Rozhovor Vladimír Vošický: Nissan, Geely, Hjondé i soused z Boleslavi
Vladimír Vošický je známé jméno českého autobyznysu, ve kterém se pohybuje od konce devadesátých let. Nejvíc byl spojen s českým importérem značky Hyundai. Nedávno se vrátil jako šéf českého zastoupení Nissanu, které bude prodávat i čínské vozy značky Geely. V rozhovoru, který poskytl serveru IDNES hovoří o svých plánech i svém pohledu na minulost.
Na přelomu roku 2018 a 2019 skončili na svých postech hned tři ředitelé českého zastoupení velkých značek. Jan Laube ve Fordu, Pavel Šilha v Opelu a Vy v Hyundai. Co se tehdy v českém automotive stalo?
Máte skvělý přehled o personálních pohybech v automobilové branži. Gratuluji a určitě budete takovéto změny mapovat i nadále.
Vaši dva kolegové už se do čela importérů nevrátili, Vy jste návrat plánoval či na něm intenzivně pracoval?
Je mi celkem lhostejné, kdo se někam vrátil či nevrátil. Svůj příběh píši sám a neopisuji.
Jaká to byla změna náhle odejít z vedení jedné z nejprodávanějších značek v ČR? Co se ve Vašem pracovním životě změnilo?
Jsem rád, že se mi podařilo z hyjundaje udělat hrdý a vítězný Hjondé = jednu z nejprodávanějších automobilových značek na českém trhu. Dnes už je to myslím zase jen hyjundaj. Ze zásady se snažím naplno věnovat věcem a projektům, které mají smysl a opouštět ty, které smysl ztratily.
Jak jste se dostal k práci pro Nissan? Jak to začalo?
Pokud jste v nějaké branži dost dlouho a Vaše výsledky jsou vidět, občas Vás někdo osloví, zdali byste nechtěl být součástí nějakého nového příběhu.
Co byla první myšlenka, když byla tato možnost na stole a jaká pro a proti jste dál zvažoval?
Napadlo mě, proč je prestižní a mimo Českou republiku velmi úspěšná značka Nissan na českém trhu tak dlouho zanedbávaná. A chci to změnit.
Jaké jsou Vaše plány s Nissanem? V čem poznají zákazníci změnu?
V tom, že jim postupně představíme to, čím Nissan opravdu je = prestižním výrobcem špičkových automobilů skutečně prémiových kvalit, s naprosto úchvatnými technologickými revolučními řešeními, která jsou ve vozech Nissan aplikována tak, aby řidič zůstal řidičem a aby mu všechny technologické vychytávky naplno sloužily, nikoliv aby si ho snažily podmanit, jak je to běžné u spousty jiných výrobců aut. Náš cílový zákazník je řidička nebo řidič, s vyšším vzděláním a rozhledem, hledající vůz, který je posune do vyšší třídy moderní mobility.
Co značka chystá v letošním roce?
Máme hned 3 nové, a nedostižné modely SUV – Juke, Qashqai a X-Trail, Jako jediní nabízíme bez přehánění převratné motory e-POWER. Dopřejeme českým řidičům, aby přednosti vozů Nissan naplno poznali.
Loni v listopadu importér Grand Auto, pro kterého pracujete, oznámil, že bude v Česku zastupovat čínskou značku Geely. Jak je tahle věc daleko?
Geely je nejúspěšnější čínskou automobilkou s nedozírným vývojovým a výrobním zázemím mnoha značek (čeští motoristé určitě znají Volvo, které také patří do skupiny Geely). Stali jsme se výhradními dovozci automobilů Geely a již brzy to bude i na českém trhu vidět.
Jaká bude pozice čínských značek v ČR? Budou se jich lidé obávat? Nebo je budou vítat jako levnou alternativu?
Až se český zákazník seznámí s kvalitami automobilů Geely, a pracujeme na tom, aby to netrvalo dlouho, sám si udělá názor. Kvalitě a produktové hodnotě vozů, které do České republiky díky Grand Automotive vstoupí, bude mít mnoho našich konkurentů příležitost, věnovat se něčemu jinému, než prodeji automobilů.
Některé vozy vyráběné v Číně se už v ČR prodávají. Ale zákazníci neřeší jen cenu. Podle nedávného průzkumu EY mezi českými řidiči by o voze čínského výrobce uvažovalo 21% Čechů. Na otázku, co by ty nerozhodnuté motivovalo ke koupi, byla na prvním místě lepší kvalita (36%), snadný přístup k servisu (23%) a dostatečně zastoupená dealerská síť (9%). Budete jim mít v těchto oblastech proti zavedeným značkám co nabídnout?
Průzkumy “zákaznických preferencí” jsou krásná věc a jejich největším přínosem je neustálý přísun pohádek, které lze číst dětem před spaním. Nedávno jsem se dočetl, že skoro polovina českých řidičů uvažuje o pořízení elektrického vozu. Proč se tedy v České republice prodá ročně jen 200 – 300 elektrovozů? Myslím opravdu prodá, ne registruje a následně vyveze tak, jak se to u nás běžně děje a následně maskuje citací uměle nafouknutých statistik registrací.
Bude se Geely prodávat v dealerstvích Nissan nebo se budou budovat vlastní dealerství?
Vozy značek skupiny Geely, tak jako i ostatní značky, které na českém trhu Grand Automotive zastupuje, budou dostupné v autorizované síti pro danou značku.
Který bude první model?
Pravděpodobně Geometry C.
Na jak velké prodeje si věříte?
Nechte se překvapit.
Na závěr ještě jeden osobní dotaz. Ať chcete nebo ne, jste spojen s reklamou na Hyundai, která se vymezovala proti „sousedu z Boleslavi“. Takovou srovnávací reklamu tu tehdy nikdo nedělal, někomu přišla příliš agresivní. Já musím konstatovat, že nejspíš splnila svůj účel, protože na Hyundai výrazně upozornila a i díky tomu se posunula v prodejích úplně jinam, než byla. Přesto – kdyby to šlo, udělal byste dnes něco jinak?
Z Vašeho dotazu je mile zřejmé, že i Vám již došlo, jak bezvýznamnou roli v automobilovém světě Vámi zmiňovaný soused hraje.
Psáno pro IDNES