu. K tomu dostane téměř 100kWh baterii a elektrický pohon o výkonu až 283 kW.
Designéři nové vlajkové lodi značky Kia začali úplně s čistým stolem a novinka se moc nepodobá žádnému stávajícímu modelu značky. Něco tak hranatého se jen tak nevidí. Auto o délce 5 010 mm, šířce 1 980 mm a výšce 1 755 mm kombinuje prvky MPV a SUV, ale hlásí se spíš k tomu druhému. Kia nazývá tento designový směr „Spojené protiklady“. Návrháři použili opravdu hodně ostrých hran, ať už v tvarech karoserie nebo v linii předních i zadních světel.
Oproti studii představené v Los Angeles v roce 2021 se produkční verze vzdala protisměrně otevíraných dveří a zachovala tradiční systém. Naopak zůstaly třeba skryté kliky. Přední partii nazývá Kia „digitální přední maskou“ a kromě vertikálních světlometů zaujmou originální LED denní světla v podobě „hvězdné mapy“. To jsou dva shluky malých světelných zdrojů ve tvaru kostek ledu, zasazené vedle světlometů po obou stranách karoserie.
Kia EV9: Z auta obývák otočením sedadel
Velká pozornost se soustředila na interiér. Ten je ve znamení prostornosti, světlosti a luxusu. Ve jménu udržitelnosti v něm není používána pravá kůže, ale ekologické prvky a biomateriály. Nabídne až šest nebo sedm míst ve třech řadách s velkou modularitou. Během nabíjení mohou cestující v prvních dvou řadách sklopit sedadla do lůžkové úpravy. V 6místném uspořádání jdou samostatná sedadla druhé řady otočit o 180° směrem dozadu. Lze je také natočit o 90 stupňů směrem do boku pro snazší nastupování nebo vystupování. Cestující v poslední řadě se tak nebudou cítit odstrčení, navíc mají k dispozici držáky nápojů a dobíjecí místa pro mobilní zařízení.
Panoramatická palubní deska je protažená až doprostřed vozu a tvoří ji dvě dotykové digitální obrazovky o velikosti 12,3″ spojené s jedním 5″ segmentovým displejem pro ovládání všech funkcí vozidla s minimem fyzických tlačítek. Většina věcí se ovládá přes digitální obrazovku nebo uskupením skrytých dotykových tlačítek pod ní, a to včetně třeba funkce Start/Stop nebo klimatizace.
Kia EV9: Pohon zadních nebo všech kol
Kia EV9 stojí na podvozkové platformě E-GMP (Electric Global Modular Platform) pro elektromobily stejně jako model EV6. Novinka dostane akumulátor s kapacitou 99,8 kWh a na výběr pohon zadních nebo všech kol. Maximální výkon pak bude 150 kW / 350 Nm u zadokolky a 283 kW / 600 Nm u čtyřkolky. Kia slibuje dojezd až 541 km na jedno dobití a při použití ultrarychlého dobíjení nabití na 239 kilometrů během 15 minut.
Řada technologických novinek zahrnuje systém autonomní jízdy na dálnici (HDP), v budoucnu nabízeného ve verzi Kia EV9 GT-Line a podporujícího podmíněné autonomní řízení úrovně 3 (pouze na vybraných trzích). Předběžné objednávky na EV9 začne Kia na korejském trhu evidovat ve druhém čtvrtletí 2023. V druhé polovině roku začne prodej EV9 na vybraných světových trzích včetně České republiky.
Martin Šidlák