Nákup ojetiny dělejte radši v zimě. Vůz prověřít lépe

ojeté vozy, AAA Auto

Nákup ojetiny dělá v zimě jen menší část řidičů. Odborníci tvrdí, že je to chyba. Chladné zimní období podle nich poskytuje lepší podmínky. Nejen, že s přelomem roku naroste stáří auta a tím klesne jeho cena. Ale především nízké teploty dokážou prověřit, v jakém stavu se vůz opravdu nachází.

Když se chystáte na nákup ojetiny v zimě, nebojte se vyrazit na testovací jízdu v mrazu a sněhu. Naopak v dešti je lepší termín přesunout. Na mokré kapotě se snáz schovají vady na laku a stopy po bourání. Při jízdě na mokré vozovce je hůř slyšet chod motoru.

Kapitolou sama pro sebe je startování, a to obzvlášť u dieselových aut, pro která jsou mrazivé teploty vůbec nejnáročnější. Obtížné nastartování může odhalit zhoršenou funkci žhavení, slabý akumulátor nebo opotřebovaný startér.

Horší startování se může týkat i aut na benzin, u nichž se může projevit horší komprese motoru, problém se svíčkami nebo dalšími komponenty včetně slabé baterie. Ta souvisí i s veškerou elektronikou. Pokud auto dlouho stálo, mohly jednotlivé součástky zatuhnout nebo zkorodovat. Vyzkoušejte proto stahování oken, centrální zamykání, otevírání kufru ale i klimatizaci.

Čtete také

5 nejprodávanějších ojetých elektroaut online v roce 2024. V žebříčku chybí Tesla, Škoda i BMW

Přestože je průměrně jen každý desátý ojetý vůz prodaný online elektromobil, podíl EV se na trhu ojetin postupně zvedá. Zákazníci Carvago nejčastěji pořizují elektrická auta ve stáří tři až čtyři roky, s nájezdem do 30 tisíc kilometrů a cenou do 550 000 Kč.

Nákup ojetiny v zimě: Zajeďte i do garáže

Vyzkoušet si klimatizaci může být v zimě trochu problém. Doporučuju najít si předem vytopenou podzemní garáž třeba u nákupního centra a zajet do ní během zkušební jízdy. Jestliže začne studený vzduch proudit hned po otočení knoflíkem, je klimatizace v pořádku,“ radí Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Při samotné jízdě můžete odhalit i třeba zvýšenou vlhkost v autě způsobenou poškozeným těsněním. To se projevuje jednoduše neustálým mlžením oken. Na kluzké vozovce může dojít i na antiblokovací systém brzd – ABS. Přerušované brzdění chránící vůz před smykem by mělo za každou cenu fungovat správně. Jeho oprava se navíc může vyšplhat i nad 20 tisíc korun. Stejně tak můžete odhalit i špatnou převodovku, se kterou se řadí ztuha. Pomoci může jednoduchá výměna oleje, ale pokud půjde o jinou závadu. Náklady na opravu převodovky se mohou vyšplhat opravdu vysoko.

Solidní prodejce vám auto dá k dispozici v suchu a naprosto čisté, a kromě klasické testovací jízdy vám umožní i prohlídku vlastním automechanikem, který zkušeným okem snáz odhalí veškeré nedostatky, které ojeté auto může mít,“ dodává Vaněček.

Zdroj: AAA AUTO