Chybí zánovní ojetiny, firmy drží vozidla déle
Prodeje ojetých vozidel se meziročně propadly o 10 procent a dovoz ojetin ze zahraničí byl loni nejnižší od roku 2014. Na trhu chybí zánovní ojetiny. Průměrné stáří vozidel s českým původem narostlo o 3,5 měsíce, tedy na 8 let. Firmy si nechávají vozidla déle v držení a ty nové z Česka na tuzemském trhu chybí.
Část z nich také putuje do zahraničí. Tento výpadek kompenzují ojetiny dovážené ze zahraničí. Jejich stáří se meziročně opět zvýšilo, na 10,8 roku, a výrazně vzrostl podíl vozidel starších 15 let, které se na skladbě dovážených aut podílely 24 procenty. Dokládají to data společnosti Cebia, která ověřuje historii vozidel na českém trhu.
V loňském roce došlo podle dat společnosti Cebia k poklesu zájmu o ojetá vozidla. Kvůli tomu se jejich prodeje meziročně propadly o 10 procent, ze 738 tisíc předloni na loňských 661 tisíc vozidel. Pokles zájmu o ojetiny znamená podle mluvčí společnosti Barbory Minksové také nižší počet vozidel z dovozu. Celkově se do Česka dovezlo 161 186 ojetých vozidel ze zahraničí, což je o 13 procent méně než v roce 2021. Vliv na snížení poptávky po starších ojetinách přisuzují experti vyšším výdajům domácností kvůli vysoké inflaci. Ta v lednu vystoupala na 17,5 procenta.
„Čeští řidiči kvůli rostoucím cenám ojetých vozidel častěji sahají ke starším modelům, které jsou pro ně atraktivní i po zdražení. To se projevuje především u automobilů od 10 do 15 let stáří, které zdražily o 14,6 procenta. Tato vozidla se prodávají za cenu od 115 tisíc do 215 tisíc korun, zdražení ale není pro zájemce tak patrné, protože na taková auta dosáhnou lépe než ta za půl milionu,“ uvádí.
Firmy mění vozidla méně často, zánovní ojetiny na trhu chybí
Na trhu chybí kvůli úsporám ve firmách zánovní ojetá auta. Podle Barbory Minksové se v loňském roce prodloužila doba držení vozidel v tuzemských firmách. To potvrzují také údaje leasingové společnosti Arval. „Průměrně nyní firmám prodlužujeme smlouvy na operativní leasing vozidel o jeden rok. V době covidu jezdila auta ve fleetech cca o 20 procent méně než v předcházejících letech, takže máme pro prodloužení smluv dostatečnou rezervu.
Z dlouhodobého hlediska to nicméně znamená snížení počtu zánovních ojetých vozidel s nižším nájezdem a stářím. I z tohoto důvodu jsme se rozhodli v loňském roce spustit operativní leasing i na ojetá vozidla, abychom je dostali k vyššímu počtu zákazníků. Tento produkt se stal atraktivním i pro klienty, kteří doposud o operativním leasingu pouze uvažovali. V nabídce služby pokračujeme také letos,“ vysvětluje generální ředitel Arval CZ Aleš Polák.
Stočené kilometry znamenají o pětinu vyšší výdaje na servis
Data Cebia ukazují na zvýšený počet vozidel se stočenými kilometry. Průměrný nájezd ojetých aut se loni snížil o 8000 km na 148 000 km, což je nejvíce za poslední roky. Fakt, že se stáří prodávaných ojetých vozidel nemění, ukazuje podle Minksové na vyšší míru stáčení kilometrů. „Průměrné stočení kilometrů navyšuje cenu ojetého auta až o 20 procent. Podobné je navýšení nákladů spojených s neočekávanou údržbou a opravami vozidla, které souvisejí s vyšším kilometrovým nájezdem,“ uvádí.
„Zájemci o ojeté automobily jsou výrazně orientováni na cenu. Často si neuvědomují, že provoz ojetého vozidla s sebou může nést dodatečné náklady, zvlášť pokud prodejce nejednal poctivě. Vůz, který má reálný nájezd vyšší, než je uvedeno, bude mnohem náchylnější k opotřebení a může pro řidiče představovat i bezpečnostní riziko. Zákazníkům proto doporučujeme vybírat vozidla od ověřených prodejců, s doložitelnou kompletní servisní historií a garantovaným původem. Ojetý vůz mohou lidé nově pořídit také na operativní leasing za nízkou splátku. Aktuálně začíná naše nabídka na 4 780 Kč s DPH,“ uzavírá Aleš Polák z Arvalu.
Zdroj: Arval, Cebia