Registrace nových vozů loni klesly o 7 %, pád pokračuje
Trh s novými auty v Česku nabral poměrně strmý pád. Registrace nových vozů v roce 2022 meziročně poklesly o 7,15 %, v prosinci byly nižší dokonce o 10,21 %. Jsou zatím problémy s dodávkami, ale výhled do roku 2023 není moc optimistický.
Registrace nových osobních vozů loni v ČR činily 192 087 kusů, o rok dříve to bylo 106 876. Většinu tvořily registrace firem, ale podíl privátních zákazníků se loni zvýšil na 26,63 %. To je nejvíc za několik posledních let. Stav odráží komplikace s dodávkami a dlouhé dodací lhůty. Ovšem už v posledním čtvrtletí většina automobilek nejen v Česku ale třeba i v Německu zaznamenala pokles nových objednávek. Někdy i v desítkách procent. V prvním pololetí 2023 se tak dá očekávat, že se dodací lhůty budou zkracovat. Budou se uspokojovat objednávky z loňského roku, ale ty nové budou chybět.
První v registracích za loňský rok je značka Škoda s 62 905 registrovanými osobními vozy (32,75%), následují Hyundai – 18 604 ks (9,69%), Volkswagen – 16 020 ks (8,34%), Toyota – 12 267 ks (6,39%), Kia – 10 208 ks (5,31%), Dacia – 9 203 ks (4,79%), Ford – 7 399 ks (3,85%), Mercedes-Benz – 7 329 ks (3,82%), Peugeot – 4 891 ks (2,55%), BMW – 4 624 ks (2,41%)
Z hlediska paliva vede benzín s 66,45% (127 650 ks), na druhém místě je nafta s 24,72% (47 490 ks), následuje benzín+LPG – 3 966 ks, elektro – 3 892 ks, Benzin+elektro – 3 309 ks, CNG – 807 ks. Podle provedení karosérie jsou na prvním místě SUV s 44,61% (85 685 ks), na druhém místě pak kombi s 20,81% (39 965 ks), následují hatch/lift –
16,06% (30 846 ks), MPV – 7,68% (14 753 ks), sedany – 6,13% (11 770 ks), mini – 2 516 ks, sportovní – 1 227 ks, víceúčelové – 279 ks, kupé – 30 ks.
Jak bude vypadat rok 2023?
Registrace dovážených ojetých aut v období 1‑12/2022 klesly meziročně o 13,2% na 161 186 ks. Jejich průměrné stáří je 10,8 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 52,61%, z toho starších 15 let je 23,77%.
Ještě dramatičtější pokles než o osobních aut je u lehkých užitkových vozů. Jejich registrace v období 1‑ 12/2022 klesly oproti 1‑ 12/2021 o 14,00% (z 19 660 ks na 16 908 ks, tj. o 2752 ks). V prosinci klesly meziročně o 27,62%.
Podle zástupců Svazu dovozců automobilů i analytické společnosti PwC je za poklesem kombinace ekonomického zpomalení, vysoké inflace a nedostatku některých kompomentů.
„Na straně zákazníků se současná nepříznivá situace odráží ve snížené důvěře spotřebitelů i firem v ekonomiku, v jejich koupěschopnost a chuti nakupovat,“ uvádí se ve zprávě PwC. „Negativně působí zejména rekordně vysoká inflace a strmý růst cen energií. Tyto negativní poptávkové tlaky tak budou přetrvávat minimálně v prvním pololetí 2023. Na druhou stranu v roce 2023 budou dobíhat prodeje z roku 2022 kvůli dlouhým dodacím lhůtam. Zejména firmy se pak také mohou rozhodnout realizovat nákup vozu dříve než, dojde k jeho dalšímu zdražení. Očekáváme, že registrace nových osobních automobilů roce 2023 dosáhnou přibližně úrovně roku 2022, tj. 180 až 200 tisíc.“
Martin Šidlák