Do centra Berlína jen elektromobilem, MHD nebo na kole
Berlín možná čeká zákaz vjezdu většiny aut do širšího centra. „Od roku 2030 do centra jen elektromobilem,“ to je cíl hlavní kandidátky Zelených do vedení města. Elektrických aut je ale ve městě jen 17 tisíc z 1,24 milionu.
Senátorka za Zelené a hlavní kandidátka strany v nadcházejících volbách do poslanecké směnovny (Abgeordnetenhaus) Berlína Bettina Jaraschová představila v rozhovoru pro německý server RBB svoje plány na budoucnost města. Mimo jiné prohlásila, že primární je ochrana klimatu. Nejpozději do roku 2030 by podle měl být do vnitřního Berlína povolen vjezd pouze elektromobilům. Přesně ale nevysvětlila, kterých okresů aglomerace Berlín by se zákaz týkal. Volby se uskuteční 12. února.
Jarasch k plánovanému zákazu pouze uvedla, že „lidé by to měli vědět, než si koupí další auto“. Německá média se toho chytla. Třeba Focus poukázal na to, že do zákazu zbývá sedm let, ale podle Spolkového statistického úřadu bylo na začátku roku 2022 v Berlíně registrováno méně než 17 000 elektromobilů z celkového počtu 1,24 milionu. I současné rychlejší tempo růstu prodejů elektroaut, jejichž podíl je v Německu aktuálně 15 %, stejně znamená, že v Berlíně v roce 2030 bude naprostá většina aut se spalovacím motorem. Většina Berlíňanů by se tak musela dopravovat do centra hromadnou dopravou nebo na kole.
Berlín: Zákaz vjezdu, ovšem ne pro koloběžky
Zelení politici se v Berlíně už „proslavili“ řadou opatření na omezení automobilové dopravy, včetně částečné uzavírky ulice Friedrichstraße. Část mezi Lipskou a Francouzskou ulicí o délce zhruba 500 metrů není autům přístupná. Můžou tam jen chodci, cyklisté a pochopitelně ekology podporované elektrické koloběžky. Ty tam mohou jezdit „rychlostí chůze“.
Zelená dopravní politika Berlína je založena na vzoru Paříže a jiných měst, která prosazují centrum bez aut nebo chtějí povolit vjezd jen elektromobilů. Často se při tom odkazují na zákaz prodeje spalovacích aut v celé EU od roku 2035. Ten se ovšem týká jen prodeje nových aut a nijak neomezuje provoz těch stávajících.
Martin Šidlák, psáno pro Autosalon.tv