Test Honda Civic e:HEV: Nejlepší dnešní hatchback?
Test Honda Civic. Tradiční hatchbacky to v dnešní konkurenci modelů SUV nemají vůbec jednoduché. My jsme ale našli jeden, který je unikátní. Má benzínový motor, dva elektromotory, ale nemusí se nabíjet. Honda Civic je nejlepším autem, kterým jsme v poslední době ve Flotile jeli. Je dokonce tak dobrý, že si ho momentálně nemůžete koupit. Je o něj takový zájem, že importér dočasně zastavil příjem objednávek.
V roce 1972 přistál modul Apollo 17 na Měsíci a na silnice vyjela první generace Hondy Civic. Japonská Honda, která byla do té doby známá především jako výrobce motorek, s tímto modelem úspěšně pronikla na celkem 170 trhů po celém světě. Civic od začátku vsadil na praktičnost, kdy na kompaktních vnějších rozměrech nabídl překvapivě velký vnitřní prostor. Velmi populární je i jeho sportovní varianta Type-R.
Na rozdíl třeba od Volkswagenu Golf se Honda Civic vyznačuje tím, že mezigeneračně často prochází dramatickými změnami vnějšího designu. Desátá generace měla například tak divoké tvary, které měl na svědomí buď hodně odvážný designér nebo do technického vývoje Hondy vnikl šílenec s úhlovou bruskou. Design v aktuální jedenácté generaci sice na svého předchůdce na první pohled navazuje, ale hodně se zklidnil a na karoserii proběhla řada změn. Auto narostlo do délky o 31 mm na celkových 4551 mm, rozvor se protáhl o 35 milimetrů na 2734 mm. Linie kapoty se o 25 mm snížila, zatímco plocha oken byla zvětšena. Design je výrazný, ale nikoli prvoplánově líbivý. Zajímavý je hlavně tvar karoserie při pohledu zboku.
Test Honda Civic: Originální řešení
Interiér působí proti minulé generaci hodnotněji na pohled i na dotek a ideálně kombinuje digitalizaci s klasickým ovládáním. Obě obrazovky, jak ta přístrojová, tak ta centrální, jsou sice digitální, ale nejpoužívanější funkce jako třeba klimatizace nebo hlasitost rádia se ovládají tlačítky nebo kolečky s velmi příjemným chodem. Spousta se toho dá ovládat také na volantu. Co jediné je trochu zvláštní a trvá nějaký čas si na to zvyknout, je ovládání automatické převodovky. To se nedělá pákou nebo jiným podobným ovladačem, ale tlačítky na samostatném panelu mezi předními sedadly. Pouze zpátečka se řadí zatlačením směrem k sobě. Není to lepší, je to jen jiné.
Za pátými dveřmi, které jsou mimochodem díky použití kompozitních materiálů o 20% lehčí, se skrývá zavazadlový prostor o objemu 410 litrů plus pět dalších pod podlahou. Pořád je to víc než nabídne třeba Volkswagen Golf nebo Toyota Corolla, ale sluší se říct, že minulá generace disponovala nadprůměrnými 478 litry. Už před sklopením zadních sedadel je ale v kufru výrazný schod a ani tvar podlahy není z nejpravidelnějších. Bonusem je naopak velmi originální roletka, která se stahuje nikoli dopředu a dozadu, ale zleva doprava, takže když ji chcete z vozu úplně vyjmout, nemusíte manipulovat s těžkým tubusem, ale jen krátkým pouzdrem. Měla ji už minulá generace.
Honda Civic: jeden motor, jedna karoserie
Jeden motor, jedna karoserie a jen tři stupně výbavy. To vypadá na první pohled trochu chudě, ale unikátnost jediného možného pohonu to plně vynahrazuje. Honda ho nazývá e:HEV, nebo-li hybridní elektromobil. Čistě technicky zahrnuje 72-článkový lithium-iontový akumulátor a dva kompaktní elektromotory spolu s novým 2litrovým benzínovým motorem s Atkinsonovým cyklem a přímým vstřikováním. V této kombinaci poskytuje hnací ústrojí maximální výkon 135 kW a točivý moment 315 Nm. Primárně auto pohání hlavně elektromotory, a to buď v ryze elektrickém režimu nebo s puštěným spalovacím motorem, který ale jen vyrábí proud. Pokud ale elektronika vyhodnotí, že se má benzínový agregát zapojit přímo do pohonu kol, je to také možné. Zní to poněkud složitě, ale je to vlastně takový hybrid naruby a funguje to skvěle. Na pohon dává Honda záruku pět let nebo sto tisíc kilometrů.
Vše se děje bez zásahu řidiče a výsledkem je jednak velmi slušná dynamika, jednak skvělá spotřeba. Auto má pocitově velmi pružné zrychlení jako elektromobil, na stovku akceleruje za 7,9 sekundy. Zároveň ale v běžném provozu není problém udržet spotřebu mezi 5 a 5,5 litry na sto kilometrů. V kabině také panuje příjemné ticho. Chválu zaslouží i bezestupňová převodovka, která zcela postrádá nepříjemný vysavačový zvuk, který mají při akceleraci některé hybridy. Naopak v režimu Sport Honda vypouští z reproduktorů celkem příjemný sportovní zvuk párovaný s virtuálními převodovými stupni. Je to trochu jako závodní auto v počítačové hře, ale nastavené je to velmi uvěřitelně.
Komfort i hravost
Naštěstí se nešetřilo ani na podvozku. Civic má v nové generaci o 35 mm delší rozvor a širší rozchod zadních kol, což pomáhá zajistit lepší jízdu v přímém směru a v zatáčkách, zatímco nové kulové klouby s nízkým třením a přepracované přední tlumiče podporují pocit dynamiky. Vzadu je standardně víceprvková náprava. Komfort je až neuvěřitelný, auto nerozhodí ani série nerovností, v zatáčkách drží stopu a neuskakuje. I díky hmotnosti, kterou se podařilo udržet na hranici 1,5 tuny, a strmému řízení jsou tak jízdní vlastnosti hned vedle motoru druhou skvělou věcí, kterou Honda Civic v 11. generaci nabídne.
Vzhledově mi sice Civic tak úplně nesedí, ale jinak je to naprosto skvělé auto. Nadchne jízdními vlastnostmi i fungováním hybridního pohonu. Je moderní, zábavné i praktické. A nezklame tak úplně ani cenou. Ta začíná na částce 769 900 korun.
Martin Šidlák
Doporučené ceny náhradních dílů (únor 2023):
Světlomet přední/zadní 37 580 Kč / 10 575 Kč + 15 016 Kč
Přední/zadní nárazník: 14 555 Kč / 19 130 Kč
Čelní sklo: 20 863 Kč
Technické údaje Honda Civic e:HEV
Cena od: 636 281 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 135 kW
Max. točivý moment: 315 Nm
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,8 s
Kombinovaná spotřeba: 4,7 l/100 km
Emise CO2: 108 g/km
Délka/šířka/výška: 4551 / 1802 / 1408 mm
Rozvor: 2734 mm
Zavazadlový prostor: 415 l
Provozní hmotnost: 1517 kg