Test Renault Clio E-Tech: Vyplatí se hybrid?
Test Renault Clio E-Tech. Nejprodávanější francouzský model všech dob a stálice nabídky Renaultu nabízí i hybridní pohon. Jak jezdí a vyplatí se?
Clio, nástupce Renaultu 5, odvozuje své jméno od řecké múzy „Kleió“, což se dá přeložit jako „ten, kdo je slavný“. A to sedí. Aktuálně se prodává už v páté generaci, dvakrát získalo titul evropského Auta roku a dlouhodobě se drží mezi nejprodávanějšími modely v Evropě.
S délkou 4050 milimetrů je Clio podobně velké jako konkurenční Peugeot 208 nebo Seat Ibiza. Na výšku naměříte 1440, na šířku 1798 milimetrů. Vzhledově je Clio povedené, možná až na překombinované přední světlomety. Ty zadní už jsou mnohem zajímavější. A za zmínku stojí i barva karoserie – právě tuhle oranžovou volí třetina českých zákazníků.
Interiér nabídne dostatek místa pro čtyři cestující. Efektně skrytá klika v rámu dveří umožňuje vstup na zadní sedadla, kde si nebudou ani dospělí připadat příliš utlačovaní. Moderní palubní deska ideálně kombinuje tradiční a moderní prvky. Dominuje jí rychle reagující centrální obrazovka v podobě na výšku orientovaného tabletu. Přístrojový štít je rovněž digitální. Řada základních funkcí včetně klimatizace se ale ovládá tlačítky.
Test Renault Clio E-Tech: Velký kufr se zmenšuje
Kufr se otevírá poněkud složitě. Odemknout na jednom místě a otevřít o kousek výš. Uvnitř je prostor o objemu velmi slušných 391 litrů, čímž konkurenci celkem drtí. U hybridu se ale zmenšuje na 299 litrů s lepící sadou. Opěradlo zadních sedadel ovšem zůstalo sklopné a vůz může být dokonce stále vybaven i rezervním kolem, pak už ale naložíte jen 243 litrů zavazadel. Po sklopení zadních sedadel vzniká výrazný schod.
S uvedením hybridního pohonu Renault dlouho váhal, ale výsledek se opravdu povedl. Základem je benzinový motor 1.6, pracující v Atkinsonově cyklu. Ten doplňuje elektromotor a startér-generátor. Celkový výkon je 103 kW nebo-li 140 koní. Vše obsluhuje inovativní automatizovaná převodovka, která používá řadu patentů vyvinutých původně pro působení Renaultu ve Formuli 1. Má dva převody pro hlavní elektromotor a čtyři pro spalovací.
Všechno funguje tak, že to řidiče vůbec neobtěžuje. Na co právě jede, pozná v podstatě jen když si pečlivě všímá displeje s tokem energie nebo ukazatele okamžité spotřeby. Start probíhá na elektřinu a rozjezd je tichý i vcelku svižný. Pak se podle potřeby přidává spalovací motor.
Jízda na jeden pedál
Převodovka se dá přepnout do režimu B, při kterém auto citelně rekuperuje energii. Ne, že byste to u klasického hybridu nějak extra potřebovali, má to ale jinou výhodu, které může být celkem návyková. V režimu B se totiž auto dá po většinu času ovládat pouze jediným pedálem, a to plynovým. S výjimkou situací, kdy potřebujete zprudka zabrzdit, totiž auto rekuperací zpomalí samo až téměř do úplného zastavení, typicky při dojezdech na křižovatku.
Hybrid skvěle funguje hlavně při popojíždění po městě, kdy není problém se pohybovat na hranici 4 litrů. Naopak na dálnici se bonusy hybridu tak neprojeví a spotřeba snadno stoupne k šesti litrům. I jízdní vlastnosti Clia stojí za pochvalu. Podvozek je dobře odhlučněn a komfortně tlumí všechny druhy nerovností.
Vyplatí se?
Clio na nás udělalo velký dojem. Hybridní pohon funguje skvěle a je tak nejlepší verzí tohoto modelu. Ale vyplatí se vám ho koupit? Všechna auta za poslední rok hodně zdražila. Nejlevnější Clio ale stále stojí méně než 400 tisíc. Ovšem za hybrid zaplatíte už 593 000 tisíc korun s DPH. Úspora paliva se vám tak jen těžko vrátí.
Martin Šidlák
Specifikace Renault Clio na Autohled.cz
Technické údaje Renault Clio E-Tech
Cena od: 490 083 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 105 kW/5600 ot.
Max. točivý moment: 148 (spalovací motor) + 205 (elektromotor) + 50 (startér-generátor)
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,3 s
Kombinovaná spotřeba: výrobce neuvádí
Emise CO2: výrobce neuvádí
Délka/šířka/výška: 4050 / 1798 / 1440 mm
Rozvor: 2583 mm
Zavazadlový prostor 299 l
Provozní hmotnost: 1313 kg