Nejdražší ojetina Česka za 29 584 500 korun. O co jde?
Nejčastěji nabízenou ojetinou v Česku je tradičně Škoda Octavia s mediánem 189 000 korun. Nejdražší ojetina měla naopak loni cenovku 29 584 500 Kč. Byla stará 8 let, ale najeto měla jen 5 150 Kč. Co to bylo?
Nejčastěji nabízeným modelem ojetých vozů na českém trhu byla loni v prosinci 2022 tradičně Škoda Octavia s cenovým mediánem 189 000 korun ve stáří 9,6 roku a se 183 000 kilometry na tachometru. Nejdražší ojetina na českém trhu byl v prosinci osmiletý Mercedes-Benz SLS AMG s najetými 5 150 kilometry s cenovkou 29 584 500 korun. Následoval šestnáctiletý Mercedes-Benz SLR McLaren za 18 270 000 korun. Trojici nejdražších ojetin uzavírá půlroční Rolls Royce Cullinan s 850 kilometry na tachometru za 16 170 000 korun.
V nabídce bylo v prosinci 751 vozů s hybridním pohonem (o 62 více než před rokem) a 433 čistých elektromobilů, kterých meziročně přibylo 129 (+42 %). Mezi elektromobily byla v prosinci nejčastěji nabízená Tesla Model 3, následovaná modely BMW i3 a Škoda Enyaq.
Počet ojetin klesá, cena roste
Množství nabízených ojetých aut se na českém trhu loni drželo mezi 90 až 100 tisíci měsíčně. Prosinec přinesl pokles na 83 393 nabízených vozů. Vyšší je naopak nájezd. V posledním měsíci roku 2021 tachometr nejčastěji ukazoval hodnotu 149 479 km, loni v prosinci už to bylo 156 730 kilometrů.
O osm procent meziročně vzrostla i mediánová cena nabízených aut na prosincových 199 877 korun. V bazarech cena zůstala meziročně prakticky stejná, a to 219 000 korun (219 990 Kč v prosinci 2021). Nejvíce zdražili malí překupníci a dovozci. Střední hodnota ceny jimi nabízených aut byla letos v prosinci meziročně o 30,4 % vyšší, než před rokem. Stejně tak lidé, kteří soukromě prodávají své vozy, za ně letos v prosinci chtěli o téměř 17 % více, než vloni. Ceny aut v nabídkách dealerů vzrostly o tři procenta. Vyplývá to z pravidelné analýzy trhu, kterou pravidelně provádí společnost AURES Holdings, provozovatel sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna.
„Pokles nabídky v prosinci je každoroční jev. Je způsoben zejména předvánočním obdobím, kdy soukromníci a drobní prodejci méně inzerují. Poptávka je před Vánoci obecně slabší a potenciální zákazníci se věnují spíše přípravám na svátky než výběru automobilu. Druhým faktorem jsou častější nákupy vozů s možným odpočtem daně z přidané hodnoty ze strany firemních zákazníků před koncem roku,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice.
Zdroj: AAA AUTO