Recenze, test Toyota Corolla Cross: Tohle se povedlo!
Toyota jde poslední dobou tak trochu proti proudu. K elektromobilitě se staví rezervovaně, snad až kriticky, a preferuje hlavně svoje hybridy. Nevystačí si se stávajícími modely, ale naopak neustále vymýšlí nějaké nové. A my jsem jeden takový právě otestovali. Pokud hledáte všestranné a univerzální auto pro každý den, tak tady ho máte. Recenze, test Toyota Corolla Cross.
Toyota Corolla je obrovský fenomén. Jde o nejprodávanější model na světě, v rámci 12 generací se pro něj během 55 let rozhodlo přes 50 milionů zákazníků. Dosud byla k dispozici jako sedan, hatchback a kombi. Nyní byl v Evropě zahájen i prodej čtvrté verze označené jako Cross. V Asii se prodává už od roku 2020.
Corolla Cross je s délkou 4460 mm o něco delší než model C-HR a naopak o něco menší než RAV4. Nekomplikovaný, ale líbivý design, tvar karoserie někde mezi kombíkem a SUV, vyšší světlá výška a výrazné oplastování – to se bude líbit aktivním lidem, kteří rádi vytáhnou svoje čtyři kola z města. Ale tyhle nášlapy a prahové lišty jsou už možná trochu moc.
Recenze, test Toyota Corolla Cross: Okno jde otevřít hlasem
Interiéry toyot už dávno nejsou divné nebo kosmické, ale hlavně praktické. I sem dorazila digitalizace, takže přístrojový štít i centrální obrazovka jsou digitální. Ovšem klimatizace nebo hlasitost rádia se stále ovládají klasickými tlačítky. Nechybí bezdrátová nabíječka. Apple Car Play umí Corolla Cross spojit bezdrátově, Android Auto s pomocí kabelu.
Corolla Cross má i ovládání hlasem, které se mi zdá na o trochu vyšší úrovni než ostatní systémy, se kterými jsem se v poslední době setkal. Kromě navigace, teploty nebo rádia totiž rozumí i dalším příkazům jako třeba „Hey Toyota, otevři okno“.
Objem zavazadlového prostoru se mění podle typu pohonu od 390 do 473 litrů. Klasická konkurenční SUV typu Nissan Qashqai nebo Hyundai Tucson toho odvezou víc. Naopak ve prospěch Toyoty mluví velmi nízká nakládací hrana ve výšce 720 mm. Sklopením zadních sedadel naroste přepravní objem až na 1359 litrů. Co se mi moc nelíbilo, byla roletka, která nemá žádný úchyt, za co ji uchopit při stahování.
Test Toyota Corolla Cross: Hybrid esem v rukávu
Esem v rukávu tohohle auta je pátá generace hybridního pohonu Toyoty, kterou Corolla Cross dostala vůbec jako první model značky. Má posílenou elektrickou část, takže slibuje vyšší výkon a naopak nižší spotřebu.
Základem je benzínový motor o objemu 1,8 nebo 2,0 litru. My jsme měli ten objemnější, kterému pomáhá elektromotor o výkonu 83 kW, celkový maximální výkon soustavy je 197 koní nebo-li 146 kW. Když si připlatíte za inteligentní pohon všech kol, dostanete pro zadní nápravu druhý elektromotor, jehož výkon byl proti třeba Yarisu Cross posílen šestinásobně na 30 kW. Ovšem celkový maximální výkon zůstává stále stejných 197 koní, což stačí pro zrychlení z nuly na sto za 7,5 sekundy.
Novinkou je i vylepšená trakční baterie, která je o 14 % menší, ale zároveň o 14 % výkonnější. Celkově to funguje o něco lépe než dřív, zejména rozjezdy jsou plynulejší. Ovšem při větším sešlápnutí plynového pedálu se stále ozývá trochu nepříjemné monotónní hučení. Ale to je snad jediná věc, který by se dala hybridnímu pohonu vytknout. Při průměrné spotřebě 5 až 5,5 litru mu ti asi odpustíte. Na okresce není problém této hodnoty dosáhnout, ve městě se dostanete dokonce ještě níž. Ale nádrž by mohla být větší než 43 litrů.
Kupujte, dokud jsou
Systém se samozřejmě snaží po většinu času používat co nejvíc pouze pohon přední nápravy, elektromotor přichází ke slovu hlavně při rychlejším výjezdu ze zatáčky nebo na kluzkém povrchu. Poradí si i s lehčím terénem a naopak na běžných silnicích oceníte komfortní, byť občas trochu tužší nastavení. Vzadu je dvojitá lichoběžníková náprava, ale absenci víceprvkového zavěšení moc nepociťujete.
Toyota Corolla Cross je autem, kterých na trhu moc není a bude jich spíš ještě ubývat. Uvítal bych o něco větší kufr, ale jinak je to skvělé rodinné auto, které dokazuje, že hybrid dává smysl. Dosáhnout rozumné spotřeby není žádný problém. A v dnešní době, kdy prakticky všechno zdražuje, dokáže Corolla Cross potěšit i cenou. Standardně stojí od 844 900 Kč, aktuálně platný ceník však přináší pro privátní zákazníky bonus 85 000 korun plus dalších 35 tisíc za vůz na protiúčet. Můžete se tam dostat už na cenu od 724 900 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje Toyota Corolla Cross
Cena od: 698 264 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 146 kW
Max. točivý moment: 190 Nm
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,5 s
Kombinovaná spotřeba: 5,1-5,4 l/100 km
Emise CO2: 114-122 g/km
Délka/šířka/výška: 4460 / 1825 / 1620 mm
Rozvor: 2640 mm
Zavazadlový prostor: 390 l
Provozní hmotnost: neuvádí