Renault Austral: První jízda s nástupcem Kadjaru
Kajdar je minulostí, budoucností bude nové kompaktní SUV Renault Austral. Po Arkaně a elektrickém Méganu je Austral dalším modelem v postupné kompletní obměně vozového parku Renaultu. Už jsme s ním jeli.
Renault Austral nahradí v nabídce model Kadjar, který je tak po Talismanu dalším jménem, které Renault posílá „na smetiště dějin“. Existuje velká pravděpodobnost, že podobě „zmizí“ i název pro největší SUV – Koleos.
Vůz o délce 4510 mm, šířce 1825 a výšce 1644 mm nese typické znaky aktuálního designového jazyka značky. Vpředu i vzadu jsou tak světlomety ve tvaru písmene C, nový je i znak automobilky na přední masce v duchu elektrického Méganu. Pod pátými dveřmi najdete zavazadlový prostor o velkosti od 500 do 575 litrů, podle toho, v jaké poloze je posuvná zadní lavice. S ní jde hýbat v rozsahu až 16 centimetrů. Plně hybridní verze má pak kvůli baterii kufr zmenšený na 430 litrů.
Waze i bez telefonu
Komplet nová a na první pohled zajímavá je palubní deska. Té dominují dvě velké obrazovky s úhlopříčkou 12″ systému openR. Jedna před řidičem na šířku, druhá uprostřed na výšku. Doplňuje je head-up displej s úhlopříčkou 9,3″. Systém openR je založen na technologii Google a obsahuje třeba navigaci Waze, takže si kvůli ní řidiče nemusí s autem párovat telefon.
Netypicky pro dosavadní Renaulty je řešeno řazení. To se u automatické převodovky ovládá na páčce vpravo od volantu, podobně jako třeba u Mercedesu. Úplně tak uvolnilo místo na středovém tunelu, kde je kromě prostoru pro nabíjení a odložení telefonu velká posuvná opěrka pro zápěstí. Na řazení si ale bude potřeba trochu zvyknout, protože vpravo od volantu jsou nyní páčky hned tři. Nahoře pro řazení, uprostřed klasicky na směrovky a stěrače, a dole na ovládání rádia. Naopak hodně logicky se tlačítko pro vypínání systému Start/Stop přesunulo hned vedle startovacího tlačítka.
Pod kapotou jen hybrid
Nový Renault Austral je prvním modelem v nabídce Renault, který využívá výhod nové platformy CMF-CD. Platforma podporuje různé typy hybridizace. Na českém trhu jsou v ceníku jen dvě.
První je mild hybrid, který vychází ze čtyřválcového 1,3litrového přeplňovaného benzinového motoru s přímým vstřikováním. Patří k němu startér-alternátor a 12V lithium-iontovou baterie. K dispozici je s 6 stupňovou manuální převodovkou a přepracovanou automatickou převodovkou typu CVT. V nabídce budou 2 výkonnové varianty 140 a 160 koní.
Druhý E-Tech full hybrid nabízí kombinovaný výkon až 200 koní. Nová generace motoru E-Tech full hybrid je vybavena novým tříválcovým benzinovým motorem o objemu 1,2 litru s turbodmychadlem, výkonem 96 kW a točivým momentem 205 Nm. Je kombinován s výkonnějším elektromotorem (50 kW a 205 Nm), lithium-iontovou baterií s větší kapacitou (1,7 kWh/400 V). A převodovkou, která kombinuje dva převodové stupně pro hlavní elektromotor a čtyři převodové stupně pro spalovací motor. Slibuje spotřebu 4,6 l/100 km.
Cena od 770 tisíc korun
My jsme se krátce projeli prvně jmenovaným mild-hybridem. Ocenili jsme novou bezespojkovou CVT převodovku, která řidiče při jízdě neobtěžuju hlukem nebo zbytečným vytáčením motoru do vysokých otáček. Nástrahy českých silnic zvládal Austral s přehledem a zdá se být dobře udělaným rodinným autem. Na podrobnější zhodnocení počkáme na plnohodnotný test.
U dealerů je možné Renault Austral objednat za cenu od 770 000 Kč za slabší mild-hybrid 140 ve výbavě Techno. Silnější verze 160 patří k vyšším výbavám a začíná na ceně 875 000 Kč. Ceny pro full hybrid zatím nebyly zveřejněny.
Martin Šidlák