Kolik stojí výměna baterie v modelu Škoda Enyaq?
Elektromobilů jezdí do servisů zatím podstatně méně než spalovacích aut, ale servisy na ně musí být připraveny už teď. Kolik stojí výměna baterie v modelu Škoda Enyaq? Jak to chodí v servisu elektroaut a co to stojí? O tom jsme se mohli přesvědčit v zákulisí servisu Škoda Auto Jarov.
Když se baterie v elektromobilu rozbije nárazem nebo má jinou poruchu, nemusí se většinou měnit celá, ale jen její část – jeden nebo více modulů. Taková výměna baterie v modelu Škoda Enyaq je věc, kterou může v Česku dělat jen několik servisů. Ale jejich počet roste, stejně jako počet lidí, kteří takovou věc umí.
V roce 2022 se v Česku registrovalo 3892 elektrických vozů. To není mnoho, ale pokud by na to někdo chtěl hledět optimisticky, je to o 47 % víc než v roce 2021. Škoda má v těchto počtech třetinový podíl.
Hlavní brzdou v dalším rozvoji je podle Miroslava Holana, vedoucího rozvoje strategie a obchodní sítě Škoda Auto Česká republika hlavně nabíjecí infrastruktura. Ke konci loňského roku bylo v ČR 3694 veřejných nabíjecích bodů, z toho ale jen 103 těch skutečně rychlých. Postavit novou trvá v průměru rok, někdy i víc. Na vině jsou hlavně dlouhé povolovací procesy.
Nejde ani o levnou záležitost, protože samotnou výstavbu si může z velké části pokrýt státní dotace, ale majitel pak musí platit velké peníze za garantovaný příkon, i když je jeho stanice využívána třeba jen minimálně. Podle Národního plánu čisté mobility by ale i tak mělo být v roce 2025 v Česku až 11 000 nabíjecích bodů (z toho 800 HPC), v roce 2030 pak až 35 000 nabíjecích bodů (2300 HPC).
32 servisů expertní úrovně
Škoda nejenže prodá v Česku třetinu nových elektromobilů, ale má i nejpočetnější síť servisů, konkrétně 225. Dnes je každý její servis připraven přijmout elektrické auto. 32 servisů pak splňuje požadavky expertní úrovně, takže tam se svážejí vozy, na jehož opravu nemá běžný servis potřebné vybavení.
Na to vše ale musí být připraven personál. Mladoboleslavská automobilka proto nabízí autorizovaným partnerům přes 120 výukových modulů pro servisní i prodejní personál. Je jedno, zda jde o autorizovaný nebo neautorizovaný servis, podmínky jsou pro všechny stejné. Nejrůznějšími školeními spojenými s elektromobilitou dosud prošlo přes 4600 účastníků. Hned 38 zaměstnanců partnerů dosáhlo nejvyšší úrovně vysokonapěťového experta a 284 úrovně vysokonapěťového technika. Průměrně platí účastník 1500 korun za den školení. „To nepokryje ani náklady na materiál, který se přitom spotřebuje,“ uvedl na prezentaci Milan Jelínek, školitel z oddělení Aftersales Škoda Auto. „Ale tohle je forma podpory elektromobility, kterou automobilka dotuje.“
Školení dva až čtyři dny
Pro bezpečné zacházení a servis elektromobilů musejí zaměstnanci autorizovaných servisních partnerů absolvovat pečlivě připravená školení. Ta probíhají ve třech úrovních podle požadavků na práci s vysokonapěťovými systémy. Základním kvalifikačním stupněm je eMobility poučená osoba (EPO). Kvalifikační stupeň vysokonapěťový technik (VNT) opravňuje proškolenou osobu k diagnostice vysokonapěťových baterií, jejich demontáži a montáži, balení baterií v normálním režimu a práci na odpojeném vysokonapěťovém systému. Technik se školí dva dny.
Získání nejvyššího kvalifikačního stupně vysokonapěťový expert (VNE) umožňuje opravy vysokonapěťových baterií, balení baterií v kritickém režimu a řešení nestandardních situací. Součástí kvalifikace VNE je také splnění požadavků zákona 250/2021 Sb. o odborné způsobilosti v elektrotechnice. Školení trvá celkem čtyři dny a je zakončeno online zkouškou. Kurzy jsou uznatelné v rámci celého koncernu Volkswagen po celém světě.
Servisní úkony na bateriových elektromobilech jsou v řadě ohledů jiné než u automobilů se spalovacími motory. Autoservisy a jejich pracovníci se na specifika elektromobilů musejí připravovat nejen po stránce znalostí a dovedností personálu, ale také jim přizpůsobit dílenské vybavení. Přísná pravidla platí především pro manipulaci s poškozenou baterií, která by se měla přepravovat ve speciálních boxech. „Servis elektromobilu díky absenci mnohých komponentů pohonného ústrojí se spalovacím motorem sice v průměru zabere méně času, ale vyžaduje specifické technické vybavení a vzdělání techniků. To klade na servisní síť vysoké nároky, které se částečně liší od těch dosavadních. I servisní úkony mají zpravidla jiný charakter a naši autorizovaní partneři si je museli ve velmi krátké době osvojit,“ uvádí Jan Pícha, vedoucí servisních služeb společnosti Škoda Auto.
Výměna baterie v modelu Škoda Enyaq
V základní úrovni stojí vybavení servisu pro elektromobily cca 300 000 korun. Je potřeba pořídit například hydraulický stůl pro montáž baterie nebo vysokonapěťový modul s nástavci. Na expertní úrovni, kam patří 32 servisů, už je celková investice zhruba 530 tisíc korun. Patří tam mimo jiné vysokonapěťové měřící adaptéry, izolované nářadí nebo speciální oblečení pro techniky. Tím to ale nekončí. Další potřebné vybavení pro speciální úkony zajišťuje půjčovna dílenského vybavení importéra, ve které je servisní vybavení v celkové hodnotě přes 4 miliony korun, z toho vybavení za 2 miliony korun je specifické pro elektromobily. V půjčovně je třeba balancér vysokonapěťových modulů či plnička klimatizace pro CO2.
V praxi jsme pak viděli, jak vypadá výměna baterie v modelu Enyaq, resp. jednoho jejího modulu. V 98% případ totiž není třeba v případě havárie nebo poruchy měnit celou baterii, ale jen její část. Podle dílenské příručky technik dokáže provést výměnu během jedné směny, komplet od vymontování baterie až po její vrácení do auta. Právě zde se používá třeba výše zmíněný balencér z půjčovny importéra. Ten nabije nový modul na stejnou úroveň jako jsou ostatní moduly v baterii, aby vše správně fungovalo. A cena takového servisního úkonu. Podle mluvčího Škoda Auto ČR Pavla Jíny by taková výměna měla vyjít na přibližně 70 000 korun včetně práce.
Martin Šidlák