Mnichov je dopravní peklo. Cyklopruhy to jen zhoršily
Mnichov je na čele všech německých měst usilujících o čistší dopravu. Ubývají pruhy pro auta, naopak přibývají pro cyklisty. Na mnoha místech je doprava omezena úplně. Chystá se zákaz vjezdu dieselů do centra. Výsledkem ale je, že Mnichov je dopravně nejvytíženější město v Německu. V zácpě tam průměrný řidič stráví 74 hodin ročně a toto číslo stoupá.
Poskytovatel navigačních služeb INRIX zveřejnil přehled nejzatíženějších německých měst a silničních úseků. V roce 2022 jimi byla města Mnichov, Berlín a Hamburk. „Téměř ve všech deseti nejzatíženějších městech byla ztráta času kvůli přetíženým silnicím o několik hodin vyšší než v roce 2021. Nejzatíženějším městem v Německu zůstal Mnichov se 74 hodinami, následovaný Berlínem se 71 hodinami (65 hodin v roce 2021) a Hamburkem s 56 hodinami (47 hodin v roce 2021).“ Konstatovali dopravní experti, které citoval německý magazín Focus.
Průměrná rychlost 18 km/h
Průměrná rychlost v centru Mnichova je s 18 km/h nižší než v ostatních měřených městech. Například v centru Berlína je průměrná rychlost 23 km/h, a to i přes četné dopravní zácpy.
Zelenorudé vedení města Mnichov se snaží zpomalit zejména dojíždějící. Vznikají nové cyklostezky a různé pruhy vyhrazené pro autobusy nebo zcela uzavřené. To vše v posledních letech výrazně zpomalilo provoz na mnoha dopravních tepnách. Kromě toho se objevují nové semafory, které vedou ke značným zácpám například na konci dálnice A94 na východě Mnichova. A chystají se další omezení. Od února příštího roku zakáže dieselovým autům splňujícím normu Euro 4 a starším vjezd na vnitřní okruh a do centra.
Nejpřetíženější úsek silnice v Německu se nachází také v Mnichově: Na silnici B2R směrem na sever mezi ulicemi Stettnerstraße a Plinganserstraße. Zejména v odpolední špičce v 17 hodin se tvoří obrovské dopravní zácpy.
Vlaky se využívají méně
„Intenzita dopravy měřená v kilometrech ujetých vozidly ve všední dny se oproti roku 2021 zvýšila o 21 % a je dokonce o osm procent vyšší než v roce 2019,“ uvedli dopravní experti společnosti INRIX. Zároveň autobusy a železnice stále zaznamenaly o 21 % méně cestujících než v roce 2019. Co k tomu nejvíce přispělo – zda nevhodně navržený jízdní řád, pokračující požadavek na nošení roušek nebo strach z nákazy koronavirem se lze jen dohadovat.
Nutno ale také dodat, že němečtí motoristé z této situace vycházejí s průměrnou ztrátou 40 hodin relativně dobře. V celosvětovém srovnání jsou třemi nejpřetíženějšími městy Londýn (156 hodin), Chicago (155 hodin) a Paříž (138 hodin). Zvýšení nákladů v důsledku vysokých cen pohonných hmot se projevilo i v Německu, ale ne tolik jako například ve Velké Británii nebo USA. Podle statistik společnosti INRIX stála německé motoristy cesta do práce v roce 2022 o 60 eur více, zatímco ve Velké Británii činil příplatek 146 eur a v USA 134 dolarů.
Ilustrační foto: Pixabay